پرتو بلاگ
معاون آموزشی وزیر علوم:

برنامه راهبردی تحول در حوزه آموزش وزارت علوم تدوین شد

برنامه راهبردی تحول در حوزه آموزش وزارت علوم تدوین شد

به گزارش پرتوبلاگ معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: برنامه راهبردی تحول در حوزه آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تکیه بر تحقق اسناد بالادستی، اهداف ارزشی ایرانی و اسلامی و رویکرد حکمی تدوین شده است که شامل ۱۲ راهبرد و ۱۱ طرح کلان راهبردی است.


به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، دکتر قاسم عموعابدینی در افتتاحیه پنجاه و هشتمین اجلاس سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور در سخنانی ضمن اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اظهار داشت: برنامه راهبردی تحول درحوزه آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که در جهت طرح تحول دولت سیزدهم تنظیم شده است، متشکل از بخش های الگوواره های حاکم بر تحول در حوزه آموزش دانشگاه ها، الزامات تحول در حوزه آموزش دانشگاه ها، سند تحول حوزه آموزش شامل اقدامات انجام شده و اقدامات آتی، ساختارها و سند تحول و دغدغه های آموزش است.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان فرازهایی از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، یکی از مهم ترین مطالبات رهبر معظم انقلاب از بیانیه گام دوم انقلاب را انقلاب علمی؛ جبران عقب ماندگی؛ فتح قله های دانش نام برد و عنوان کرد: نیازسنجی علمی برای حال و آینده، پیشگیری از کاهش سرعت پیشرفت علمی، اجرای دقیق نقشه جامع علمی، توجه به کیفیت در آموزش عالی، پیگیری جدی ارتباط دانشگاه و صنعت، نقش آفرینی دانشگاهها در اقتصاد مقاومتی، گسترش فضای فرهنگ ایمانی و اسلامی، عمق بخشی بصیرت دینی و سیاسی، و میدان دادن به دانشجویان و اساتید ارزشی، انقلابی و متدین، از لوازم نقش آفرینی دانشگاهها در شکل گیری تمدن نوین اسلامی است.
عموعابدینی ضمن اشاره به بخش های اصلی سند تحول، نشانگرهای وضعیت مطلوب، چرخش های تحولآفرین و چالش ها، عوامل در رابطه با آن، راهبردهای و اقدامات کلیدی در جهت رفع عوامل را از مهم ترین آنها دانست و به چرخش های تحول آفرین به ترتیب زیر اشاره داشت؛
_ از آموزش متمرکز بر توسعه کمی، تقاضای اجتماعی، تخصص بسنده و فردمحور به تربیت متمرکز بر توسعه کیفی، ظرفیت اشتغال پذیری، تخصص گرا- اخلاق مدار و خانواده محور؛
_ از پژوهش صرفا معطوف به ارتقاء جایگاه علمی بین المللی به پژوهش نیازمحور، مزیت محور و اولویت محور؛
_ از الگوی دانشگاه محور به الگوی جامعه محور در توسعه کارکردهای اجتماعی، سیاستی و فرهنگی دانشگاه اسلامی؛
_ از اداره دانشگاه توسط دولت و یکسان انگاری در مأموریت های دانشگاه ها به خوداتکایی و استقلال ضابطه مند دانشگاه و پذیرش تنوع در مأموریت های دانشگاه ها؛
_ از بین المللی سازی خودمشروعیت بخش به دیپلماسی علمی و فناوری هوشمند و الهام بخش

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همینطور با بررسی کلان روندهای موثر بر آموزش عالی بعضی از کلان روندها را تغییر شیوه های آموزشی و توسعه تکنولوژی های جدید در انتقال محتوای آموزشی و پژوهشی، نیاز فزاینده‌ی دانشگاه ها به منابع مالی برای ورود به فعالیتهای جدید و پیشران، سرعت بالای تغییرات در حوزه‌ی علم، فناوری و نوآوری و منسوخ شدن سریع محتوا و حتی رشته های تحصیلی تعریف شده، افزایش بیکاری در میان دانش آموختگان دانشگاه ها و پیچیده تر شدن ماهیت مشاغل، افزایش نیازهای جامعه به توسعه علم، فناوری و نوآوری و تغییر رویکرد اقتصادی کشور به سمت اقتصاد دانش بنیان دانست و به نمونه هایی از این روند ها اشاره نمود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، الزامات کلیدی تحول در حوزه آموزش را در گرو اصلاح نظام حکمرانی آموزشی و اجرایی سازی آمایش آموزش عالی (تکمیلی) دانست و بعد از آن سند تحول حوزه آموزش وزارت عتف؛ اقدامات انجام شده و آتی را مورد بحث و بررسی قرار داد و خاطرنشان کرد: برنامه راهبردی تحول در حوزه آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تکیه بر تحقق اسناد بالادستی، اهداف ارزشی ایرانی و اسلامی و رویکرد حکمی تدوین شده است که شامل ۱۲ راهبرد و ۱۱ طرح کلان راهبردی است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر عمو عابدینی همینطور در انتها به پنج اقدام کلیدی انجام شده در سطح سیاستگذاری؛ نگاههای کلان، فرایندها، ارزیابی عملکرد و محتوا اشاره و ابراز امیدواری کرد: با هم اندیشی جمعی، بتوان برای چالش های موجود راهکارهای منطقی یافت و به آن عمل کرد.




منبع:

1401/04/16
14:26:00
5.0 / 5
443
تگهای خبر: اقتصاد , پژوهش , تحقیقات , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
پرتو بلاگ Parto Blog