پرتو بلاگ
افزایش اقبال به رشته های كم طرفدار؛ راهكارها و تمهیدات،

بسته های تشویقی، مسکن های مقطعی و کوتاه مدت هستند

بسته های تشویقی، مسکن های مقطعی و کوتاه مدت هستند

به گزارش پرتوبلاگ، معاون آموزشی سابق دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: بطور قطع، جایگاه نامناسب دانش آموختگان رشته های علوم پایه بعد از فراغت از تحصیل سبب می شود که رشته هایی از این دست در وضعیت فعلی، طرفدار چندانی نداشته باشد و ارزیابی اشتغال این دسته از دانش آموختگان نشان میدهد که مدارس و سیستم آموزش وپرورش جایگاه اصلی جذب آنها است که رضایت چندانی را به همراه ندارد.


دکتر محمدرضا کلباسی مسجدشاهی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه تعدادی از رشته های دانشگاهی در گذشته بواسطه بازار کار خوبی که داشتند محبوب محسوب می شدند ولی در حال حاضر جزو رشته های کم طرفدار هستند، توضیح داد: اصولاً شرایط و موقعیت رشته های تحصیلی دانشگاهی در گذر زمان تغییر می کند، بنا به همین دلیل، شرایط تعدادی از رشته های دانشگاهی نسبت به گذشته متفاوت شده است و طیف دانشجویانی که مستعد یا نخبه به حساب می آیند، امکان دارد، کمتر به سراغ این رشته ها هم اکنون بروند.
معاون آموزشی سابق دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: رشته های کم طرفدار دانشگاهی را می توان به دو گروه تقسیم کرد. دسته اول رشته هایی هستند که سالهای متمادی پذیرش دانشجو داشته اند و بیش از نیاز جامعه در این رشته ها فارغ التحصیل تربیت شده اند؛ به همین دلیل، هم اکنون بازار کار مناسبی ندارند. این در شرایطی است که برخی دیگر از رشته های کم طرفدار فی نفسه خوب هستند اما به دلیلهای مختلف همچون تازه تاسیس بودن، دوره های بین رشته ای و عدم تبلیغ و معرفی مناسب این رشته ها، دانشجویان علاقه ای به تحصیل در آنها ندارد. در این شرایط، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر نهادهای مرتبط موظف می باشند که با ارائه شیوه های مناسب، بستر توسعه این رشته ها و تامین نیاز جامعه در آینده به اینطور فارغ التحصیلان را فراهم آورند، ارائه بسته های تشویقی مناسب می تواند به جذب دانشجویان برتر در این رشته ها کمک نماید.


بسته های تشویقی کم اثر نتیجه ای ندارند
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه اعطای بسته های تشویقی فعلی با هدف جذب داوطلبان برتر کنکور در رشته های مورد نیاز دولت بی اثر است، اشاره کرد: بسته های تشویقی، مُسکن های مقطعی کوتاه مدتی هستند که باتوجه به اوضاع اقتصادی و شرایط مالی دانشگاه ها، تاثیر چندانی در جذب دانشجویان مستعد ندارند؛ بهتر است بجای ارائه تسهیلات موقتی مانند خوابگاه، پرداخت کمک هزینه تحصیلی ماهیانه و صدور مجوز راه اندازی شرکت و غیره بحث جدی تضمین ورود به بازار کار و اشتغال دانش آموختگان این رشته ها را هدف قراردهند. بازهم تکرار می کنم، کار و اشتغال دانشجویان فارغ التحصیلان باید در کانون توجه دولت قرار گیرد و تصمیمات کارسازی در این حوزه گرفته شود.
دکتر کلباسی اضافه کرد: زمانی که سی سال پیش بنده در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس پذیرفته شدم؛ نسبت به آینده شغلی خود اطمینان خاطر کامل داشتم و تنها دغدغه ام، تلاش فراوان برای افزایش بارعلمی و پذیرش مسئولیت تدریس دانشگاهی بود.


