پرتو بلاگ
حاشیه های پیرامون یك آزمون تخصصی؛

از ادعای لو رفتن سؤالات آزمون ارتقای دستیاری تا پاسخ وزارت بهداشت

از ادعای لو رفتن سؤالات آزمون ارتقای دستیاری تا پاسخ وزارت بهداشت

به گزارش پرتوبلاگ، تیرماه سال جاری و زمانی که دستیاران پزشکی باید چهل و یکمین دوره آزمون ارتقای دستیاری را پشت سر می گذاشتند و بعدتر و زمانی که نتایج اعلام شد، عده ای از داوطلبان نسبت به وضعیت امنیت آزمون و لو رفتن سؤالات معترض شدند و تلاش کردند صدای اعتراض خویش را به گوش مسؤلان وزارت بهداشت برسانند. این اعتراض امکان دارد در وهله اول اعتراضی صنفی و صدای عده ای خاص تلقی شود، اما در مجموع حاوی مواردی است که می تواند امنیت و صحت آزمونی از آزمون های وزارت بهداشت را زیر سوال ببرد.


به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، چهل و یکمین دوره آزمون ارتقای دستیاری در روز ۲۳ تیر ماه سالجاری برگزار گردید. این آزمون برای پزشکانی برگزار می گردد که اصطلاحاً به دنبال کسب مدرک تخصص هستند و در دوره دستیاری تحصیل می کنند. هر کدام از این افراد برای ارتقاء از سالی به سال بالاتر و همینطور دریافت گواهینامه تخصص باید در این آزمون شرکت نمایند. نحوه محاسبه کف قبولی با عنایت به اینکه هر دانشجو در چه سالی این آزمون را میدهد متفاوت می باشد. تعدادی از رزیدنت ها در گفت و گو با ایسنا ادعاهایی را در مورد این آزمون و نتیجه پیگیری های خویش را از وزارت بهداشت و نهادهای دیگر اعلام نموده اند.
یکی از رزیدنت های معترض با اشاره به اینکه هر سال سؤالات آزمون های وزارت بهداشت به نحوی به بیرون درز پیدا می کند می گوید: برخی سال ها این مورد پیگیری می شود و کار به دیوان عدالت می کشد. از رزیدنت ها خواسته می شود بیشتر از زمان استاندارد، در بخش حضور داشته باشند و حتی کشیک بدهند و به دنبال آن اساتید برای جبران فرصت کم مطالعه رزیدنت ها و ارتقاء وجهه بالینی و علمی گروه دستیاری خود در مقابل سایر گروههای دانشگاه های کشور در امتحانات سراسری و کشوری، برخی سؤالات آزمون را به شیوه های مختلف برای آنها فاش می کنند! از آن جایی که عموماً طراحان سؤال از استادان دانشگاه های مادر هستند، عملا دانشجویان شهرستان های کوچک و دانشگاه هایی که نماینده ای در فرآیند طراحی سوال ندارند از دسترسی به سوالات یا مباحثی که از آنها سوال طرح شده بی بهره می مانند.
این موضوعی است که دستیاران معترض به شرایط برگزاری آزمون در نامه ای که خطاب به حراست وزارت بهداشت نوشته اند هم منعکس شده است.
آن ها در این نامه نوشته اند: بیشتر از سی سؤال در بعضی رشته ها در ایام پیش از آزمون در فضای مجازی لو رفته است که با وجود پیگیری های گسترده اینجانبان از وزارت بهداشت و مرکز سنجش آموزش پزشکی تابحال پاسخ مناسبی به ما داده نشده است.

