در گزارش پرتوبلاگ اعلام شد؛
فرودگاه های غیرفعال با توسعه ایرتاکسیها فعال می شوند
به گزارش پرتوبلاگ، رئیس گروه هوایی ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی اظهار داشت: یکصد فرودگاه در کشور، کمتر از بیست درصد فعال می باشند که با رونق ایر تاکسی ها فعال می شوند.
امیر رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی از دو الی سه سال قبل روی مبحث هوانوردی عمومی در چارچوب ایرتاکسی ها فعالیت نموده و طی این مدت چندین فرودگاه برای تست هواپیماهای کوچک و عرضه خدمات در زمینه مسافرتهای کوتاه مدت آماده سازی کرده است.
معاون بین الملل، کسب وکارهای نوپای ستاد حمل و نقل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با اشاره به اینکه این ستاد با هدف گسترش هوانوردی عمومی در کشور از حدود ۶ سال قبل مبادرت به پشتیبانی از فعالان این عرصه کرده است، اظهار داشت: برخی از فرودگاه های فرعی و کوچک یا باندهای پروازی قابل بهره برداری توسط شرکتها و سرمایه گذاران خصوصی با دریافت مجوزهای لازم از سازمان هواپیمایی کشوری برای استفاده در این عرصه مورد بهره برداری قرار گرفت.
رئیس گروه هوایی ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی افزود: پیش از این ایران، بیشتر از ۷۵۰ باند و استریپ پروازی داشته که در گذشته خدمات مختلف همچون سمپاشی را انجام داده و تعداد زیادی از آنها به علت بی توجهی تخریب و یا به زمین کشاورزی تبدیل گشته اند.
وی افزود: تلاش ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری در جهت افزایش و گسترش هوانوردی عمومی کشور منتهی به تاکسی هوایی نبوده که در این خصوص موفق به راه اندازی ۱۵ مرکز هوانوردی در چارچوب آموزشی، تفریحی و انجام آزمایش های پروازی و به ندرت جابجایی مسافر با پشتیبانی از بخش خصوصی شده است.
وی با اشاره به اینکه این مورد علیرغم مشکلات عدیده به صورت عمومی بوده است، اظهار داشت: برای توسعه هوانوردی عمومی فرودگاه هایی در سرتاسر کشور پتانسیل استفاده از تاکسی های هوایی را دارند؛ همچون فرودگاه هایی را که میتوان در حوزه هوانوردی عمومی و همینطور تاکسی هوایی مورد استفاده قرار داد همدان، شیراز، نظرآباد، قزوین، گلبهار، مشهد، کیش، رامسر و نوشهر هستند.
وی افزود: تابحال عمده پروازها از فرودگاه آزادی به رامسر، نوشهر و کیش انجام گرفته است، همینطور چندین پرواز به کشورهای اوراسیا در روزهای نوروز به خارج از کشور البته توسط مالکین و همراه انجام پذیرفته است.
به گفته وی، هم اکنون فرودگاه های سپهر (شرق تهران)، پیام (کرج)، بلند پرواز (ایوانکی) و خدمات ویژه (قزوین) آماده خدمات رسانی به شرکتهای فعال در زمینه تاکسی هوایی هستند و کلیه مجوزهای لازم را دریافت کرده اند.
وی افزود: الان سه فروند هواپیمای آماده خدمات رسانی به متقاضیان پروازی در چارچوب تاکسی هوایی هستند.
رضوی تصریح کرد: رونق هوانوردی عمومی مستلزم همکاری و حمایت بخشهای مختلف ذیربط در این خصوص است و نباید تصور کرد که تنها سازمان هواپیمایی کشوری و یا معاونت علمی و فناوری باید عهده دار این مسئولیت باشد. به صورت مثال ورود هواپیمای جدید و یا ساخت یک هواپیما حمایت نهادهای قانونگذار را هم می طلبد، ازاین رو ایجاد شبکه های پروازی غیر برنامه ای نیازمند پشتیبانی از سرمایه گذاران خصوصی و ایجاد بستر لازم است.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص این که چالشهای پیش روی توسعه ایرتاکسی در کشور اظهار داشت: حدود یکصد فرودگاه در کشور وجود دارد که کمتر از بیست درصد آن فعال و عملیاتی هستند. با رونق و شروع رسمی فعالیت ایرتاکسی در ایران شاهد به کارگیری تمام این فرودگاه ها خواهیم بود.
وی اظهار داشت: عملیاتی کردن این مورد احتیاج به دریافت مجوز از سازمانها و ارگان های مختلف دارد که مستلزم همکاری تمامی مبادی ذیربط است. معاونت علمی و این ستاد هم تمام تلاش خویش را در جهت افزایش فرودگاه های خدمات دهنده خواهد نمود.
وی افزود: هم اکنون مهم ترین مشکل عدم وجود آیین نامه تأسیس شرکتهای حوزه هوانوردی عمومی است؛ پیش نویس این آیین نامه در کارگروه مشترک هوانوردی عمومی با همکاری ستاد نوشته شده است و در انتظار تصویب در شورایعالی هواپیمایی است.
وی افزود: در صورت تصویب این آیین نامه گامی مهم در مورد تسهیل دریافت مجوز خطوط هوایی در قسمت هوانوردی عمومی برداشته خواهد شد و علاقه مندان به این حوزه به سهولت می توانند وارد این صنعت شوند.
منبع: partoblog.ir
این مطلب پرتوبلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب