پرتو بلاگ

حوزه حمل و نقل با ورود نوآوری توسعه می یابد

حوزه حمل و نقل با ورود نوآوری توسعه می یابد

به گزارش پرتوبلاگ مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تلاش است تا با شناسایی و پشتیبانی از طرح های فناورانه، حوزه حمل و نقل را در کشور توسعه بدهد.



به گزارش پرتوبلاگ به نقل از معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، بی گمان صنعت حمل و نقل یکی از اجزاء مهم در پازل رشد و توسعه اقتصادی به حساب می آید، این بخش دربرگیرنده فعالیتهایی است که بشکلی گسترده در تمامی زمینه های تولید، توزیع و مصرف کالا و خدمات جریان دارد.
صنعت حمل و نقل با اقسام مختلف زمینی، دریایی و هوایی، به علت نقش زیربنایی خود تاثیر فراوانی بر فرایند رشد اقتصادی و پیشرفت کشورها دارد و در عین حال بدیهی است که این صنعت همگام با گسترش تکنولوژی های مختلف در دنیا، نیازمند توسعه و نوآوری باشد.
در این راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تلاش می کند راه را برای ورود نوآوری ها به حوزه حمل و نقل پیشرفته با ایجاد بستری برای به کار بستن قابلیت های فناورانه در نقاط کلیدی زنجیره ارزش این صنعت هموار کند.
مرکز طرح های کلان ملی فناوری با هدف تحقق اهداف این معاونت مبادرت به شناسایی و پشتیبانی از طرح های فناورانه در این عرصه و در بخش های اصلی دریایی، زمینی و هوایی کرده است.
از مجموع ۲۹ طرح حمایت شده از زمان شروع به کار مرکز طرح های کلان ملی فناوری، تمامی آنها در بازه زمانی سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ مورد حمایت قرار گرفته اند. مجموعا در حدود ۲۴۶ میلیارد تومان اعتبار به منظور پشتیبانی از طرح ها مصوب شده است که از این میزان رقمی در حدود ۱۰۲ میلیارد تومان سهم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بوده است.
همچنین به خاطر پیشرفت پروژه و شاخصهای کلیدی عملکرد تعیین شده تا کنون اعتباری در حدود ۲۱ میلیارد تومان از سهم معاونت پرداخت شده و پیشرفت مالی ۲۰ درصدی رخ داده است. از مجموع ۲۹ طرح حمایت شده، بخش حمل و نقل زمینی با تعداد ۲۲ طرح، بیشترین تعداد طرح های مورد حمایت را به خود اختصاص داده اند.
بررسی نسبت توزیع ریالی طرح ها از آن حکایت می کند که از مجموع ۲۴۶ میلیارد تومان اعتبار مصوب، بخش زمینی با رقمی بالغ بر ۱۹۱ میلیارد تومان بیشترین میزان ریالی حمایت را به خود مختص کرده است.
در حدود ۸۵ درصد از حجم ریالی طرح های سرمایه گذاری شده در این عرصه تابحال با موفقیت همراه بوده اند. تجهیزات سیستم رانش و مبدل های الکتریکی قطار مترو در طبقه بندی زمینی که مجری آن جهاد دانشگاهی واحد علم و صنعت در سال ۱۳۹۰ بوده از نخستین طرح های کلان ملی در این عرصه به حساب می آید که خاتمه یافته است.


منبع:

1401/05/09
13:28:46
5.0 / 5
417
تگهای خبر: اقتصاد , پروژه , تكنولوژی , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
پرتو بلاگ Parto Blog