عوامل اثرگذار بر کشیک های طولانی رزیدنت ها
از این پزشک در رابطه با علت فشار به رزیدنت ها برای کشیک های طولانی می پرسم، او سه عامل را در این مورد موثر می داند و می گوید: کمبود رزیدنت، تعداد بالای بیماران و گاهی عدم حضور استاد در بیمارستان های آموزشی از علل این مورد هستند. در چند سال قبل هزینه های درمان بالا رفته است و مردم مجبورند به بیمارستان های دولتی رجوع کنند. برخی استادان زمانی که موظف اند برای کشیک داخل بیمارستان باشند را رعایت نمی کنند و این امر باعث افزایش خطای پزشکی و بالا رفتن آمار مرگ و میر می شود. از آن جایی که دریافتی ها پایین است، بعضی از استادان اصلا علاقه ای به ماندن در کشور ندارند.
وی ادامه می دهد: درست است که این آزمون، یک آزمون رقابتی نیست اما ما یک پایه قبولی در آزمون ارتقاء داریم. برپایه نمرات ۲۰ درصد برتر هر رشته ای، کف قبولی محاسبه می شود. زمانی که نمرات بالا باشد، کف قبولی بالا می آید.
این رزیدنت در رابطه با پیگیری های خود و دیگر همکارانش میگوید: ما بارها با وزارت بهداشت در این زمینه صحبت کردیم ولی پاسخی دریافت نکردیم. به دادسرای امور کامپیوتری و پلیس فتا هم شکایت کردیم. یکی از مواردی که ما به آن اعتراض داریم تعیین حد نصاب قبولی است. پیش از برگزاری آزمون وزارت بهداشت یک دستورالعمل ثابتی برای تعیین کف قبولی (بیس) و نحوه برگزاری آزمون به دانشگاه ها ارسال میکند. اگر هشتاد درصد میانگین نمره ۲۰ درصد برتر آزمون در هر رشته بیشتر از این حداقل تعیین شده توسط وزارت بهداشت باشد، آن عدد به دست آمده، معیار قبولی می شود. حالا برای اینکه تعداد قبولی افزایش یابد، عددی که خود وزارت بهداشت تعیین کرده بعنوان کف قبولی در نظر گرفته می شود. این کاهش کف قبولی کاملا سلیقه ای است. مورد دیگری که وجود دارد اینست که برخی از سؤالات غلط و خارج از منابع گفته شده طرح شده اند. به صورت مثال سال جاری در رشته بیهوشی حدود ۱۲-۱۳ سوال حذف گردیده است. برخی از سؤالات هم مشکل دارند ولی وزارت بهداشت اعلام نموده که این سؤالات موردی ندارند و حذف نمی شوند.
این دانشجوی دستیاری از ابتلای خود و تعدادی دیگر از پزشکان به کرونا در ایام منتهی به آزمون سخن گفت و اضافه کرد: برخی از دانشجویان که در بیمارستان های وزارت بهداشت مشغول به کارند، چند روز پیش از برگزاری آزمون به کرونا مبتلا و مجبور شدند در شرایط جسمانی دشواری آزمون را بدهند. ما حداقل توقعی که از وزارت بهداشت داریم اینست که وقتی شرایط را برای مسؤلان شرح میدهیم نگویند "میخواستید کشیک کرونا نایستید".
این رزیدنت های معترض، یک ماه پس از برگزاری آزمون در نامه ای به وزیر بهداشت درخواست های خویش را مطرح نمودند و پیشنهادهایی را عرضه دادند همچون اینکه آزمون ارتقاء هر سال دوبار برگزار گردد.
نمرات در تهران بالاست!
