پرتو بلاگ
سورنا ستاری در ازبكستان:

دانش بنیانهای ایرانی پل ارتباطی بین ایران و ازبکستان می شوند

دانش بنیانهای ایرانی پل ارتباطی بین ایران و ازبکستان می شوند

به گزارش پرتوبلاگ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: شرکتهای دانش بنیان ایرانی پل ارتباطی اقتصادی خوبی بین کشور ایران و ازبکستان برای واردات، صادرات و توسعه فناوری و... هستند.


دریافت 19 MB به گزارش پرتوبلاگ به نقل از مهر، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور امروز در رأس هیاتی از شرکت های دانش بنیان و خلاق ایرانی عازم ازبکستان شد. وی در جمع خبرنگاران به همکاری ایران و ازبکستان بواسطه شرکتهای دانش بنیان ایرانی اصرار کرد و اظهار داشت: این شرکتها پل ارتباطی اقتصادی خوبی برای صادرات، واردات و توسعه فناوری دو کشور هستند. معاون علمی و فناوری رییس جمهور اظهار داشت: امروز برای نخستین بار به ازبکستان آمده ام. از میهمان نوازی مسئولان این کشور سپاسگذارم و امیدوار هستم اتفاقات خوبی در ارتباطات و تبادلات فناورانه و علمی میان دو کشور رقم بخورد. ستاری در این دیدار با اعلان اینکه فرصت مناسبی برای توسعه روابط علمی و همکاری میان دانشمندان و نخبگان ایرانی و ازبکستانی وجود دارد، اظهار داشت: یکی از اولویت های معاونت علمی و فناوری درباب توسعه روابط میان دو کشور و گسترش تبادلات دانشگاهی است. معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری اضافه کرد: این نوع از تبادلات؛ به صورتی به توسعه ارتباطات فرهنگی هم منجر می شود. هم اکنون بیش از 7 هزار شرکت دانش بنیان و خلاق در زمینه های مختلف فناورانه در ایران فعالیت می نمایند که می توانند به توسعه روابط علمی و افزایش همکاریهای فناورانه میان ایران و ازبکستان شتاب دهند. البته این کار به رفع برخی چالش ها همچون مساله ویزا وابسته است. مشکل اصلی که الان برای روابط بین شرکت های دانش بنیان و شرکت های ازبکستانی وجود دارد مسئله ویزا است که امیدواریم این مساله مرتفع شود. ستاری افزود: شرکت های دانش بنیان و خلاق ایرانی بنای کار خودرا بر نوآوری گذاشته اند. خیلی از مشکلات و چالش های اقتصادی و اجتماعی ایران با کمک همین نوآوری ها مرتفع شده است. فردا هم حدود 80 شرکت دانش بنیان و خلاق در نشست مشترک با شرکت های متناظر ازبکی خود حضور خواهند یافت تا در کنار معرفی توانمندی ها و محصولاتشان؛ بازار خودرا در این کشور رونق دهند. رئیس بنیاد ملی نخبگان همین طور اظهار داشت: شرکت های ما در زمینه های فناوری اطلاعات و ارتباطات تجهیزات پزشکی تجهیزات آزمایشگاهی و فناوری نانو، زیست فناوری، سلول های بنیادی و فناوری های پیشرفته محصولات مختلفی را ارائه کردند که می تواند نیاز ازبکستان را برطرف کند. همکاری دو جانبه با شرکت های فناور می تواند در قالب سرمایه گذاری دو جانبه شکل گیرد که شرکت های فناور بتوانند محصولات خودرا عرضه کنند و تبادل فناوری داشته باشد. تحریم ها ایران را قوی تر کرد معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در ادامه بیان کرد: ایران بواسطه تحریم های مختلف در سالهای قبل موفق شده در رشته های مختلف به توانایی ها و فناوری های بومی نائل شود و ما آمادگی داریم تا این فناوری های بومی را با شرکت های متقابل به اشتراک بگذاریم. ستاری افزود: کیفیت بالای محصولات ایرانی و البته تفاوت قیمت با نمونه های خارجی از مزیت های فناوری های ایرانی بشمار می رود. شرکت های فناوری ایرانی در زمینه آب و دسترسی به آبهای ژرف فناوری هایی را توسعه داده اند که می تواند در جهت انتقال بین دو کشور قرار گیرد. با استفاده از این فنآوری می توان علاوه بر رصد آبهای زیرزمینی به کشف معادن مختلف در عمق ۲۵ کیلومتری زیر زمین اقدام نمود و اکتشاف آب عمیق این امکان را می دهد که بتوانید در عمق های مختلف به آبهای زیرزمینی دست پیدا کنید.
تشکیل کارگروه مشترک میان ایران و ازبکستان ضروری است در ادامه این جلسه، جمشید خواجه یف، معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه گذاری ازبکستان هم اظهار داشت: توسعه روابط بین دو کشور در سال های اخیر و فعال تر شدن روابط را مثبت ارزیابی می نماییم در قالب این ملاقات می خواهیم تقویت روابط دوجانبه را بررسی نماییم همین طور محور همکاری دو کشور در حوزه اقتصادی و تجاری مورد توجه است. وی ادامه داد: فرآورده های صنایع نساجی پتروشیمی و محصولات فناوران روابط مدنظر در بین دو کشور است. ما برنامه هایی برای توسعه تجارت بین دو کشور داریم که آنها پیگیری خواهد شد. امیدواریم کارگروه مشترک بین دو کشور همکاریهای مشترک را پیگیری کنند و در کار گروهی این گفتگوها به نتیجه برسد. می توانیم در امتداد فعالیت این کارگروه به همکاریهای در رابطه با حوزه فناوری و اقتصادی بپردازیم. وی با اشاره به سفر به ایران و بازدید از کارهای فناورانه ایرانی اظهار داشت: ما اطمینان داریم سفر شما به ازبکستان کارهای و گسترده در حوزه توسعه کارهای کسب و کارهای نوپا و شرکت های دانش بنیان در زمینه های مختلف فناوری خواهد داشت. معاون نخست وزیر و معاون نخست وزیر ازبکستان با اشاره به دستاوردهای ایران در حوزه نانو فناوری، زیست فناوری، سلول های بنیادی و همکاری میان شرکت های دانش بنیان ابراز امیدواری کرد که همکاریهای مشترک که در این عرصه ها بیشتر شود. وی ادامه داد: در حوزه تولید مشترک محصولات کشاورزی با واگذاری زمینهای کشاورزی و تبادل تجربه و فناوری در زمینه تحقیقات کشاورزی زمینه های بسیاری برای همکاری دو جانبه وجود دارد. در این سفر ۴۰ شرکت دانش بنیان و خلاق در زمینه های فناورانه ای چون کشاورزی، دامداری و سلامت معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری را همراهی می کنند تا با حضور در نشست های تخصصی با ۱۵۰ شرکت متناظر ازبکستانی، بازار و تعاملات فناورانه خودرا در این منطقه توسعه دهند. همین طور نمایشگاهی از ۱۰۰ محصول ایران ساخت از ۸۰ شرکت دانش بنیان و خلاق ایرانی در کشور ازبکستان برپا است. این محصولات برای مدیران شرکت های فناور و بازرگانان ازبکی به نمایش درمی آید تا مسیر ورود محصولات دانش بنیان و خلاق ایرانی به بازار این کشور و اوراسیا هموار شود.


منبع:

1401/04/28
20:45:43
5.0 / 5
451
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
پرتو بلاگ Parto Blog