پرتو بلاگ
در دانشگاه شریف صورت گرفت؛

بستری برای تحول در تحقیق و توسعه فناوری های پیشرفته به وجود آمد

بستری برای تحول در تحقیق و توسعه فناوری های پیشرفته به وجود آمد

پرتوبلاگ: مجموعه اتاق تمیز MNFC-CR دانشگاه صنعتی شریف در دو بخش زیستی و میکروالکترونیک، با هدف ایجاد تحول جدی در تحقیق و توسعه فناوری های پیشرفته در زمینه میکروالکترونیک به بهره برداری رسید.



به گزارش پرتوبلاگ به نقل از دانشگاه صنعتی شریف، مجموعه اتاق تمیز دانشگاه صنعتی شریف با حمایت و مشارکت معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در دو بخش میکروالکترونیک و زیستی، با هدف ایجاد تحول جدی در تحقیق و توسعه فناوری های پیشرفته در زمینه میکروالکترونیک، حسگرها و عملگرهای نوین، سامانه های ریزمقیاس زیستی و محصولات زیست فناورانه افتتاح شد.
بخش میکروالکترونیک با هدف ارتقای توانمندی ‏ها و امکانات کافی در راستای ساخت ادوات و ریزافزاره ‏های میکرو و نانومتری در محیط اتاق تمیز با کلاس ۱۰۰۰ و ۱۰۰۰۰ تولید شده است. استفاده از خدمات این مجموعه برای کلیه دانشجویان کشور، پژوهشگران، مراکز تحقیقاتی و صنایع مرتبط میسر است.
فرآیندهای ممکن در بخش میکروالکترونیک شامل؛ لایه نشانی به روش کندوپاش، تبخیر حرارتی و پرتو الکترونی، زدایش تر و خشک، فتولیتوگرافی و لیتوگرافی نرم قابل ارائه خدمت است.
محور کارهای اتاق تمیز زیستی دانشگاه صنعتی شریف، طراحی و انجام مراحل تحقیق و توسعه محصولات مبتنی بر پزشکی بازساختی دانشگاه قبل از ورود محصول مورد نظر به بازار دارویی خواهد بود و ماموریت آن، ایجاد پل مطمئن و کارا میان مراحل آزمایشگاهی و پیش بالینی این نوع محصولات تا رسیدن به مرحله درمانی و تولید صنعتی محصول است.
این مرکز محیطی را جهت تولید فرآورده های سلولی و مهندسی بافت جهت اجرای مطالعات بالینی آکادمیک برای درمان بیماریها و تولید و مدیریت دانش در حوزه تامین محصولات سلولی فراهم آورده است. این برنامه یکی از اهداف مهم این مجموعه است که بمنظور ایجاد زمینه پژوهش برای گروههای بالینی در دستور کار قرار گرفته است.
به طور کلی اتاق تمیز دانشگاه صنعتی شریف شامل دو بخش اصلی "اتاق جداسازی و کشت سلول های انسانی" و "اتاق ساخت پلیمرهای سنتتیک و بیولوژیک" است.
در اتاق تمیز کشت سلولی، سلول های بنیادی مزانشیمی بزرگسال و خارج جنینی شامل بافت چربی و زایمانی، سلول های پوست شامل سلول های فیبروبلاست، کراتینوسایت و ملانوسیت و … جداسازی و کشت شده و بصورت بانک سلولی نگهداری می شوند.
در حال حاضر فعالیت این مجموعه با ساخت داربست های ترمیم کننده برای استفاده برای بیماران سوختگی شروع شده است و مقرر است تولید کیت های تشخیصی، پانسمان های بیولوژیک و … در این مجموعه انجام پذیرد. کلین روم زیستی دانشگاه صنعتی شریف آمادگی دارد فضای تمیز را در اختیار متخصصین و تیم های مختلف خارج از مجموعه که درحال طراحی و انجام کارآزمایی های بالینی و تولید محصولات سلولی و مهندسی بافت هستند، قرار دهد و در این جهت می تواند پشتیبانی تأسیسات و تجهیزات تولید را نیز بر عهده داشته باشد.


منبع:

1401/11/27
12:46:29
5.0 / 5
384
تگهای خبر: اقتصاد , الكترونیك , پزشكی , پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
پرتو بلاگ Parto Blog