یکی دیگر از دستیاران میگوید: به قول مسؤلان دبیرخانه تخصصی آموزش پزشکی در وهله اول و با محاسبه کف نمره قبولی بر مبنای آئین نامه آزمون ارتقاء و گواهینامه تخصصی پزشکی سال ۱۴۰۱، پنجاه درصد کل رزیدنت های شرکت کننده در این آزمون مردود شده اند. یعنی درجه سختی این آزمون بسیار بالا بوده اما وقتی نمرات شهر تهران را میبینیم، به نظر میرسد نمرات دانشگاه های مادر بخصوص در بعضی رشته ها بسیار بالاست بطوری که با درجه دشواری آزمون و سطح نمرات رزیدنت های شهرهای دیگر همخوانی ندارد. در بعضی رشته ها هیچ رزیدنت مردودی در هیچ یک از دانشگاه های علوم پزشکی واقع در شهر تهران و در هیچ پایه ای، نه در ارتقاء ۱ به۲، نه در ارتقاء ۲ به ۳ و نه در ارتقاء ۳ به ۴ و نه در سطح دریافت گواهینامه تخصصی، وجود ندارد. در نتیجه این نمرات بسیار بالا، امکان روی نمودار بردن برای همگن کردن نمرات و بعنوان چاره ای برای جبران سختی آزمون و کاهش درصد مردودین از بین رفته است، چونکه جهت کاهش این درصد بالای مردودین به میزانی احتیاج به افزایش نمره از راه روی نمودار بردن، وجود داشته است که اگر اجرا میشد، آن نمرات برتر از سقف نمره که ۱۵۰ است بالاتر میرفت. مثلاً با وجود نمره ۱۴۰ از ۱۵۰ اگر روی نمودار برده میشد تا سقف نمره مثلاً ۱۵۰ رعایت شود، هنوز درصد مردودین بسیار بالا باقی میماند. در نتیجه برگزارکنندگان آزمون به جای روی نمودار بردن از کاهش کف نمره که خلاف آئین نامه است بهره برده اند تا درصد مردودین را به حداقل برسانند.
وی با بیان اعتراض خود نسبت به تغییر نمره ی کف قبولی میگوید: این تغییرخلاف آئین نامه آزمون، سبب شده که حق برخی رزیدنت ها بخصوص در سال آخر ضایع شود چون که دیگر ملاک استاندارد برای سنجش کفایتمندی و مقایسه رزیدنتها که همان فرمول آئین نامه مصوب است از میان برداشته شده است.
این پزشک ادامه می دهد: در چنین شرایطی چه تفاوتی بین کسی است که با کاهش بیس، با ۲۰ نمره تفاوت از بیس استاندارد قبول اعلام می شود ولی نفر دیگر با تنها یک نمره کمتر مردود اعلام می شود؟ اگر زیر بیس استاندارد نشانه بی کفایتی است چه تفاوتی بین کسی که ۲۰ نمره از بیس پایینتر است و قبول اعلام شده با کسی که ۲۱ نمره از بیس پایینتر است و مردود اعلام می شود، وجود دارد؟ چونکه طبق آئین نامه، پایین آوردن کف نمره قبولی تحت هیچ شرایطی مجاز نیست. در عین حال این کاهش بیس، ارفاق محسوب نمی گردد. اگر نمرات روی نمودار رفته بود ارفاق بود. در ضمن بیس آئین نامه ای مثلاً ۹۵ در رشته های ۱۵۰ سؤاله، برای دریافت گواهینامه تخصصی کاملا برازنده یک آزمون استاندارد است، اگر آزمونی غیر استاندارد بود و ۵۰ درصد از شرکت کنندگان مردود شدند، آن بیس کاسته شده که حتی ۲۰ نمره کاهش داشته، درخور چنین آزمون با سوالات غیراستاندارد و مبهم است و مثلاً بیس ۷۰ در یک رشته، هم تراز همان بیس ۹۵ یک آزمون استاندارد است. این کاهش ۲۰ تایی بیس یک ارفاق نیست بلکه الزامی است که این آزمون غیراستاندارد با آن نمرات گاها شبهه ناک بالا که مانع روی نمودار رفتن نمرات شده اند، برای برگزارکنندگان بوجود آورده است.
