پرتو بلاگ
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد

سهم ۴۰ درصدی دروس تخصصی در کنکور

سهم ۴۰ درصدی دروس تخصصی در کنکور

به گزارش پرتوبلاگ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این پرسش که آیا کنکور ظرف 4 سال حذف خواهد شد، بیان کرد: فعلا بحث حذف کنکور به هیچ وجه مطرح نبوده و در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی سهم 60 درصدی به آموزش و پرورش تعلق داشته و سهم 40 درصدی به دروس تخصصی در کنکور اختصاص دارد.


به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، دکتر سعیدرضا عاملی در آخر جلسه ۸۶۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار نمود: این جلسه سه ساعت و نیم به طول انجامید و در این نشست سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی با بررسی های گوناگون کارشناسی و تشکیل ۲۰ جلسه کارگروه تحول و همین طور بررسی در ۷ جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در قالب چهار فصل به تصویب نهایی اعضای شورای انقلاب فرهنگی رسید.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: ظرفیتی که سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد، در درجه اول موجب انسجام بخشی به مسیر شورای عالی انقلاب فرهنگی شده و در درجه دوم مناسباتی که بین شورای عالی انقلاب فرهنگی، قوای سه گانه و دستگاه های اجرائی وجود دارد را بصورت مدون و روشنی تنظیم کرده و هدف گذاری های بنیادینی در راه دانش و فرهنگ تدبیر شده است.
استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: در سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی نگاهی ویژه به ظرفیت های حوزه فرهنگ شده است خصوصاً در فرهنگ جدیدی که امروز در آن زندگی می نماییم، ملاحظاتی که در حوزه های فرهنگی وجود دارد، همین طور فهم عمیقی که باید راجع به شرایط فرهنگی ایران اسلامی عزیز وجود داشته باشد، همراه با شناخت دقیق وضعیت فرهنگی متأثر از فناورهای جدید، فرامحلی شدن فرهنگ و ارتباطات جهانی یک اصل مهم برای تحول فرهنگی به سمت فرهنگ و سبک زندگی اسلامی مورد دقت قرار گرفته است.
دکتر عاملی در ادامه افزود: همین طور در این سند و در هدف گذاری آن ابعاد مربوط به علم، فناوری و نوآوری و ابعاد جدید مطرح در این عرصه مانند کوانتوم، هوش مصنوعی و ظرفیت هایی که فناوری های رقومی به وجود آورده و دامنه های جدیدی را برای حوزه علم پدید آورده اند، مورد توجه قرار گرفته است.
وی با تاکید بر این که عرصه های مأموریتی شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۱۲ حوزه تدوین و تبیین شده عنوان کرد: در سند تحول، در مورد ساختار دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز تدابیری راجع به شکل گیری ستادهایی که بتواند کار راهبری، نظارت، ارزیابی، رصد و پیگیری اجرائی شدن مصوبات را تدبیرکند دبیر شده است و جایگاه ویژه برای راهبری امور در رابطه با زنان و خانواده در نظر گرفته شده است.
دکتر عاملی با توضیح این که سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی، ظرفیتی تحولی و انقلابی دارد که می توان در مقطعی ۵ ساله، آثار آنرا در زمینه علم و فرهنگ مشاهده کرد اضافه کرد: جزییات این تحول به اطلاع مردم خواهد رسید.

تأیید انتخاب رییس بنیاد ایرانشناسی
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد سایر مصوبات این جلسه بیان کرد: اساسنامه بنیاد ایرانشناسی همچون مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است. در ابتدای تشکیل این بنیاد مرحوم دکتر حسن حبیبی رییس این بنیاد بودند و از سال ۱۳۹۲ نیز آیت الله سید محمد خامنه ای ریاست بنیاد ایرانشناسی را بر عهده داشتند که گزارشی از عملکرد این دوره نیز در جلسه مطرح و ریاست شورای عالی و اعضاء از خدمات ایشان تقدیر کردند.
وی افزود: حسب اساسنامه باید پیشنهاد انتخاب رییس از ناحیه هیأت امنا مطرح و در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود که هیأت امنای بنیاد ایرانشناسی برای دوره ی جدید «آقای دکتر محمد حسین رجبی دوانی» را به صحن شورا پیشنهاد کرده و با مروری بر ظرفیت ها و توانایی های علمی و مدیریتی ایشان خصوصا تسلطی که بر حوزه تاریخ و تمدن ایران دارند، به اتفاق آراء بعنوان ریاست جدید بنیاد ایرانشناسی برگزیده شد.


