پرتو بلاگ
دستیار معاون علمی و فناوری؛

کسب وکارها با تامین مالی جمعی رونق می گیرد

کسب وکارها با تامین مالی جمعی رونق می گیرد

پرتوبلاگ: دستیار معاون علمی و فناوری رییس جمهور، روش تامین مالی جمعی را یکی از ابزارهای نوین مالی دانست که در آن سرمایه های غالبا خرد از بدنه جامعه جمع آوری شده و وارد کسب و کارهای درحال توسعه می شود



به گزارش پرتوبلاگ به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دستیار معاون علمی و فناوری رییس جمهور، روش تامین مالی جمعی را یکی از ابزارهای نوین مالی دانست که در آن سرمایه های غالبا خرد از بدنه جامعه جمع آوری شده و وارد کسب و کارهای درحال توسعه می شود. در روش تامین مالی جمعی یا کرادفاندینگ، سرمایه گذاران به نسبت آورده خود، در عایدات پروژه ها سهیم می شوند. دسترسی سهل به سکوهای تامین مالی تعدادی از طریق رسانه های اجتماعی و وب، از مزیت های این ابزار است که سرمایه گذاران را به کارآفرینان متصل می کند.
به گفته علیرضا دلیری دستیار معاون علمی و فناور رییس جمهور، کسب و کارهای کوچک درحال توسعه، بر بستر کرادفاندینگ (تامین مالی جمعی)، هزینه شان را برای انجام کار به دست می آورند. ابزار تامین مالی حسی مبتنی بر ۴ روش اهدا، پاداشی، سهام و وام به انجام می رسد. مدلهای اهدا و پاداش در دنیا با موضوعات مختلفی در حال اجراست اما مدلهای مبتنی بر سهام و وام نیازمند ایجاد بستر قانونی و تنظیم گری هستند.
وی اظهار داشت: به همین دلیل با مشارکت موثر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و برمبنای دستور العمل مصوبه شورای عالی بورس، مدل مبتنی بر سهام در بستر فرابورس عملیاتی شده و هم اکنون پیشرفت خوبی داشته است.
دلیری اشاره کرد: این ابزار تامین مالی جمعی متشکل از پلت فرم (سکوی عامل)، متقاضی (صاحب طرح) و سرمایه گذار (مشارکت کننده) است. عاملین با معرفی سکوهای خود به کار گروه و احراز شرایط مربوطه مجوز فعالیت دریافت می کنند.
جذب سرمایه ۱۹۵۰ میلیارد ریالی
دستیار معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اعلان اینکه تا حالا ۷۰ طرح بیش از ۱۹۵۰ میلیاردریال بطور مستقیم از عموم مردم برای طرح های نوآورانه بوسیله پلت فرم های فعال، جذب سرمایه انجام شده است، اضافه کرد: همچنان تعداد طرح های پیوسته درحال بالا رفتن است، این طرح ها در زمینه کارهای کامپیوتری، کشاورزی، تجهیزات و محصولات پزشکی و دارویی، وسایل نقلیه و... بوده است.
وی افزود: طی جلسات برگزار شده با مدیر عامل فرابورس و سایر مدیران مرتبط، پیشنهادهایی از طرف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباب اعمال یکسری تغییرات برای بهبود روند تامین مالی جمعی ارائه شد که در نتیجه آن کارگروه ارزیابی تامین مالی جمعی فرابورس بتازگی مصوباتی داشته است.
کرادفاندینگ؛ راه های اصلی تامین سرمایه در آینده
به گفته دلیری حداکثر سقف تامین مالی هر طرح از ۱۰۰ میلیاردریال به ۲۵۰ میلیاردریال بالا رفته و همین طور مقدار پذیرش مجموع طرح های باز نزد هر عامل در هر زمان به ۷۵۰ میلیاردریال تغییر کرده است.
وی با اشاره به این که این روش تامین مالی برای کارهای فناورانه همچون در روستاها نیز خیلی مؤثر خواهد بود، اظهار داشت: درحال نهایی کردن این طرح برای روستاهای کشور هم هستیم و انتظار می رود کرادفاندینگ (تامین مالی جمعی) در آینده به یکی از راه های اصلی تامین سرمایه برای کسب و کارهای نوپا تبدیل گردد.
دستیار معاون علمی و فناوری رییس جمهور اضافه کرد: همین طور صندوق نوآوری و شکوفایی در امتداد رونق بخشی به این ابزار مبادرت به ضمانت اصل سرمایه طرح ها تا سقف ۱۰۰ میلیاردریال کرده که مشروط به عقد قرارداد بین سکوی تامین مالی جمعی و صندوق نوآوری و شکوفایی است.

1401/05/30
23:11:10
5.0 / 5
434
تگهای خبر: پروژه , پزشكی , فناوری , كامپیوتر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
پرتو بلاگ Parto Blog