پرتو بلاگ
سورنا ستاری:

امسال ۸۰۰ متخصص ایرانی به كشور بر می گردند

امسال ۸۰۰ متخصص ایرانی به كشور بر می گردند

به گزارش پرتوبلاگ معاون علمی و فناوری با اعلان اینكه تابحال بیش از هزار و هفتصد متخصص ایرانی غیر مقیم به كشور بازگشته اند، اظهار داشت: پیش بینی می نماییم امسال 800 نفر به كشور بازگردند.



به گزارش پرتوبلاگ به نقل از مهر، سورنا ستاری در آئین رونمایی از اولین سالنامه مهاجرتی ایران که امروز در محل معاونت علمی برگزار شد، گفت: تابحال هر آماری که درباب خروج نخبگان از کشور اعلام می شد اشتباه بود برای اینکه یک زمانی (سال ۲۰۰۹ میلادی) صندوق بین المللی پول اعلام نموده بود که بیشترین آمار فرار مغزها به سایر کشورها از ایران بوده است.
وی با تاکید بر اینکه حتی عبارت فرار مغزها کلمه ای بین المللی نبود، اظهار داشت: در آن زمان این صندوق اعلام نموده بود سالانه ۱۸۰ هزار نفر در سال از ایران مهاجرت می کنند که این انگیزه ای شد بتوانیم آمار دقیق خروج نخبگان و متخصصان ایرانی از کشور را به دست آوریم.
ستاری با اشاره به میزان دانشجویان و درصد مهاجرت آنها در ابتدای انقلاب اشاره کرد: در آن زمان ۱۷۰ هزار دانشجو در کشور مشغول به تحصیل بودند که همزمان ۱۰۰ هزار دانشجو در خارج از کشور ادامه تحصیل می دادند؛ از این تعداد دانشجویان در خارج از کشور ۵۶ هزار نفر در آمریکا بودند که این بزرگترین کلونی دانشجویی در امریکا محسوب می شد.
وی اضافه کرد: بعدها دیدیم که این گزارش وجود خارجی ندارد و اگر کسی بتواند منبع این گزارش صندوق بین المللی پول را پیدا کند به آن جایزه خواهیم داد.
وی تاکید کرد: حالا کشور چین با ۳۵۰ هزار دانشجو در امریکا بزرگترین کلونی دانشجویی امریکا را به خود مختص کرده است.
ستاری با اعلان اینکه در ابتدای انقلاب ۳۷ درصد از دانشجویان به خارج از کشور می رفتند، اشاره کرد: حالا ۱.۴ درصد از کل ۴ میلیون دانشجوی ایرانی به خارج از کشور می روند که این آمارها نشان میدهد حالا با کاهش خروج متخصصان ایرانی و دانشجویان به خارج از کشور مواجه هستیم.
وی با تاکید بر اینکه چطور آن موقع فرار مغزها نبود ولی با این کاهش آمار فرار مغزها وجود دارد!؟ اظهار داشت: اینها استانداردهای دوگانه هستند.
وی با تاکید بر اینکه ما نگران کاهش تعداد دانشجویان ایرانی در خارج هستیم، اظهار داشت: لازم است این دانشجویان به خارج از کشور بروند؛ این نشانه پیشرفت است.
ستاری گفت: اینکه دانشجویان به خارج از کشور بروند و تحصیل کنند مهمست و ما باید از این طرف در ایران زمینه برگشتی آنها را در کشور به درستی تدوین نماییم تا پس از بازگشتشان جایگاه مناسبی برای فعالیت داشته باشند.
برنامه برای بازگشت متخصصان و کارآفرینان ایرانی در کشور
وی با اشاره به برنامه بازگشت متخصصان و کارآفرینان ایرانی که از ۵ سال قبل اجرایی شده اظهار داشت: این برنامه توسط معاونت علمی و بنیاد علمی نخبگان با تمرکز به برگشت متخصصان تحصیل کرده از دانشگاه های برتر دنیا بنیان گذاری شده است.
وی با تاکید بر اینکه سیاست معاونت علمی و بنیاد ملی نخبگان در زمینه بازگشت این متخصصان است، اشاره کرد: ما تا دو سال از این متخصصان حمایت می نماییم که پس از بازگشتشان بتوانند در آن زمینه ای که علاقمند هستند، فعالیت کنند؛ اگر نخواستند باز می گردند اما ما تمام شرایط ارتباط با شرکت های دانش بنیان، استارتاپ ها، مراکز، دانشگاه ها و غیره را در اختیارشان قرار می دهیم. انتخاب با خودشان است.
ستاری تاکید کرد: واقعیت این است که به این حوزه ظلم شده و نباید بدون نگرانی از اعداد کمی بازگشتشان به کیفیت کارشان پس از بازگشت توجه داشته باشیم. بدین جهت لازم است روی سیاست های برگشت سرمایه گذاری نماییم.
بازگشت هزار و ۷۰۰ متخصص و کارافرین ایرانی به کشور
وی با اعلان اینکه با شیوع ویروس کرونا در دنیا روند بازگشت تثبیت شده است، افزود: تابحال بیش از هزار و ۷۰۰ دانشجوی ایرانی در چارچوب برنامه بنیاد ملی نخبگان به کشور بازگشته اند که ۳۵۰ نفر از این دانشجویان از ۲۰ دانشگاه برتر دنیا بوده اند.
وی اضافه کرد: پیش بینی می نماییم امسال ۸۰۰ نفر از این دانشگاه های دنیا به کشور در چارچوب این پلت فرم بازگردند که این یک موفقیت بزرگ است. وی اشاره کرد: کشورهایی هستند که ۳۰۰ هزار نفر سالانه مهاجر می گیرند برای اینکه برایشان درآمد دارد.


منبع:

1399/05/07
14:47:13
5.0 / 5
1643
تگهای خبر: دانشگاه , سرمایه گذاری , فناوری , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
پرتو بلاگ Parto Blog