تصمیم جدید دانشگاه تهران برای واحدهای کارورزی دانشجویان
پرتوبلاگ: رییس دانشگاه تهران از گنجانده شدن حداقل دو و حداکثر 15 واحد در رابطه با کارورزی در سرفصل دروس همه رشته های تحصیلی دانشگاه تهران از شروع مهر ماه 1402 آگاهی داد.
به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، دکتر سید محمد مقیمی در نشست شورای سیاست گذاری تحول و نوآوری آموزشی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: توجه به کاربردی شدن علم و آینده شغلی دانشجویان باید جدی گرفته شود. برای ایجاد انگیزه در دانشجویان لازم است از فضای تک بعدی محیط آموزشی فاصله بگیریم و در دانشجویان برای مشارکت در کلاس ها، سرزندگی ایجاد نماییم.
رییس دانشگاه تهران، فراهم ساختن بسترها و زیرساخت های مورد نیاز برای کارورزی دانشجویان را یکی از راه های ایجاد نشاط در محیط های دانشجویی بوسیله تحول آموزشی دانست و اظهار داشت: پردیس های علم و فناوری یکی از زمینه های مناسب برای مهارت ورزی در خارج از محیط کلاس و دانشکده هستند که می توان برنامه های مهارت ورزی را بصورت فشرده و همراه با برخورداری از یک فضای تفریحی در آنها برای دانشجویان مقاطع و رشته های مختلف دنبال کرد.
دکتر مقیمی با اشاره به راه اندازی پردیس های علم و فناوری دانشگاه تهران در اشتهارد و میدان بهمن، اضافه کرد: پردیس علم و فناوری دانشگاه تهران در جزیره قشم از پائیز ۱۴۰۲ فعال می شود. همین طور پردیس علم و فناوری دانشگاه تهران در شمال کشور نیز در جوار پردیس بین المللی کاسپین دانشگاه تهران در رضوانشهر استان گیلان فعال خواهد شد.
وی با اعلان اینکه پردیس های علم و فناوری دانشگاه تهران نقش اردوگاه های مهارت آموزی را برای دانشجویان ایفا می کنند، اشاره کرد: کارهای فرهنگی، آموزشی و پژوهشی در دانشگاه باید بصورت یکپارچه در یک بسته جامع دیده شوند. فعالیت فرهنگی را نمی توان منفصل و مستقل از برنامه های آموزشی و پژوهشی دید چونکه اگر فعالیت فرهنگی مستقل دیده شود، نمی تواند اثربخش باشد و در فرهنگ دانشگاه پایداری بوجود آورد. بدین سبب اردوگاه های مهارت آموزی با این نگاه راهبری می شوند.
دکتر مقیمی با اشاره به گزارش لطمه شناسی معاونت آموزشی دانشگاه درباب سهم ناچیز واحدهای در رابطه با کارورزی به تفکیک رشته های مختلف دانشگاهی، اضافه کرد: این گزارش نشان میدهد که در برنامه های درسی رشته ها باید بازبینی اساسی صورت پذیرد و دروس در رابطه با کارورزی تقویت شود. هدف اصلی دانشگاه تهران در حوزه تقویت برنامه های مهارت آموزی دانشجویان، ایجاد شناخت اولیه و آشنایی کلی دانشجویان با محیط های کسب وکار و صنعت در رابطه با رشته تحصیلی دانشجویان است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، وی ادامه داد: مطالعات ما نشان میدهد که صنعتگران و کارفرمایان براین باورند که دانش آموختگان دانشگاهی در بدو ورود به کار به سبب عدم آشنایی اولیه با محیط کار و ابزارها، با بازخوردهای منفی از طرف مدیرانشان مواجه می شوند و اعتماد به نفس خودرا از دست می دهند، اما به مرور که با محیط کار آشنا می شوند، ظرفیت علمی خودرا بروز می دهند و با ابتکارات خود منشا تحول در سازمان و صنعت مربوطه می شوند. به جهت اینکه دانش آموختگان دانشگاه تهران گرفتار این سرخوردگی اولیه نشوند و از همان ابتدای شاغل شدن منشا تحول و اثرگذاری باشند و کار خودرا با قدرت و اقتدار شروع کنند، چاره ای جز این نیست که قبلا در دوره دانشجویی، محیط واقعی کار را تجربه کنند. به همین دلیل و باتوجه به سایر مزیت هایی که برای جنبه های مهارت ورزی دروس و کارورزی مترتب است، ما به شدت نیازمند اتخاذ گشودن پنجره ها و درهای کلاس ها و دانشکده ها به سمت محیط بیرونی و رفت وآمدهای مستمر و مداوم با ذینفعان مختلف دانشگاه هستیم.
