پرتو بلاگ
طرح سوال از وزیر علوم

فرهنگی: رابطه بین بازار کار و آموزش عالی از هم گسیخته است

فرهنگی: رابطه بین بازار کار و آموزش عالی از هم گسیخته است

به گزارش پرتوبلاگ، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: علیرغم تجارب کشورهای موفق دنیا، در کشور ما رابطه بین بازار کار و آموزش عالی از هم گسیخته بوده و از طرفی در زیرمجموعه های وزارت علوم، تفکر انقلابی و همراه با دولت شکل نگرفته است.


به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، محمدحسین فرهنگی در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس و در جریان طرح سوال از وزیر علوم بیان نمود: حدود یک سال است که سوال بنده در کمیسیون آموزش باقی مانده و در این یک سال وزارت علوم فرصت داشت تا اقدامات لازم را انجام دهد. محور اول سوال بنده آموزش های مهارتی و کم لطفی وزارت علوم نسبت به این آموزش ها است. ما بازار کار داریم و آموزش عالی هم داریم اما رابطه این دو از هم گسیخته است. در صورتی که تجارب کشورهای موفق دنیا این را نشان داده است که باید رابطه قوی بین بازار کار و آموزش عالی برقرار شود.
نماینده تبریز در ادامه اظهار نمود: کشورهای موفق با فرهنگ سازی به سراغ تقویت رشته های فرعی در کنار رشته های اصلی دانشگاهی رفته اند. امروز بخش قابل توجهی از آموزش عالی و تکمیلی مورد حمایت وزارت علوم بوده که با نیازهای اقتصادی کشور همخوانی ندارند. مراکز آموزشی مهارت های در رابطه با نیاز بازار هم مورد کم لطفی وزارت علوم قرار گرفته و گاها آنها را محدود کرده و آنطور که باید به حل مشکلات آنها اهتمام نمی شود.
نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: وزارت علوم در زمینه تقویت و رسمیت دادن به آموزش های کاربردی و نظارت بر آنها اقدام لازم را نداشته است. همانطوری که وزیر علوم اشاره داشتند نسبت عضو هیات علمی به دانشجوها در یک واحد دانشگاهی علمی – کاربردی یک به ۱۷۰۰ و در بهترین حالت یک به ۳۰۰ است. در حالیکه این شاخص در دانشگاه های متعارف یک به ۲۰ و یا یک به ۱۵ می باشد. یکی از علل این وضعیت این بوده که در دورانی که آموزش و پرورش معلمان حق التدریسی را تبدیل وضعیت کرد، وزارت علوم توجهی نسبت به اعضای هیات علمی دانشگاه های فنی و حرفه ای نداشت حتی یک لایحه چند سطحی هم برای تعیین وضعیت هیات علمی دانشگاه های کاربردی عرضه نمی شود.
فرهنگی در ادامه تصریح کرد: در قسمت قابل توجهی از زیرمجموعه وزارت علوم تفکر انقلابی و همراه با دولت شکل نگرفته است و افرادی روی کار هستند که از نظر علمی و نه از نظر گرایش سیاسی اهتمامی به ارزش های دولت ندارند. به تازگی شاهد بودیم که در یکی از دانشگاه هایی که در آن اتفاق های عجیب و غریبی رخ داد در قسمت پردیس آن فردی از خارج دانشگاه انتخاب شد که شاخص علمی مناسبی ندارد در استانهای مختلفی اتفاق های عجیب و غریبی رخ داده است.
وی در ادامه تصریح کرد: از سویی دیگر فرصت هایی وجود دارد که وزارت علوم به آن توجهی ندارد. برپایه موافقت نامه ای که در سازمان آموزش فنی و حرفه ای وجود دارد برای ایجاد مهارت های فردی در دانشگاه ها و دانشجویان درحال تحصیل همکاری باید بین وزارت علوم و این بخش شکل بگیرد اما به جز چهار استان این مورد در قسمت دیگری محقق نشده است. طرح دیگری تحت عنوان ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان دانشگاهی و ورود آنها به بازار کار وجود دارد که عملکرد آن در اغلب استان ها نزدیک به صفر است.
نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی افزود: دانشگاه های فنی و حرفه ای رها شده و هیچ حرکتی برای تقویت آنها دیده نمی گردد. ما در زمینه مهارت آموزی که با نیاز بازار همخوانی داشته و نتیجه آن جذب دانشجو به بازار کار است حرکت موثری را نمی بینیم. به تازگی شاهد افزایش ظرفیت برای دانشگاه های فنی و حرفه ای بودیم در حالیکه نه کلاس برای تشکیل دارند و نه کارگاه برای فعالیتهای جانبی در اختیار آنها قرار می گیرد و نه خوابگاه دارند حتی دانشگاه های دیگر که این فضا را دارند اجازه نمی دهند دانشگاه های فنی و حرفه ای از آن استفاده نمایند. در قسمت آموزش مهارتی هیچ حرکتی وجود ندارد.
فرهنگی در ادامه اظهار نمود: در مورد استفاده از نیروهای مناسب هم بنده همین قدر قانع هستم که آقای رئیسی و وزرا بپذیرند بعضی از افراد غیرهمسو با دولت در راس بعضی از دانشگاه ها قرار گرفته اند و آثار آنرا هم بپذیرد. در یکی از دانشگاه ها فردی که در سال ۱۳۸۸ در جریان مقابل دولت قرار داشت و از نظر علمی هم رتبه خاصی ندارد بعنوان رئیس دانشگاه منصوب شده است. اگر می خواهید از جریان مقابل هم انتصاب داشته باشید در میان آنها استاد تمام و یا افراد بومی هم حضور دارند که دارای تجربه می باشند. در میان جریان انقلابی هم در آن دانشگاه حداقل چندین استاد تمام وجود دارد. این روش انتصابات صحیح نیست. بنده انتظار دارم که دولت بداند که چه افرادی را انتصاب کرده و آثار و تبعات آنرا بپذیرد.




منبع:

1401/10/20
15:56:25
5.0 / 5
388
تگهای خبر: اقتصاد , دانشگاه , سازمان , فضا
این مطلب پرتوبلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
ساخت بلاگ

پرتو بلاگ Parto Blog