پرتو بلاگ
وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشكی:

ظرفیت خالی در اکثر دانشگاه ها وجود دارد

ظرفیت خالی در اکثر دانشگاه ها وجود دارد

به گزارش پرتوبلاگ، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه بر دیپلماسی علمی تاکید داریم، تصریح کرد: دانشگاه سبطین درشهر کربلا توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران افتتاح شد. کشور عراق، تمام هزینه ها را پرداخت کرد و ما نیروی انسانی را تأمین کردیم. ما حاضر به تبادل دانشجو و استاد با سایر کشورها هستیم. همینطور پذیرای دانشجویان بین الملل هستیم چون که ظرفیت خالی در اغلب دانشگاه ها وجود دارد.


به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، دکتر بهرام عین اللهی در نشست هم اندیشی اعتباربخشی آموزش پزشکی که بامداد امروز ۲۳ اردیبهشت ماه در وزارت بهداشت برگزار شد، ضمن اشاره به اقدامات انجام شده در ۴۴ سال قبل در حوزه آموزش و سلامت، عنوان کرد: در این زمان اقداماتی گوناگونی در حوزه اعتباربخشی، برنامه ریزی آموزشی و درمان هم انجام شده است.
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه سیاست ها و حرف های ما در وزارت بهداشت با سیاست ها و حرف های فدراسیون جهانی آموزش پزشکی نزدیک است، خاطرنشان کرد: برنامه های ما در حوزه اعتباربخشی اجرایی شده است. ما آموزش پزشکی را بعنوان یک کار زیربنایی می دانیم و مطالعات زیادی در عرصه اعتباربخشی داشته ایم. کوشیده ایم که مطالعات خویش را در عرصه اعتباربخشی اجرایی نماییم.
وی با اشاره به اینکه اعتباربخشی در حوزه آموزش پزشکی ایران در دو وجه «برنامه ای» و «موسسه ای» صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: نه تنها در عرصه اعتباربخشی بلکه در زمینه برگزاری امتحانات و ارزیابی هم به موفقیت هایی دست یافته ایم.
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه امتحان جامع علوم پایه و امتحان نهایی که توسط اعضای بورد برگزار می گردد بخشی از مراحل ارزیابی هستند، در مورد برنامه های درسی دانشگاه ها اظهار داشت: مجموعه دروسی که در دانشگاه ها عرضه می شود، منطبق با نیاز جامعه است.

در زمینه سلامت موفق هستیم
وی ضمن اشاره به افزایش سن امید به زندگی در کشور اظهار داشت: قبل از انقلاب، امید به زندگی در ایران حدود ۵۰ سال بود اما هم اکنون بیشتر از ۷۵ سال است. همینطور در زمینه هایی مانند کاهش مرگ و میر نوزادان موفق بوده ایم. بیماری سرخک و سرخچه را به صورت کامل از بین برده ایم و بیماری هایی مانند فلج اطفال و مالاریا رو به پایان است.
وزیر بهداشت افزود: ما در زمینه کنترل کووید۱۹ هم موفق بوده ایم و ۶ واکسن ضد این بیماری تولید کردیم. ایران، تنها کشور منطقه است که موفق به ساخت واکسن ضد کووید۱۹ شده است.
وی ضمن اشاره به ادغام آموزش پزشکی در ایران اظهار داشت: حدود ۳۸ سال پیش، نظام آموزش در نظام سلامت ادغام شد. پیش از این ادغام، در عرضه خدمات به مردم ناتوان بودیم اما بعد از ادغام آموزش در نظام سلامت توانستیم در جهت پاسخگویی به مردم و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز گام برداریم.
دکتر عین اللهی با اشاره به اینکه در زمینه تربیت پرستار موفق هستیم، اظهار داشت: نیروی پرستار آماده به کار داریم اما بکارگیری آنها احتیاج به مجوز استخدام دارد. مجوز استخدام، مبحث اصلی است و دانش آموختگان پرستاری متقاضی استخدام هستند. همینطور تعداد دانشکده های پرستاری، حدود ۲ برابر دانشکده های پزشکی است.

بر ارتقاء کیفیت آموزش تاکید داریم
وی با اشاره به اینکه در حوزه پژوهش و فناوری هم موفق هستیم، اظهار داشت: ۹۹ درصد داروها در کشور تولید می شوند. همینطور ۴۰ درصد تجهیزات مثل ونتیلاتورها، دستگاه سی تی اسکن و مانتیورها در شرکتهای دانش بنیان تولید می شوند.
دکتر عین اللهی با تکیه بر اهمیت ارتقاء کیفیت آموزشی تصریح کرد: بهمین منظور، یک سیستم طراحی نموده ایم. سیستم اعتباربخشی به شکل مخروطی است که در راس آن، فدراسیون جهانی آموزش پزشکی قرار دارد. ضوابط که در «کمیسیون ملی اعتباربخشی» تعریف کرده ایم، خیلی سخت تر است. پس ازکمیسیون ملی، کمینه اعتباربخشی دانشگاه ها قرار دارند که با ضوابط بسیار سختی که در اختیار دارند، مراکز آموزشی را ارزیابی می کنند.
وزیر بهداشت در رابطه با جامعه آماری اساتید اظهار داشت: ۲۲ هزار استاد در دانشگاه ها مشغول به تدریس هستند که ۹ هزار نفر از آنان را زنان می سازند. همینطور ۶۰ درصد از دانشجویان را زنان می سازند.
وی با اشاره به اینکه ادغام آموزشی به ما کمک کرد که جامع نگر باشیم، تصریح کرد: ما در هر استان، یک دانشگاه و یک مرکز جامع سلامت داریم. ۲۰۹ دانشکده پرستاری در کشور وجود دارد که سالانه ۹۰۰۰ دانشجوی کارشناسی،. ۱۰۰۰ کارشناس ارشد و ۸۵ دکتری در این مراکز دانش آموخته می شوند.