راهکارهای رزیدنت ها
این رزیدنت در رابطه با برخورد مسؤلین مربوطه در وزارت بهداشت با اعتراض رزیدنت ها می گوید: با تمام پیشنهادات ما که راهکارهایی هستند که در سالیان پیشین هم به کار گرفته شده اند، مخالفت شده است. پیشنهاد بازبینی سؤالات با توجیه اطمینان و کافی دانستن بازبینی اولیه هیئت بورد که به اعتراضات ثبت شده در سایت سنجش پزشکی، در اولین روز های بعد از برگزاری آزمون صورت گرفته، رد شد. در حالیکه شمار بالایی از سؤالات اشکال دار که مورد بازبینی قرار نگرفته اند، بخصوص در بعضی رشته ها باقی است. پیشنهاد شرکت در آزمون کتبی بورد و کسب درصدی از نمره آن آزمون که بعنوان شانسی برای فارغ التحصیلی رزیدنت های سال آخر باشد، رد شد و هم اکنون با برگزاری آزمون کتبی بورد در ایام اخیر، این فرصت هم از دست رفت. این چاره، سال قبل به کار گرفته شد. از آن جایی که متاسفانه این آزمون فقط سالی یک مرتبه برگزار می گردد و سرنوشت یک پزشک که نیروی خدمت طرح هم شمرده می شود، کاملا تحت تأثیر قرار میگیرد، پیشنهاد طرح مشروط و شرکت در آزمون گواهینامه تخصصی سال بعد به جای بازگشت به بخش و باردیگر گذراندن سال آخر تحصیل، مطرح و سپس مانند دیگر راهکار ها رد شد.
وی توجیه رد این راهکار را اینطور بیان میکند: این پیشنهاد هم مورد قبول واقع نشد چون ایین نامه آن در ارتباط با سال ۹۱ است و قانون ثابتی برای این امر وجود ندارد و انجام آن به اداره طرح و معاونت درمان و علون پزشکی محل تحصیل و گروه آموزشی آن رزیدنت، مربوط میشود که در شرایط ویژه ای در سال ۹۱ اجرا شده و الان ضمانت اجرایی ندارد و حتی به طور بالقوه به عنوان راهکار، اجازه یا آئین نامه ای برای سال جاری برایش در نظر گرفته نشد. این در حالیست که سبب خدمت پزشک در مناطق مورد نیاز میشود.
وی ادامه می دهد: بسیاری از رزیدنت ها متاهل هستند و مسئولیت تأمین مخارج خانواده هایشان را دارند و حال که با نمراتی با فاصله بسیار کم از همین بیس اعلامی مردود شده اند، نمیتوانند فارغ التحصیل شوند و گرفتار مشکلات عدیده شخصی، روحی، شغلی و خانوادگی میشوند و عملا از خدمت در مناطق نیازمند در غالب طرح هم باز می مانند. برخی از رزیدنت ها با شرایط جسمانی بسیار بد به سبب مبتلا شدن به کرونا در فاصله اندکی از آزمون در بیمارستان ها بستری بوده اند و برخی با وجود بیماری و دست و پنجه نرم کردن با عوارض آن در آزمون شرکت کردند. قاعدتا باید چاره هایی جهت کمک به این افراد وجود داشته باشد.
ادعای لو رفتن سؤالات را بطور قطع تکذیب میکنم
در همین رابطه، پاسخ برخی از سؤالات رزیدنت ها را از مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت جویا شدیم. دکتر سید امیرپاشا طباییان، در گفت و گو با ایسنا در رابطه با سوالی در رابطه با تماس برخی از رزیدنت ها با ایسنا و ادعای آنها در خصوص لو رفتن سؤالات آزمون تیر ماه توسط اعضای بورد که عموما از اساتید دانشگاه های تهران هستند اظهار داشت: اعضای بورد، افرادی هستند که در رشته های خود صاحب نظرند. این افراد هیچ گاه به رزیدنتهای خود اعلام نمی کنند این مباحث جزو سؤالات است. این استادان تعهد داده اند چنین اقداماتی نکنند و اگر وزارت بهداشت هم متوجه چنین موضوعی شود، سریعا قطع همکاری میکند. چنین اتفاقی رخ نمیدهد چون که اعضای بورد، سالها برای آموزش این مملکت زحمت کشیده اند. ما نمی توانیم این استادان را زیر سوال ببریم که برای دانشجویان خود امتیازی قائل شدند که دانشجویان دانشگاه های شهرستان از آن محروم هستند. من بطور قطع ادعای لو دادن سوالات را تکذیب میکنم.
