پرتو بلاگ
رئیس دانشكده معدن دانشگاه صنعتی امیركبیر:

حدود یک سوم دانشجویان رشته معدن دختر هستند

حدود یک سوم دانشجویان رشته معدن دختر هستند

به گزارش پرتوبلاگ، رئیس دانشکده مهندسی معدن دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه از آغاز تشکیل دانشکده معدن قبل از انقلاب، تا دهه 70 این رشته کاملا پسرانه بود، اظهار داشت: هم اکنون حدود یک سوم دانشجویان رشته معدن دختر هستند.


به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، دکتر مجید عطایی پور در هجدهمین همایش بزرگداشت روز معدن (نقش زنان در معدنکاری) با اشاره به اینکه این همایش می تواند در ابعاد آکادمیک، صنعتی و اجرائی کشور موثر باشد، اضافه کرد: موضوعات مربوط به زنان در طول تاریخ همیشه از یونان و روم و ایران باستان تا شکل گرفتن اروپا و زمان حاضر چالش برانگیز بوده است. این چالش ها در ادیان و فرهنگ های مختلف وجود داشته است. هم اکنون هم چالش های زیادی در این زمینه وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه ظلمی تاریخی فقط به سبب حاکمیت مردان، بر زنان روا داشته شده است، اظهار داشت: مبارزاتی هم در طول تاریخ در مقابل این استثمار و بهره کشی وجود داشته است، مانند ظهور اسلام که منجر به توقف زنده به گور کردن دختران شد.
عضو هئیت علمی دانشگاه امیرکبیرتصریح کرد: امید داریم که اتفاقات جهان به شکلی رقم بخورد که این ظلم تاریخی از بین برود. نگاه جنسیتی در جامعه مشکل آفرین خواهد بود. نگاه جنسیتی به زن و مرد باید منحصر در خانواده باشد و در جامعه نگاه به زن و مرد، نگاه انسانی شود. قبل از انقلاب نگاه انسانی به زن و مرد وجود نداشت و زنان بیشتر نقش زینتی و ابزاری داشتند.
وی اشاره کرد: باید تلاش نماییم که در تعامل حرکت نماییم. در زمان هایی افراط یا تفریط انجام شده است که سبب لطمه جامعه خواهد شد.
دکترعطایی پور با اشاره به اینکه از شروع تشکیل دانشکده معدن قبل از انقلاب، تا دهه ۷۰ این رشته کاملا پسرانه بود، تصریح کرد: از دهه ۷۰ بود که این رشته هم از دختران و هم از پسران پذیرش دانشجو داشت.
وی ادامه داد: نگاه به شغل معدنکاری باید تغییر کند. متاسفانه گاهی اوقات تصویر نادرستی از معدن کاری در فیلم ها و سریال ها نشان داده می شود مانند تصویر فردی با چهره سیاه که در ۳۰۰-۴۰۰ متری زیر زمین کار می کند و فقط چشم ها و دندان هایش سفید مانده است. شکی نیست که کار معدن همچون شغل های سخت به حساب می آید؛ اما استخراج مواد معدنی از دل زمین فقط یکی از ۱۰- ۱۲ فرصت شغلی این رشته است. شغل های دیگری مانند کارهای اکتشافی، فرآوری، شیمیایی، مدیریتی و طراحی هم برای این رشته وجود دارد.
وی اظهار داشت: مهندسان معدن همین طور در عرصه هایی مانند مکانیک سنگ، ساخت نیروگاه ها، سدها، جاده ها و تونل ها می توانند فعالیت کنند. در خیلی از موارد مهندسان معدن پیشروتر از مهندسان سایر حوزه ها فعالیت می نمایند. اگر گستردگی مشاغل مهندسی معدن در نظر گرفته نشود، این تصور به وجود می آید که زنان نمی توانند در معدنکاری موفق باشند.
دکترعطایی پور با اشاره به اینکه حدود یک سوم دانشجویان رشته معدن دختر هستند، اضافه کرد: نزدیک به ۳۰ درصد ورودی های استعداد درخشان و دکتری این رشته بانوانی هستند که به عنوان هیئت علمی در رشته معدن مشغول بکار هستند.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به اینکه روز ملی معدن در سال ۱۳۶۷ از طرف هیئت وزیران تصویب گردید، اظهار داشت: اولین همایش روز معدن به همت دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال ۸۱ اجرا شد. ۲ سال به سبب کرونا تعطیل بود و سال ۱۴۰۱ احیا شد. امسال وزارتخانه تصمیم گرفت برنامه دیگری برگزار کند. اینکه وزارتخانه تصمیم گرفته برای روز معدن برنامه برگزار کند، قابل تحسین است؛ اما همزمان بودن این دو برنامه موجب گلایه ما شده است.



1402/03/05
13:48:25
5.0 / 5
281
تگهای خبر: جهان , دانشگاه , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
پرتو بلاگ Parto Blog