پرتو بلاگ
مهارت محور شدن دروس و تعریف سرفصل ها براساس نیاز منطقه ای،

نظام آموزش عالی، دروس کشورهای خارجی را در طول سالهای متمادی کپی کرده است

نظام آموزش عالی، دروس کشورهای خارجی را در طول سالهای متمادی کپی کرده است

به گزارش پرتوبلاگ، رئیس دانشگاه شهید چمران با تکیه بر این که بخشی از دروس دانشگاهی غیرکاربردی باید تقلیل یابند، اظهار داشت: به جای این دروس میتوان واحدهای درسی مهارت محور تعریف کرد. بعد از برگزاری کلاس های نظری، دانشجویان زمان زیادی در اختیار دارند که این زمان می تواند برای عرضه دروس عملی بکار گرفته شود.


دکترعلی محمد آخوندعلی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه سرفصل های درسی باید برپایه نیاز هر منطقه تنظیم شوند، خاطرنشان کرد: باآنکه تعریف دروس دانشگاهی برپایه نیاز منطقه ای ضروریست اما این مورد را به دست فراموشی سپرده ایم. در وهله نخست، نیاز هر منطقه باید شناخته شود؛ سپس به یک سرفصل تبدیل گردد. بعد از آنکه سرفصل آموزشی تعریف شد، به یک واحد درسی تبدیل گردد.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه ها با هدف مرتفع ساختن نیازها راه اندازی شده اند اما نظام آموزش عالی ایران، دروس کشورهای خارجی را در طول سالهای متمادی کپی کرده است، خاطرنشان کرد: واضح و روشن است که دروس دانشگاهی باید بر مبنای نیازهای بومی و منطقه ای تنظیم شوند.
دکتر آخوند علی، در ادامه تصریح کرد: با تصمیمات از مرکز نمی توان در رابطه با حل مشکلات دانشگاه ها تصمیم گیری کرد؛ چون که جنس و ماهیت مشکلات به خوبی درک نمی شود.
رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز خاطرنشان کرد: قطعا، دانشگاه ها می توانند برپایه پتانسیل و نیاز منطقه ای سرفصل درسی یا رشته تعریف کنند. به صورت مثال، "هویزه" در استان خوزستان قرار دارد، دانشگاه این شهر می تواند یک رشته برمبنای "هورالعظیم" تعریف کند. اگر این رشته تعریف شود، این امکان وجود دارد که بعضی از دانشجویان بین المللی در این رشته مشغول به تحصیل شوند. این دانشگاه می تواند رشته های تحصیلی اختصاصی بر اساس پتانسیل و نیاز منطقه عرضه نماید.
رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: هورالعظیم، خصوصیت های منحصر به فردی دارد که هرکدام از خصوصیت های این منطقه می تواند به یک رشته دانشگاهی تبدیل گردد و حتی اقتصاد را تحت تأثیر قرار دهد. دانشگاه هویزه می تواند از ظرفیت بعضی از گونه های جانوری و پرندگان که کاربرد دارویی دارند، استفاده نماید. ماهی "بنیمی" در این منطقه بسیار پرارزش است، دانشگاه هویزه می تواند از ظرفیت وجود این ماهی ها استفاده نماید و رشته پرورش آبزیان تعریف کند. یا به صورت مثال، رشته برق در دانشگاه هویزه تدریس می شود که از بعد مسافتی در نزدیکی شهر اهواز قرار دارد. قطعا، صندلی ها دانشگاه شهر هویزه در رشته برق با عنایت به نزدیکی به دانشگاه اهواز خالی می ماند. ازاین رو لازم است بر مبنای نیاز هر منطقه رشته دانشگاهی متناسب در هر دانشگاه ایجاد شود.



1401/09/28
20:44:05
5.0 / 5
417
تگهای خبر: اقتصاد , دانشگاه
این مطلب پرتوبلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
ساخت بلاگ

پرتو بلاگ Parto Blog