آموزش مداوم در کانون توجه است
وی تصریح کرد: آموزش مداوم برای تمام گروه پزشکی ضروری می باشد. پزشکان باید در مراکز آموزشی حضور یابند و امتیاز لازم برای تمدید اعتبار مطب به دست بیاورند.
وزیر بهداشت در رابطه با همکاری ایران با کشورهای گروه پنج اظهار داشت: هفته گذشته، میزبان گروهی از کشور پاکستان بودیم. جلسات گروه پنج به میزبانی ایران برگزار می گردد و ۳ همایش طی ۱۸ ماه گذشته برگزار کرده ایم.
وزیر بهداشت افزود: از میان برداشتن مرزها در حوزه درمان را باور داریم و سلامت را مختص یک کشور نمی دانیم و حاضر به همکاری با تمام کشورها در حوزه سلامت هستیم.

محول شدن اعتباربخشی به ایران
وی در رابطه با ظرفیت رشته ها توضیح داد: ۲۲۸ رشته محل فوق تخصصی، ۶۲۸ رشته محل تخصصی، ۵۹۴ رشته محل برای مقطع دکتری، ۱۵۵۹ رشته محل برای کارشناسی و حدود ۷۰۰ رشته محل در مقطع کاردانی داریم.
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه برنامه اعتباربخشی از جانب فدراسیون به ایران محول شده، اظهار داشت: خویش را همکار فدراسیون جهانی آموزش پزشکی می دانیم و حاضر به همکاری در حوزه های مختلف هستیم. هدف ما اینست که برنامه های آموزشی در جهت رفع نیازها باشد.
دکتر عین اللهی در رابطه با وضعیت دانشکده های پزشکی توضیح داد: پزشک عمومی در تمام ایام سال تربیت می شود. حدود ۶۵ هزار دانشجویی پزشکی در ۶۵ دانشکده مشغول به تحصیل هستند.

بر دیپلماسی علمی تاکید داریم
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه بر دیپلماسی علمی تاکید داریم، تصریح کرد: دانشگاه سبطین درشهر کربلا توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران افتتاح شد. کشور عراق، تمام هزینه ها را پرداخت کرد و ما نیروی انسانی را تأمین کردیم. ما حاضر به تبادل دانشجو و استاد با سایر کشورها هستیم. همینطور پذیرای دانشجویان بین الملل هستیم چون که ظرفیت خالی در اغلب دانشگاه ها وجود دارد.
وی افزود: توریسم سلامت را در کانون توجه قرار داده ایم و شرایط خوبی از این منظر در دانشگاه ها حاکم است.
دکتر عین اللهی در انتها اظهار داشت: آموزش پزشکی جزو نظام سلامت کشور بشمار می رود و در ذیل این نظام قرار دارد و یک مبحث جدا و مستقل نیست.

نسبت به همکاری با فدراسیون جهانی آموزش پزشکی در عرصه اعتباربخشی خرسندیم
به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، دکتر بهرام عین اللهی همینطور در حاشیه جلسه هم اندیشی اعتباربخشی آموزش پزشکی که بامداد شنبه، ۲۳ اردیبهشت در وزارت بهداشت برگزار شد با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه اعتباربخشی آموزش پزشکی از جانب فدراسیون جهانی به ایران محول شده، توضیح داد: واگذاری اعتباربخشی به ایران مایه مباهات است و نسبت به این مورد خرسند هستیم.
دکتر عین اللهی با اشاره به اینکه برخورداری از اعضای هیئت علمی برجسته و فعالیت در حوزه تولید، قدرت نرم ایران به حساب می آید، در رابطه با اعتباربخشی پزشکی در ایران اظهار داشت: حدود ۱۵ سال پیش، معاونت آموزشی وزارت بهداشت را برعهده داشتم و از آن زمان، اعتباربخشی را آغاز کردیم و به موفقیت دست یافتیم.
وزیر بهداشت در رابطه با ادغام نظام آموزشی در نظام سلامت اظهار داشت: این مورد در سایه انقلاب محقق شده است و یک سیستم بی نظیر در جهان بشمار می رود. ما با ادغام آموزش پر نظام سلامت توانستیم خدمات در رابطه با مبحث سلامت را در اختیار مردم قرار دهیم.
دکتر عین اللهی افزود: شرایط خدمات سلامت به نحوی است که مردم از سایر نفاط جهان برای درمان به ایران می آیند. این مورد را مدیون دانشمندان خود هستیم.




منبع:

1402/02/24
17:21:29
5.0 / 5
274
تگهای خبر: پزشكی , پژوهش , جهان , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
پرتو بلاگ Parto Blog