رشته های علوم پایه و بین رشته ای اهمیت دارند
وی با اشاره به اینکه رشته های علوم پایه بااینکه زیربنای علوم دیگر به حساب می آیند اما مظلوم واقع شده اند، اشاره کرد: علوم پایه مانند خشت های اول یک ساختمان هستند که ساختمان برپایه آن نهاده می شود اما خشت ها مدفون شده و این تنها نمای ساختمان است که دیده می شود. بررسی وضعیت دانش آموختگان رشته های علوم پایه نیز نشان میدهد که این گروه همیشه مورد بی مهری قرارگرفته اند. بطور قطع، جایگاه نامناسب دانش آموختگان رشته های علوم پایه بعد از فراغت از تحصیل سبب می شود که رشته هایی از این دست در وضعیت فعلی، طرفدار چندانی نداشته باشد و ارزیابی اشتغال این دسته از دانش آموختگان نشان میدهد که مدارس و سیستم آموزش و پرورش جایگاه اصلی جذب آنها است که رضایت چندانی را به همراه ندارد.
معاون آموزشی سابق دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: "دانشکده علوم و فناوری های بین رشته ای" در دانشگاه تربیت مدرس با هدف تعریف رشته های میان رشته ای به وجود آمده است. بااینکه دانشجویان این رشته ها بواسطه چند وجهی بودن اینطور رشته ها به چند علم تسلط دارند اما بازهم در حوزه اشتغال با مشکلاتی روبرو هستند. بطورمثال رشته ای با عنوان "ساختمان های هوشمند" در دانشکده علوم و فناوری های میان رشته ای ایجاد نمودیم که رشته ای بسیار کاربردی برای صنعت ساختمان کشور است، اما گروه اول فارغ التحصیلان این رشته با مشکل جذب در صنعت روبرو شدند چونکه بازار کار نسبت به این رشته جدیدالتاسیس ناآگاه بود و تمایل داشت فقط دانشجویان عمران را جذب نمایند. این موضع سبب رنجش فارغ التحصیلان این دوره شد و حتی خواهان تغییر عنوان رشته فارغ التحصیلی خود بودند.


دولت نیز به رشته های علوم پایه توجه کند
استاد دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس افزود: این روزها، ملاک های اقتصادی در تحصیل، انتخاب شیوه زندگی و نحوه تصمیم گیری جوانان بسیار نقش دارد. یک فارغ التحصیل مقطع دکتری حدود ۱۱ سال از بهترین دوران جوانی عمر خودرا در دانشگاه ها سپری می کند. بدین سبب انتظار دارد که بعد از آن همه تلاش طولانی، بهره مناسبی را بدست آورد، اما به علت این که تحصیل در بعضی از رشته های دانشگاهی تا اتمام مقاطع تحصیلات تکمیلی نیز هیچ آورده ای ندارد، بعضاً فارغ التحصیلان گرفتار سرخوردگی می شوند.
وی با اشاره به اینکه دولت باید رشته های علوم پایه را در کانون توجه قرار دهد، توضیح داد: دولت نه فقط موظف است که به این رشته ها توجه کند بلکه برنامه جامعی درارتباط با جذب و استخدام دانش آموختگان این رشته ها طراحی کند. بطور قطع، رشته های علوم پایه پولساز نیستند؛ این که یک داوطلب تنها به علت علاقه شخصی در رشته های علوم پایه تحصیل کند، بسیار نادر است.


رصد اشتغال دانش آموختگان بعد از فراغت تحصیل دانشجویان دانشگاه ها
دکتر کلباسی اظهار داشت: دانشگاه ها تصور می کنند که وظیفه آنها به آموزش و تربیت دانشجویان محدود می شود، به همین دلیل، دانشجویان را بعد از تحصیل به حال خود رها می کنند. این تصور وجود دارد که ادامه مسیر زندگی فارغ التحصیلان درباب اشتغال برعهده دولت یا وزارت کار، رفاه و تامین جتماعی است. پس شایسته است که دانشگاه ها حداقل نسبت به رصد اشتغال و آینده کاری فارغ التحصیلان خود اهتمام جدی به عمل آورند و نتیجه ارزیابی خودرا در این حوزه به نهادهای ذیربط منعکس کنند.
وی افزود: عدم توجه به این امر، موجبات دلسردی دانشجویان برای ادامه تحصیل خود در داخل کشور را فراهم می اورد همانگونه که هم اکنون نیز شاهد آن هستیم که اشتیاق به مهاجرت از کشور نه فقط برای دانشجویان بلکه برای اساتید و حتی شرکت های دانش بنیان نیز در حال افزایش می باشد. به هر حال فارغ التحصیلان نخبه و مستعد رشته های دانشگاهی، طعمه های خوبی برای کشورهای خارجی به حساب می آیند؛ و اگر ما قدر این سرمایه های ملی را ندانیم و در حفظ و صیانت از آنها تلاش نکنیم در حقیقت آب به آسیاب دشمنان ریخته ایم.





منبع:

1401/06/28
11:46:00
5.0 / 5
388
تگهای خبر: اقتصاد , تحقیقات , دانشگاه , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵
پرتو بلاگ Parto Blog