پرتو بلاگ

خصوصیت های محتوای آموزشی مطلوب از دیدگاه وزیر علوم

خصوصیت های محتوای آموزشی مطلوب از دیدگاه وزیر علوم

خراسان رضوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: یک کتاب درسی علاوه بر محتوای آموزشی باید به مبحث مهارت افزایی و کار آمادگی، کمک به هویت مداری و افزایش خودباوری دانشجویان اختصاص پیدا کند.


محمدعلی زلفی گل در گفت و گو ی اختصاصی با ایسنا، ضمن اشاره به محتوای آموزشی مطلوب اظهار نمود: اگر مثلثی را در نظر بگیریم که سه راس آن یاددهنده، یادگیرنده و محتوای آموزشی است؛ می توان گفت یادگیرنده را با رعایت استانداردها از راه کنکور سراسری پذیرش می نماییم، یاددهنده که همان اساتید و اعضای هیأت علمی هستند که مطابق برنامه ریزی در بدو استخدام یک دوره آموزشی صلاحیت تدریس تحت عنوان «مهارتهای ناب استادی یا منش استادی» را مدنظر قرار دادیم که هر عضو هیأت علمی پیش از این که حکمش زده شود و بعنوان عضو هیأت علمی بخواهد تدریس کند، این دوره را طی می کند؛ چونکه ما سخت اعتقاد داریم که معلمی و استادی یک تخصص هست و این تخصص را تلاش می نماییم که با آموزش های موردنظر در اختیار اساتید جدید الاستخدام خود قرار دهیم.
وی در مورد محتوای درسی تصریح کرد: به جهت اینکه انسان هایی در تراز جمهوری اسلامی آموزش دهیم، طراحی محتوای درسی خیلی مهم می باشد، بنابراین پروژه ای را طراحی کردیم به نام «شیوه نامه تألیف کتب درسی» که بعنوان یک مبحث تحقیقاتی در اختیار مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی قرار داده شده است و بناست با مطالعات تطبیقی ملی و فراملی و مطالعه خصوصیت های کتاب های درسی کشورهای دیگر و با استفاده از تجربیات جهانی و تجربیات خودمان آنرا بومی کنیم؛ بعنوان مثال یک کتاب درسی علاوه بر محتوای آموزشی باید بخشی ازآن به مبحث مهارت افزایی و کارآمادگی، کمک به هویت مداری و افزایش خودباوری دانشجویان اختصاص پیدا کند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: در آن موضوعی که کتاب درسی تالیف می شود باید بررسی شود که دانشمندان، اندیشمندان و متفکرانی که در ایران زیسته اند و صاحب نظر بودند را در آن کتاب آورده شود؛ عکس شان، سوابق علمی شان و... در معرض دید دانشجویان قرار گیرد که بدانند در ایران هم افرادی بوده اند که توانسته اند صاحب تفکر و صاحب مکتب باشند، پیشتاز و پیشگام علمی باشند که همیشه چشمشان به بیرون از مرزها نباشد و بدانند که اگر آنها هم تلاش کنند می توانند جزو الگوها و اسطوره های علمی قرار بگیرند.
زلفی گل تصریح کرد: بخشی را هم تحت عنوان بخش و رسته فرهنگی در کتاب باید لحاظ نماییم که وقتی آنرا مطالعه می کنند پویش، پالایش و پیرایش فرهنگی جامعه هم تاثیراتی گذاشته باشد. بهر حال در شیوه نامه تالیف کتب درسی تلاش می نماییم که جامع الاطراف باشد، فردی که می خواهد کتاب بنویسد و این کتاب می خواهد بعنوان منبع درسی در اختیار دانشجویان قرار گیرد یک خصوصیت هایی داشته باشد که آن خصوصیت ها که مقرر است انسان هایی را تربیت نماییم که در تمدن سازی بتوانند موثر باشند آن شاخص ها و استانداردها را در محتوای درسی هم لحاظ کنند.

مشروح این گفت و گو را در ویدیو زیر مشاهده کنید.


1401/04/27
19:15:05
5.0 / 5
412
تگهای خبر: پروژه , پژوهش , تحقیقات , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
پرتو بلاگ Parto Blog