پرتو بلاگ
روشی سازگار با محیط زیست؛

جلوگیری از ترک خوردن آسفالت جاده با لاستیک تایرهای مستعمل

جلوگیری از ترک خوردن آسفالت جاده با لاستیک تایرهای مستعمل

پرتوبلاگ: پژوهشگران استرالیایی با افزودن تایرهای قدیمی به آسفالت، مقاومت آنها را در مقابل نور خورشید افزایش داده اند که این امر می تواند به افزایش دوام جاده ها پیش از ترک خوردن سطح آنها کمک نماید.



به گزارش پرتوبلاگ به نقل از نیواطلس، جاده ها همیشه نیاز به تعمیر دارند، اما تغییر دستورالعمل تعمیر و بهسازی می تواند به دوام آنها کمک نماید. صیانت از جاده ها در مقابل لطمه های نور خورشید که منجر به ترک ها و چاله هایی می شود که هر راننده با آن آشناست، همیشه یک چالش جدی بوده است.
محققان دانشگاه RMIT استرالیا با انجام یک مطالعه جدید، راهی سازگار با محیط زیست برای صیانت از جاده ها در مقابل هجوم پرتوهای خورشید یافته اند. نکته کلیدی در این روش اضافه کردن خرده لاستیک هایی است که از تایرهای قدیمی به دست آمده اند. استفاده از تایرهای مستعمل برای ساخت بتن قوی تر و مقاوم تر در مقابل گرما نویدبخش بوده و پژوهشگران در پی پاسخ این پرسش بودند که آیا لاستیک می تواند از آسفالت در مقابل تخریب نور ماورا بنفش محافظت کند.
محققان برای آزمایش این ایده، لاستیک خرد شده را با سه غلظت مختلف - ۷.۵ درصد، ۱۵ درصد و ۲۲.۵ درصد - به لایه بالایی آسفالت اضافه کردند. سپس، این نمونه ها در دستگاهی قرار گرفتند که آنها را به مدت یک ماه و نیم در معرض سطوح بالایی از اشعه ماورا بنفش قرار می داد، این روند لطمه دیدن سریع معادل آن چیزی است که جاده های محلی در طول یک سال تحمل می کنند. در نهایت تغییرات خواص شیمیایی و مکانیکی آسفالت اندازه گیری شد.
این گروه دریافت که نمونه هایی با بالاترین غلظت لاستیک تنها به اندازه نصف آسفالت معمولی به سبب تابش اشعه ماورا بنفش لطمه دیدند. با این وجود، افزودن بیش از اندازه لاستیک ممکنست موجب کاهش مقاومت جاده در مقابل لطمه های مکانیکی شود.


منبع:

1401/03/05
16:21:59
5.0 / 5
510
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگر , دانشگاه , محقق
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
پرتو بلاگ Parto Blog