پرتو بلاگ
معاون آموزشی سابق وزارت علوم مطرح كرد

فقر و محدودیت امکانات به یک چالش برای گرایش های مهندسی تبدیل گشته است

فقر و محدودیت امکانات به یک چالش برای گرایش های مهندسی تبدیل گشته است

به گزارش پرتوبلاگ استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه اغلب رشته های مهندسی در مقطع کارشناسی ماهیت کاربردی و عملی دارند، اظهار داشت: تجهیزات، از لزوم های اثرگذار در پیشرفت تحصیلیِ دانشجویان مهندسی است. دانشگاه های ما گاها یا در فقر امکانات آزمایشگاهی هستند و یا تجهیزات موجود از استاندارد لازم برخوردار نیست. باآنکه نسبت به سالهای نخست انقلاب پیشرفت بسیار قابل توجهی داشته ایم اما امروزه مقایسه با شرایط بیشتر از چهار دهه قبل یک قیاس مع الفارق است.


دکتر مجتبی شریعتی نیاسر، در گفتگو با ایسنا، درباره جامعه آماری رشته های مهندسی برحسب جنسیت اظهار داشت: هم اکنون و بر مبنای هرم جنسیتی دانشجویان، تعداد پسران نسبت به دختران در بعضی گرایش های مهندسی بیشتر است. در ۳ دهه عقب تر، تعداد دانشجویان دختر در گرایش های مهندسی بسیار محدود بود اما امروز شاهد حضور گسترده بانوان در حوزه های فنی مهندسی هستیم. البته ماهیت رشته های مهندسی ایجاب می کند که گاها پسران رغبت بیشتری به حوزه های مهندسی نشان دهند.
این استاد دانشگاه تهران افزود: سیاست اعمال محدودیت جنسیتی در ظرفیت رشته های مهندسی روش صحیح و قابل قبولی نیست. اما اگر ماهیت رشته ها برای متقاضیان روشن شود به صورت طبیعی جوانان رشته های متناسب با آینده شغلی خویش را انتخاب می کنند. مثلاً بعضی از رشته های مهندسی مثل مکانیک، معدن و برخی رشته های دیگر حداقل در مقطع کارشناسی ماهیت پسرانه دارند، به نظر نمی رسد که این رشته ها بتوانند آینده شغلی دانشجوی دختر را تأمین کنند. منتهی این مطلب را داوطلبان باید خود، تشخیص دهند نه این که به واسطه قانون، محدودیت ایجاد شود. باید راهکارهائی ایجاد کرد که دختر و یا پسر با انتخاب صحیح در رشته ای تحصیل کند که آینده ای متناسب با ظرفیت و توانائی خود به تصویر بکشد.
وی با اشاره به اینکه اغلب رشته های مهندسی در مقطع کارشناسی ماهیت کاربردی و عملی دارند، توضیح داد: تجهیزات، از لزوم های اثرگذار در پیشرفت تحصیلیِ دانشجویان مهندسی است. دانشگاه های ما گاها یا در فقر امکانات آزمایشگاهی هستند و یا تجهیزات موجود از استاندارد لازم برخوردار نیست. باآنکه نسبت به سالهای نخست انقلاب پیشرفت بسیار قابل توجهی داشته ایم اما امروزه مقایسه با شرایط بیشتر از چهار دهه قبل یک قیاس مع الفارق است.
دکتر شریعتی نیاسر تصریح کرد: برای ارزیابی عملکرد بهتر است آهنگ رشد و توسعه کیفی در دانشگاهها را با حداکثر دو دهه اخیر مقایسه نماییم. باآنکه پیشرفت هایی داشته ایم ولی هنوز نسبت به آنچه که باید باشیم فاصله داریم. هنوز مراکز علمی ما برای تأمین حداقل ها به دنبال کسب درآمد، آن هم از محل خدمات آموزشی هستند. ارتقاء کیفی تجهیزات، بخشی از سرمایه گذاری در حوزه پژوهش است. حدودا تمام مسؤلان نظام، بخصوص مقام معظم رهبری بارها در مورد سهم پژوهش از درآمد ناخالص ملی صبحت کرده و بر آن تاکید نموده اند.
