پرتو بلاگ
در گزارش پرتوبلاگ اعلام شد؛

فرودگاه های غیرفعال با توسعه ایرتاکسیها فعال می شوند

فرودگاه های غیرفعال با توسعه ایرتاکسیها فعال می شوند

به گزارش پرتوبلاگ، رئیس گروه هوایی ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی اظهار داشت: یکصد فرودگاه در کشور، کمتر از بیست درصد فعال می باشند که با رونق ایر تاکسی ها فعال می شوند.



امیر رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی از دو الی سه سال قبل روی مبحث هوانوردی عمومی در چارچوب ایرتاکسی ها فعالیت نموده و طی این مدت چندین فرودگاه برای تست هواپیماهای کوچک و عرضه خدمات در زمینه مسافرتهای کوتاه مدت آماده سازی کرده است.
معاون بین الملل، کسب وکارهای نوپای ستاد حمل و نقل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با اشاره به اینکه این ستاد با هدف گسترش هوانوردی عمومی در کشور از حدود ۶ سال قبل مبادرت به پشتیبانی از فعالان این عرصه کرده است، اظهار داشت: برخی از فرودگاه های فرعی و کوچک یا باندهای پروازی قابل بهره برداری توسط شرکتها و سرمایه گذاران خصوصی با دریافت مجوزهای لازم از سازمان هواپیمایی کشوری برای استفاده در این عرصه مورد بهره برداری قرار گرفت.
رئیس گروه هوایی ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی افزود: پیش از این ایران، بیشتر از ۷۵۰ باند و استریپ پروازی داشته که در گذشته خدمات مختلف همچون سمپاشی را انجام داده و تعداد زیادی از آنها به علت بی توجهی تخریب و یا به زمین کشاورزی تبدیل گشته اند.
وی افزود: تلاش ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری در جهت افزایش و گسترش هوانوردی عمومی کشور منتهی به تاکسی هوایی نبوده که در این خصوص موفق به راه اندازی ۱۵ مرکز هوانوردی در چارچوب آموزشی، تفریحی و انجام آزمایش های پروازی و به ندرت جابجایی مسافر با پشتیبانی از بخش خصوصی شده است.
وی با اشاره به اینکه این مورد علیرغم مشکلات عدیده به صورت عمومی بوده است، اظهار داشت: برای توسعه هوانوردی عمومی فرودگاه هایی در سرتاسر کشور پتانسیل استفاده از تاکسی های هوایی را دارند؛ همچون فرودگاه هایی را که میتوان در حوزه هوانوردی عمومی و همینطور تاکسی هوایی مورد استفاده قرار داد همدان، شیراز، نظرآباد، قزوین، گلبهار، مشهد، کیش، رامسر و نوشهر هستند.
وی افزود: تابحال عمده پروازها از فرودگاه آزادی به رامسر، نوشهر و کیش انجام گرفته است، همینطور چندین پرواز به کشورهای اوراسیا در روزهای نوروز به خارج از کشور البته توسط مالکین و همراه انجام پذیرفته است.
به گفته وی، هم اکنون فرودگاه های سپهر (شرق تهران)، پیام (کرج)، بلند پرواز (ایوانکی) و خدمات ویژه (قزوین) آماده خدمات رسانی به شرکتهای فعال در زمینه تاکسی هوایی هستند و کلیه مجوزهای لازم را دریافت کرده اند.
وی افزود: الان سه فروند هواپیمای آماده خدمات رسانی به متقاضیان پروازی در چارچوب تاکسی هوایی هستند.
رضوی تصریح کرد: رونق هوانوردی عمومی مستلزم همکاری و حمایت بخشهای مختلف ذیربط در این خصوص است و نباید تصور کرد که تنها سازمان هواپیمایی کشوری و یا معاونت علمی و فناوری باید عهده دار این مسئولیت باشد. به صورت مثال ورود هواپیمای جدید و یا ساخت یک هواپیما حمایت نهادهای قانونگذار را هم می طلبد، ازاین رو ایجاد شبکه های پروازی غیر برنامه ای نیازمند پشتیبانی از سرمایه گذاران خصوصی و ایجاد بستر لازم است.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص این که چالشهای پیش روی توسعه ایرتاکسی در کشور اظهار داشت: حدود یکصد فرودگاه در کشور وجود دارد که کمتر از بیست درصد آن فعال و عملیاتی هستند. با رونق و شروع رسمی فعالیت ایرتاکسی در ایران شاهد به کارگیری تمام این فرودگاه ها خواهیم بود.
وی اظهار داشت: عملیاتی کردن این مورد احتیاج به دریافت مجوز از سازمانها و ارگان های مختلف دارد که مستلزم همکاری تمامی مبادی ذیربط است. معاونت علمی و این ستاد هم تمام تلاش خویش را در جهت افزایش فرودگاه های خدمات دهنده خواهد نمود.
وی افزود: هم اکنون مهم ترین مشکل عدم وجود آیین نامه تأسیس شرکتهای حوزه هوانوردی عمومی است؛ پیش نویس این آیین نامه در کارگروه مشترک هوانوردی عمومی با همکاری ستاد نوشته شده است و در انتظار تصویب در شورایعالی هواپیمایی است.
وی افزود: در صورت تصویب این آیین نامه گامی مهم در مورد تسهیل دریافت مجوز خطوط هوایی در قسمت هوانوردی عمومی برداشته خواهد شد و علاقه مندان به این حوزه به سهولت می توانند وارد این صنعت شوند.


منبع:

1401/08/23
12:28:08
5.0 / 5
373
تگهای خبر: اقتصاد , خدمات , سازمان , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
پرتو بلاگ Parto Blog