پرتو بلاگ

تجمع برخی از دانشجویان ایرانی در اوکراین مقابل مجلس

تجمع برخی از دانشجویان ایرانی در اوکراین مقابل مجلس

برخی از دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در اوکراین مقابل مجلس تجمع کردند.


به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، برخی از دانشجویان رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی مشغول به تحصیل در اوکراین مقابل مجلس تجمع کردند.
تجمع کنندگان خواهان شدند که به علت شرایط جنگی در اوکراین امکان انتقالی و ادامه تحصیل آنها به ایران فراهم گردد.
****
اسفندماه سال 1400 سازمان امور دانشجویان وزارت علوم تعداد دانشجویان ایرانی در اوکراین را ۱۴۲۴ نفر اعلام نمود که با هماهنگی ها و پیگیری های انجام شده بین وزارت عتف و وزارت امور خارجه، اقدامات لازم برای تأمین امنیت و هم خروج آنها انجام شد.
برای دانشجویانی که تمایل به بازگشت به کشور داشته اند سامانه ای در وزارت خارجه طراحی شد تا بتوانند از راه ثبت نام، از مسیرهای امن مشخص شده به کشور بازگردند.
از این تعداد ۴۹۹ نفر از دانشجویان در ارتباط با رشته های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بقیه در ارتباط با دانشجویان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می باشند.
بر اساس آن چه رئیس این سازمان گفته است، طبق ضوابط و مقررات وزارت عتف، مدارک تحصیلی دانشجویان درحال تحصیل در کشور اوکراین در صورت داشتن دو شرط مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. تحصیل در دانشگاه های معتبر و اقامت حضوری دانشجویان متقاضی به میزان مدت زمان معین بر مبنای مقطع تحصیلی از شرایط مورد نیاز جهت ارزیابی مدارک تحصیلی خواهد بود.
لیست دانشگاه های معتبر و مقررات در ارتباط با طول مدت اقامت دانشجویی لازم برای تحصیلات حضوری هم در وبگاه سازمان امور دانشجویان به صورت سالیانه اعلام گردید.
کلیه دانشجویانی که با ویزای دانشجویی در اوکراین مشغول تحصیل بوده اند، هنگام مراجعت به کشور، به مدت چهار ماه می توانند اقامت داشته باشند و در صورت تداوم شرایط فعلی، این مدت تا سه ماه هم قابل تمدید است.
در مبحث نظام وظیفه دانشجویان ایرانی حاضر در اوکراین بعد از بازگشت به ایران هم گفته شده است که با هماهنگی های صورت گرفته با دستگاههای مربوطه، به تمام مشمولین شاغل به تحصیل در کشور اوکراین در شرایط خاص فعلی، اجازه ورود و خروج برای یکبار به مدت سه ماه داده شده است، ازاین رو این دسته از دانشجویان می توانند برای یک مرتبه و به مدت سه ماه در کشور حضور داشته باشند. در صورتیکه وضعیت فعلی بیشتر از این مدت تداوم داشته باشد، این مهلت تا سه ماه دیگر قابل تمدید خواهد بود.
از سوی دیگر در همان مقطع دبیر شورایعالی برنامه ریزی علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با عنایت به شرایط جنگی کشور اوکراین و وضعیتی که برای دانشجویان پزشکی ایرانی حاضر در این کشور پیش آمد گفته بود که ما نمی توانیم آنها را در داخل دانشگاه های کشور و در رشته های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی پذیرش نماییم، چون که اغلب این دانشجویان در این سه رشته پزشکی تحصیل می کنند و ما ظرفیتی برای تحصیل آنها در کشور نداریم.
دانشگاه های اوکراین در رشته های علوم پزشکی مورد تایید وزارت بهداشت نیستند و این وزارت خانه مصوبه ای دارد که بر مبنای آن از سال ۲۰۱۹ انتقال دانشجویان علوم پزشکی(پزشکی، داروسازی و دندانپزشک) به داخل کشور به طور کلی ممنوع است؛ ازاین رو انتقال دانشجویان ایرانی از دانشگاه های غیر معتبر و مراکزی که در فهرست اعتبار وزارت بهداشت نباشند صورت نخواهد گرفت.
دانشجویان ایرانی که در اوکراین مشغول به تحصیل بوده اند تنها کاری که می توانند انجام بدهند این است که در دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در کشورهای دیگر تحصیل کنند و پس از تحصیل برای ارزشیابی مدارک خود در داخل کشور اقدام نمایند و بعد از آن می توانند از آن مدرک در کشور استفاده کنند.
اگر درصورتیکه دانشجویی در زمان اعزام در دانشگاه های اوکراین دانشگاهش مورد تایید وزارت بهداشت بوده باشد بر مبنای همان قوانین تصمیم گرفته خواهد شد؛ ازاین رو ممنوعیت انتقال دانشجویان شامل کسانی خواهد شد که از سال ۲۰۱۹ اعزام شده باشند اما کسانی که پیش از آن اعزام شده باشند اگر شرایط آیین نامه ما را داشته باشند می توانند درخواست تحصیل در داخل را بدهند اما در شرایط فعلی دانشگاه های اوکراین مورد تایید وزارت بهداشت نیستند.
البته در توضیحات تکمیلی این اطلاعات معاون سازمان امور دانشجویان خبر از امکان ادامه تحصیل دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل درکشور اوکراین در داخل داد؛ دانشجویان(رشته های زیر مجموعه وزارت علوم) متقاضی تحصیل در دانشگاه های ایران می توانند از راه سامانه "سجاد" تقاضای خویش را ارسال نمایند.
این سازمان در برای کمک به دانشجویان بر مبنای آئین نامه های موجود، آمادگی خویش را برای پذیرش آنها در دانشگاه های داخل اعلام کرد




منبع:

1401/01/24
13:32:47
5.0 / 5
354
تگهای خبر: اطلاعات , پزشكی , تحقیقات , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
پرتو بلاگ Parto Blog