پرتو بلاگ
دبیر شورای آموزش پزشكی عمومی اعلام كرد

آغاز دور سوم اعتباربخشی دانشکده های پزشکی از تابستان

آغاز دور سوم اعتباربخشی دانشکده های پزشکی از تابستان

به گزارش پرتوبلاگ، دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی با بیان این که دور دوم اعتبازبخشی در تابستان تمام می شود، اظهار داشت: دور سوم اعتباربخشی را از دانشکده هایی که تایید صلاحیت مشروط شده اند یا تایید صلاحیت یکساله دارند، آغاز می نماییم.


به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، دکتر بابک ثابت دیوشلی در نشست منطقه ای اعتباربخشی آموزش پزشکی که بامداد امروز، ۲۰ اردیبهشت ماه در مرکز همایش های هتل رجایی برگزار شد، خاطرنشان کرد: نخستین کنفرانس هوش مصنوعی طی روزهای ۲۷ تا ۲۹ اردیبهشت ماه ازسوی دانشگاه علوم پزشکی هوشمند در جزیره کیش برگزار می گردد. برگزاری این همایش می تواند مقدمه ای جهت استفاده از هوش مصنوعی در عرصه آموزش پزشکی باشد.
وی با بیان این که اعتباربخشی پزشکی عمومی به دبیرخانه آموزش پزشکی عمومی محول شده، توضیح داد: اعتبار بخشی در ۲ مرحله انجام شده است و مرحله سوم اعتباربخشی امسال اجرا می شود.
وی در رابطه با مرحله اول اعتباربخشی اظهار داشت: در این مرحله ۶۴ دانشکده طی سالهای ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ اعتبارسنجی شدند. مرحله دوم اعتبارسنجی هم در سال های۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ اجرا شد و در این فرآیند، ۶۵ دانشکده مورد اعتبارسنجی قرار گرفتند.
دبیر شورای آموزش پزشکی در تشریح جزئیات اعتباربخشی مرحله اول و دوم اظهار داشت: تیم های ارزیابی از افراد علاقمند تشیکل شد و ۱۵۰ نفر از اعضای هیئت علمی که ۲۵ درصد آنها استاد، ۳۴ درصد دانشیار و ۴۱ درصد دیگر استادیار بودند. بیشتر از ۵ هزار ساعت کار کارشناسی برای این مورد انجام دادند.
وی افزود: در مرحله اول و دوم بیشتر از ۱۳۵ واحد آموزشی حتی در دوران کرونا مورد ارزیابی حضوری قرار گرفتند. بعد از ارزیابی ها، نتایج اولیه به دانشکده ها ابلاغ گردید و در صورت نداشتن اعتراض نسبت به آرای صادره، رای صادره به شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ می شد و اگر اعتراض وجود داشت، به آن رسیدگی می شد و رای نهایی صادر می شد.
دکتر ثابت در رابطه با وضعیت دانشکده ها در دور اول تعیین اعتبار اظهار داشت: در دور اول ۲ دانشکده تایید صلاحیت ۳ساله شدند، ۲۲ دانشکده تایید صلاحیت یک ساله و ۲۲ دانشکده تایید صلاحیت ۲ ساله گرفتند. همینطور تایید صلاحیت مشروط با ارفاق برای ۱۸ دانشکده صادر شد.
وی در تشریح اعتباربخشی مرحله دوم اظهار داشت: در این مرحله شاهد بهبود کیفیت آموزش پزشکی در ایران بودیم. یک دانشکده توانست به مدت چهارسال تایید صلاحیت شود. ۶ دانشکده تایید صلاحیت ۳ ساله گرفتند، ۳۳ دانشکده تایید صلاحیت ۲ ساله گرفتند و ۱۱ دانشکده توانستند تایید صلاحیت یک ساله بگیرند. همینطور ۱۱دانشکده توانستند با صلاحیت خویش را به صورت مشروط بگیرند. دانشگاه های علوم پزشکی شیراز و تهران که در ارزیابی نخست توانسته بودند صلاحیت ۳ساله به دست بیاورند در تابستان سال جاری بار دیگر ارزیابی می شوند.
وی با اشاره به اینکه استانداردهای درمورد اعتباربخشی را طی۳ مرحله منطبق بر فرهنگ خود کردیم، اظهار داشت: جلسات کمیته ملی اعتبار بخشی زه منظور پایش و ارزیابی امر آموزش به صورت مستمر برگزار می گردد. استانداردهای اعتباربخشی در دبیرخانه شورای گسترش به تصویب رسیده و به دانشگاه ها ابلاغ گردیده است. همینطور آموزش ارزیابان در کانون توجه قرار دارد.
دکتر ثابت اظهار داشت: استفاده از طیف وسیع تری از اعضای هیئت علمی و بازبینی استانداردهای ملی و سنجه های اعتباربخشی بر مبنای آخرین نسخه های جهانی و بازبینی اسناد بالادستی در رابطه با آموزش پزشکی از دیگر فعالیت آینده در این حوزه می باشد.




منبع:

1402/02/22
20:57:26
5.0 / 5
262
تگهای خبر: پزشكی , جهان , دانشگاه , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
پرتو بلاگ Parto Blog