پرتو بلاگ
مهارت محور شدن دروس و تعریف سرفصل ها براساس نیاز منطقه ای،

هم اکنون، نظام آموزش نظریه بر پیکره آموزش عالی غالب است

هم اکنون، نظام آموزش نظریه بر پیکره آموزش عالی غالب است

به گزارش پرتوبلاگ، رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای با تکیه بر این که باید در برنامه های توسعه ای به طرح های آموزشی وزن دهیم و طرح های آموزشی هم ارتقاء یابند و آموزش ها به صورت مهارتی باشند، اظهار داشت: آموزش مهارتی باید در کارگاه و از راه کار عملیاتی عرضه شود، نه از راه حضور در کلاس نظریه.


دکتر عرفان خسرویان در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه نظام های آموزشی دنیا به دو گروه تقسیم می شوند، خاطرنشان کرد: یکی از این نظام های آموزشی، آموزش های عالی نظریه محور است که اغلب برمبنای فرمول ها و نظریه ها متمرکز می شود. نظام آموزشی دیگر، زیرنظام آموزش مهارت محور است که به جای این که بر نظریه و نظریه استوار باشد، عملگرایی و استفاده از کارگاه ها، فن و آموزش تجربی را در کانون توجه قرار داده است. اغلب آموزش ها در نظام مهارت محور توسط مدرسان خبره و با سابقه کار تجربی در کارگاه ها عرضه می شوند.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: هم اکنون، نظام آموزش نظریه بر پیکره آموزش عالی غالب است. در حالیکه سیستم آموزشی نظریه به پژوهش و تولید علم منجر می شود، اما زیرنظام دیگر، یک استادکار را برای ورود به بازار کار تربیت می کند و نباید از آن غافل بود.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه ها نسبت به مبحث تربیت نیروی کار و استادکار در سالهای گذشته غافل بوده اند، اظهار نمود: دانشگاه ها در این سالها همواره در راه آموزش نظری گام برداشته اند. با این وجود در دو دهه گذشته، جنبش نرم افزاری، تلاش ها در جهت حفظ پرستیژ علمی و وجاهت بین المللی سبب شدند که دانشگاه ها جایگاه خویش را دریابند. اما حالا توسعه بی رویه تحصیلات تکمیلی در کشور سبب شده که خیلی از تحقیقات و پژوهش های دانشگاهی، راهکاری برای ابرچالش های کشور نباشند. در حالیکه لازم است علاوه بر مبحث توسعه فناوری، افزایش تعداد افرادی که بتوانند با این فناوری کار کنند هم در کانون توجه قرارگیرد.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای اظهار داشت: حکمرانی آموزش عالی باید از مدل "عرضه محور" به سمت سیاست توامان عرضه و تقاضامحور تغییر مسیر دهد. در این خصوص لازم است نیاز بازار شناسایی شود و بعد از شناسایی، در دانشگاه ها آموزش مهارتی داده شود. این مورد باید با بوم، منطقه و بازارهای محلی تطبیق داده شود.
دکتر خسرویان با اشاره به اینکه نقشه راه دانشگاه فنی حرفه ای بر تحول جدی بنا شده، خاطرنشان کرد: در فصل جدید، این دانشگاه از رویکرد آموزش صرف به سمت تشکیل خوشه های کسب و کار و واحدهای فناور گام برمی دارد. در هفته دولت هم بیشتر از ۱۵ مرکز رشد در این دانشگاه راه اندازی شد. تلاش می نماییم که فارغ التحصیلان دانشگاه فنی حرفه ای را ساماندهی نماییم و آنها را در بازار کار جای نشانی نماییم.
او در آخر تصریح کرد: در نظر داریم، زمان دسترسی دانشجویان به اشتغال را در یک کلان برنامه کاهش دهیم. الیته به این نکته هم واقف هستیم که کلان مأموریت ها به یک دوره ۴ تا ۸ ساله نیاز دارند، امیدواریم، آثار این کلان مأموریت در یک بازه زمانی ۴ ساله به صورت محسوس نمایان شود.



1401/10/13
15:19:11
5.0 / 5
375
تگهای خبر: پژوهش , تحقیقات , دانشگاه , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
پرتو بلاگ Parto Blog