وی افزود: من هم در همین سیستم بوده ام. من هم در چهار آزمون ارتقاء، دو آزمون بورد و دو آزمون ورودی تخصص و فوق تخصص شرکت کرده ام. این آزمون ها بسیار دشوارند. بهتر است به جای اینکه استادان را متهم نماییم، بخواهیم سختی رشته ی پزشکی و مشقت های پزشکان تبیین شود. بعد از اینکه پزشک عمومی فارغ التحصیل می شود، در آزمون دستیاری شرکت می کند که مانند یک کنکور است. بعد از قبولی در آن، هر سال باید در آزمون ارتقاء شرکت نماید و در نهایت بعد از فارغ التحصیلی باید برای دریافت بورد باردیگر امتحان دهد، پس از آن باید در امتحانی کنکورمانند برای فوق تخصص شرکت کرد و سپس باز هم آزمون بورد در انتظار پزشک است. کدام قشر از جامعه، چنین آزمون های سختی را از سر می گذارنند؟ هر کدام از این آزمون ها فشار زیادی بر دانشجویان وارد می نماید. تماس هایی که با شما گرفته می شود و اعتراضاتی که بیان می شود، نشان از دشواری آزمون ها و شرایط تحصیل در رشته های علوم پزشکی دارد. باید قدر پزشک خویش را بدانیم و اینطور نباشد که وقتی پزشک متخصص در شهرستان ها طرح می گذراند و زحمت می کشد، درآمدی دریافت کند که جوابگوی زندگی اش نیست.
طباییان با اشاره به اینکه «برخی از رزیدنت ها به پایین آمدن سطح قبولی نمرات یا مشخص نبودن آنها اعتراض داشتند» اظهار داشت: ما این کمک را به همکارانمان کردیم. اگر می خواستیم با بیس همیشگی امتحان را پیش ببریم، خیلی از این عزیزان نمی توانستند فارغ التحصیل شوند اما معاونت آموزشی با این عزیزان همکاری کردند و شرایط را بگونه ای فراهم کردند که خیلی از آنها بتوانند فارغ التحصیل شوند. تعداد کمی از رزیدنت ها، نتوانستند نمره قبولی را کسب کنند که طبیعتا در هر آزمونی چند نفر نمی توانند نمره قبولی را به دست آورند. ان شاءالله سال آینده تلاش می کنند و فارغ التحصیل می شوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در پاسخ به سوالی در رابطه با یک مرتبه برگزار شدن آزمون ارتقاء در سال اظهار داشت: افزایش تعداد دفعات برگزاری آزمون ارتقاء، پیشنهاد خوبی است اما هر کدام از این آزمون ها، احتیاج به چندین ماه برنامه ریزی دارد و از طرف دیگر، مساله امنیت و سلامت آزمون هم مطرح است. استادان طراح سوال و پرسنل باید در قرنطینه قرار بگیرند و این فرایند برگزاری هر کدام از آزمون ها را طولانی میکند. بنا بر این شاید نشود این آزمون را دو بار در سال برگزار کرد اما به هر حال این هم پیشنهادی است که میتوان روی آن فکر کرد.
به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، بنظر می رسد در این روزها و در حالیکه هر روز با اخباری در خصوص مهاجرت استادان و دانشجویان پزشکی، فشار روانی شدید بر رزیدنت ها و کمبود رزیدنت و متخصص در شهرهای مختلف مواجه ایم، به خرج دادن انعطاف بیشتر در رویارویی با مسائلی این چنینی از جانب مسؤلان و اصلاح برخی قوانین دست و پاگیر که صرفا باعث محرومیت مردم از دستیابی به سطح بیشتری از رفاه می شود، موثر باشد.



1401/06/31
18:10:13
5.0 / 5
373
تگهای خبر: پزشكی , دانشگاه , درمان , سایت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
پرتو بلاگ Parto Blog