تأیید انتخاب رییس جهاد دانشگاهی
دکتر عاملی در ادامه اظهار نمود: موضوع انتخاب ریاست جهاد دانشگاهی که یکی از ظرفیت های علمی بزرگ ایران است و در این ۴۲ سال بعنوان محصول انقلاب اسلامی شاهد خدمات اثرگذاری از ناحیه آن در زمینه علم، فناوری و فرهنگ بوده ایم نیز در این نشست عنوان شد و باتوجه به ظرفیت هایی که در جهاد برای مساعدت با دولت و پیشرفت ایران اسلامی در زمینه های بسیار مهم مانند حوزه ریلی، بیوتکنولوزی، علوم بهداشتی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و گیاهان دارویی وجود دارد و مراکز تحقیقاتی سلولی مهم مانند پژوهشگاه رویان که خدمات زیادی را به کشور داشته، مورد بحث قرار گرفت و از خدمات «آقای دکتر طیبی» که از سال ۱۳۹۲ تا حالا ریاست آنرا بر عهده داشته اند تقدیر گردید.
به گفته ی ایشان، باتوجه به پیشنهاد هیأت امنای جهاد دانشگاهی در خصوص معرفی « دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی» که از اساتید دانشگاه صنعتی شریف بوده و از تجربه بسیار خوبی در حوزه شرکت های دانش بنیان، پروژه های صنعتی بزرگ، پارک های علم وفناوری و ایجاد صندوق حمایتی فناوری در دانشگاه آزاد اسلامی برخوردار می باشند، به اتفاق آراء ریاست ایشان بر جهاد دانشگاهی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد: ظرفیتی که سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد، در درجه اول موجب انسجام بخشی به مسیر شورای عالی انقلاب فرهنگی شده و در درجه دوم مناسباتی که بین شورای عالی انقلاب فرهنگی، قوای سه گانه و دستگاه های اجرائی وجود دارد را بصورت مدون و روشنی تنظیم کرده و هدف گذاری های بنیادینی در راه دانش و فرهنگ تدبیر شده است.


سیاست های سنجش و پذیرش دانشجو
دکتر عاملی در توضیح دستور دیگر این جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر این که در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تا حالا کار کارشناسی گسترده ای در مورد کنکور انجام شده است اظهار نمود: در این نشست مروری بر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی درباب سیاست های سنجش و پذیرش و سیاست های در رابطه با آن انجام شد. در کمیسیون آموزش ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور بیش از ۲۵ جلسه پیرامون این مساله بحث شده و در این جلسات، اطراف موضوع با حضور وزراء مربوط، رییس سازمان سنجش و سایر دستگاه های مرتبط به بحث و تبادل نظر گذاشته شده است و پژوهش های موثری درباب روش سنجش و پذیرش در جهان انجام شده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: من خطاب به دانش آموزان عرض می کنم واقعیت این است که روشی که بوسیله کنکور در ایران برای سنجش و پذیرش دانش آموزان اجرا می شود، روشی است که شاید در دو یا سه کشور دنیا با این روش پذیرش صورت می گیرد و این روش هم آموزش و پرورش را از خاصیت و کارکرد می اندازد و هم آثار تلاش دانش آموزان با این روش کنکور عملا نادیده گرفته می شود. همین طور دانشگاه که پذیرش کننده هست هم هیچ دخالتی در روند پذیرش ندارد. بدین سبب با روشی که حالا در سنجش و پذیرش ورود به دانشگاه ارزیابی می شود، هم آموزش و پرورش از کارکرد موثر می افتد و هم دانشگاه نقشی در پذیرش داوطلبان ندارد.
دکتر عاملی با اشاره به اینکه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به گونه ای نخواهد بود که یک دفعه اجرا شود اشاره کرد: این مصوبه در بازه زمانی ۴ ساله اجرا خواهد شد و امیدوار هستم شاهد رفع فشار و نگرانی از خانواده ها و دانش آموزانی خواهیم بود که هم اکنون ظرف ۴ ساعت آزمون کنکور، سرنوشت آینده شان تعیین شده و زحمت ۱۲ سال تحصیلاتشان نادیده گرفته می شود. البته این رقابت در مورد ۱۵ درصد صندلی های دانشگاه در رابطه با رشته های پرتقاضا است.
دکتر عاملی خطاب به دانش آموزان مشغول به تحصیل در پایه دهم، یازدهم و دوازهم سفارش کرد: کیفیت و معدل علمی در دوره تحصیل را جدی بگیرند و به این امر توجه نمایند که بنای کلان ما این است که سه سال تحصیل دوره متوسطه دوم آموزش و پرورش نقش تعیین کننده ای در آینده علمی دانش آموزان محترم داشته باشد.





منبع:

1401/03/07
08:46:09
5.0 / 5
481
تگهای خبر: اطلاعات , پروژه , پژوهش , تحقیقات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
پرتو بلاگ Parto Blog