معاون سابق آموزشی وزارت علوم اظهار نمود: مدتی است در جریان مطالعه برنامه های توسعه کشور قرار گرفته ام. نکته قابل توجه در این برنامه ها (خاصه چهارم، پنجم و ششم) توجه ویژه به موضوع هایی مثل فناوری، سهم پژوهش از درآمد کشور ناخالص ملی اشاره کرده اند اما هیچکدام از این اهداف در حد مورد انتظار محقق نشده اند. علت به ثمر نرسیدن این اهداف چیست؟ تردیدی نیست که دستیابی به شرایط مطلوب، نیازمند اعتبار، امکانات و مهم تر از همه عزم جدی همه مدیران و دست اندرکاران اجرائی است. مضافا این که عدم نظارت بر اجرای مصوبات هم مزید بر علت شده است.
به نقل از ایشان، بر مبنای نص صریح قانون، بعضی از دستگاه ها یا صنایع باید بخشی از سودِ خویش را صرفِ امور پژوهشی کنند. واقعا یک مرجع قانونی باید بر تحقق این مورد نظارت کند. واقعا در بسیاری موارد مشکل ضابطه وآئین نامه و... نداریم. من قاطعانه عرض میکنم خیلی از این مصوبات یا اجرا نشده و یا در جای خود هزینه نشده است.
دکتر شریعتی در ادامه عنوان کرد: ماده ۶۴ برنامه ششم توسعه، به مبحث شرکتهای دانش بنیان و افزایش بهره وری اشاره دارد. بر مبنای بند (ب) این ماده، دستگاههای اجرایی باید یک درصد از اعتبارات خویش را به پژوهش و فناوری اختصاص دهند. باید دید واقعا این مصوبه اجرا شده است؟ امکان دارد برخی شرکت ها گام های صوری برداشته باشند ولی اقدام مؤثری صورت نگرفته است. در جای دیگری از همین ماده شرکتهای دولتی و غیردولتی را موظف نموده است تا ۳ درصد از سود خویش را به پژوهش و فناوری اختصاص دهند. این هم از مواردی است که یقینا تحقق نیافته است. باید از حصول این کارها اطمینان حاصل نمود. این کار دستگاههای نظارتی است.
معاون آموزشی سابق وزارت علوم افزود: پژوهش های تقاضا محور هم در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته اند؛ این در شرایطی است که اغلب کارهای تحقیقاتی و پروژه های دانشجویی عرضه محور هستند. ضعف ارتباطی دانشگاه ها با صنعت که بستر مهندسی را شکل می دهد، سبب می شود تا پروژه ها به جای تقاضا محور، عرضه محور باشند. در چنین شرایطی، اساتید ناگزیر از هدایت دانشجویان به سمت پروژه های کم هزینه و گاها پراکنده و بی هدف می باشند.
این استاد دانشگاه تهران مطرح کرد: بعضی از دانشجویان به علت محدود بودن امکانات و ضعف ارتباط بین صنعت و دانشگاه، پروژه های خویش را در چارچوب بررسی مبانی نظری تعریف می کنند. در بهترین حالت به مدل سازی و شبیه سازی سیستمها می پردازند. این رویکردها سبب می شود تا نگاه به جنبه عملی رشته های مهندسی کمتر شده و همچون علوم انسانی به مطالعات میدانی و تحلیل نظریه ها کفایت داده شده و از ماهیت مشکل زدائی صنعت فاصله بگیرند.
دکتر شریعتی در انتها خاطرنشان کرد: درصد بالایی از دانشجویان گرفتار این مشکلات می شوند اما نخبگان، شرایط متفاوتی دارند. دانشجویان طراز اول از دو دسته خارج نیستند، یا جذب کشورهای بیگانه می شوند و یا نخبگی آنان در فضای کارآفرینی شکل می گیرد و استعداد آنها در محیط کار و تولید، شکوفا می شود. این دسته اخیر در هر شرایطی خلاقانه عمل میکنند و هوش هیجانی آنها توأم با استعداد و نخبگی زمینه رشد آنها را فراهم می آورد. نظام حاکم باید برای اینها شاخصهای تشویقی تعریف نموده فرآیند کارآفرینی را تسهیل نماید. نمونه های زیادی از این دست، که مبتکر و مؤسس صنایع و شرکتهای بزرگ هستند، بسیارند.





منبع:

1400/12/12
12:03:20
5.0 / 5
441
تگهای خبر: پروژه , پژوهش , تحقیقات , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
پرتو بلاگ Parto Blog