پرتو بلاگ

ادغام علوم پزشکی و وزارت بهداشت از دستاوردهای انقلاب اسلامی است

ادغام علوم پزشکی و وزارت بهداشت از دستاوردهای انقلاب اسلامی است

پرتوبلاگ: رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اعلان اینکه ادغام علوم پزشکی و وزارت بهداشت از دستاوردهای انقلاب اسلامی است، هرگونه اقدامی مقابل آنرا برخلاف سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری عنوان نمود.


به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، دکتر حسینعلی شهریاری در همایش "ادغام آموزش علوم پزشکی در نظام سلامت؛ دستاورد پرافتخار و تجلی مرجعیت علمی نظام جمهوری اسلامی ایران"، به پیشرفت ها و دستاوردهای پزشکی و بهداشتی ایران بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند جمهوری اسلامی اشاره و اظهار داشت: تعداد زیادی از پزشکان و متخصصان موجود در کشور پیش از انقلاب، از کشورهای هندوستان، پاکستان و بنگلادش بودند و تعداد زیادی از بیماران مجبور بودند برای معالجه به خارج از کشور سفر کنند.
وی به ادغام دانشگاه های علوم پزشکی در وزارت بهداشت اشاره و این اقدام را یک دستاورد بزرگ عنوان و اشاره کرد: امروز نسل جوان ما باید بدانند که با این ادغام یک حرکت و اقدام عظیمی در کشور به راه افتاده است.

شهریاری به تلاش ها و پیگیری های خود برای تاسیس دانشگاه علوم پزشکی در استان سیستان و بلوچستان اشاره نمود و اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان را با سه فوق لیسانس راه اندازی کردیم، چونکه بیشتر پزشکان موجود در استان از کشورهای پاکستان و بنگلادش بودند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به وضعیت بهداشتی استان سیستان و بلوچستان در پیش از انقلاب، اظهار داشت: در آن زمان مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال و حتی زنان حامله بطور شایان توجهی وجود داشت، به شکلی که مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در چابهار نزدیک به ۴۰ الی ۵۰ درصد بود.

وی در مورد شیوع و گسترش بیماریهای واگیر در استان سیستان و بلوچستان و دیگر نقاط کشورمان، اشاره کرد: بیماریهای واگیر غوغا می کرد، به شکلی که در استان سیستان و بلوچستان سالانه ۶۰ الی ۷۰ هزار نفر به بیماری مالاریا مبتلا می شدند.

شهریاری همین طور با اشاره به اعزام هموطنانمان در پیش از انقلاب به خارج از کشور برای درمان بیماریهای جزئی، تصریح کرد: در آن زمان شورایی برای اعزام بیماران به خارج از کشور تشکیل شده بود و به مردم ارز می دادند و پزشکان خارجی نیز سالی یک دفعه با هزینه دولت ایران به کشور خود باز می گشتند و همه امکانات رفاهی و تفریحی نیز برای آنان فراهم بود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اشاره کرد: هر چند امروز خیلی از کشورهای دنیا از حضور متخصصان و فوق متخصصان جامعه پزشکی، پرستاری و تکنسین های اتاق عمل و سایر رشته های تحصیل کرده در ایران، استقبال می کنند، اما باید جلوی این اتفاق را بگیریم.

ایشان سپس با اشاره به تلاش عده ای برای منفک کردن آموزش علوم پزشکی از وزارت بهداشت، اشاره کرد: این اتفاق خلاف سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری است.

شهریاری اشاره کرد: وقتی در جریان برنامه ریزی قانون برنامه هفتم در مجمع تشخیص این مسئله مورد بحث قرار گرفت، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز تاکید داشتند این کار برخلاف سیاست های ابلاغی است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اشاره کرد: در مقاطعی نیز منفک شدن دانشگاه علوم پزشکی از وزارت بهداشت توسط برخی ها دنبال می شد که همه آنان به شکست انجامید، چونکه امروز دستاوردهای این ادغام مبارک برای کشور و جامعه پزشکی روشن و مشخص است.

به نقل از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهریاری اظهار داشت: یکی از دستاوردهای ادغام آموزش علوم پزشکی و وزارت بهداشت این بود که ما پیش از انقلاب به تعداد انگشتان دست در کشور دانشگاه علوم پزشکی داشتیم و سالانه کمتر از ۶۰۰ نفر فارغ التحصیل داشتیم، اما حالا به ۸۵ میلیون ایرانی توسط متخصصان ایرانی خدمات درمانی و بهداشتی ارائه می دهیم.



1401/11/13
16:20:11
5.0 / 5
421
تگهای خبر: پزشكی , خدمات , دانشگاه , درمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
پرتو بلاگ Parto Blog