دکتر مقیمی اشاره کرد: تجربه ای که کارورزی در صنعت و جامعه برای دانشجویان به وجود می آورد - هر چند هم که یک دوره کوتاه مدت باشد – حتی کار در لابراتوار نمی تواند بوجود آورد و جایگزینی برای آن وجود ندارد. البته باید توجه داشته باشیم که دراین زمینه گرفتار افراط نشویم، همان گونه که امروزه در بی توجهی به مهارت ورزی دانشجویان گرفتار تفریط شده ایم. باید در نظر داشت که هدف دانشگاه تربیت تکنسین فنی و اجتماعی نیست که فقط مهارت پایه است، بلکه هدف دانشگاه تهران تربیت متخصصین کارآمد است که برای موفقیت در کارشان، نیاز دارند که با ابزارها و فنون عملیاتی نیز آشنایی داشته باشند.
رییس دانشگاه تهران با تأکید بر شناسایی چالش های اجرای دروس مهارتی، کاربردی و کارورزی توسط گروههای علمی، اشاره کرد: واحدهای عملی الزاما به مفهوم کارورزی نیست بلکه کارورزی یک گام پس از گذراندن واحدهای عملی است و زمینه ساز آشنایی دانشجو با صنعت و محیط واقعی کسب وکار است. یک دستاورد کارورزی دانشجویان این است که امکان انتخاب موضوعات کاربردی متناسب با نیازهای روز برای موضوعات رساله ها و پایان نامه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پروژه های دانشجویان کارشناسی ایجاد می شود.
وی افزود: کارورزی یک پل ارتباطی است که می تواند زمینه را برای اشتغال زایی فراهم سازد و شروع مقتدرانه ای را برای دانش آموختگان رقم بزند. علاوه بر آن وقتی دانشجو در دوران تحصیل با مسائل جامعه و موضوعات در رابطه با رشته خود بیشتر آشنا می شود، سوالات جدی تری هم از اساتید می پرسد و استاد تشویق می شود که خیلی جدی تر در مباحثات ورود کند. بدین سبب این مجموعه مزایا که مشخصه های دانشگاه کارآفرین است، همه ما را تشویق می سازد که با ثبات قدم بیشتری در این راه گام برداریم و برای فائق آمدن بر موانع و چالش های پیش رو، جدیت بیشتری به خرج دهیم.
دکتر مقیمی با اشاره به بخشنامه مصوب وزارت علوم درباره ی فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی در صنعت، اظهار داشت: یکی از الزامات موفقیت دوره های کارورزی همراهی اساتید و ایجاد انگیزه در آنهاست. خیلی از اساتید مایلند که راهبری دانشجویان را در فضای کاری و واقعی در رابطه با رشته و دروس خود بر عهده گیرند، اما کسب مجوزها، دغدغه در رابطه با مسئولیت دانشجویان در محیط بیرون از دانشگاه، مشکلات در رابطه با تردد و اقامت دانشجویان، هماهنگی با صنعتگران و مدیران سازمان ها و مسایلی از این قبیل، به عنوان موانع اساسی، امکان تحقق آنرا فراهم نمی سازد. برای حل عمده این چالش ها، ما در دانشگاه تهران سازو کارهای لازم را فراهم ساخته ایم که یکی از این اقدامات، ایجاد پردیس های علم و فناوری در جوار صنعتگران و سازمان ها و محیط واقعی کار است که به عنوان نقطه اتصال محیط درس و محیط واقعی کار است. در این پردیس ها که به مثابه ایستگاه کارورزی ایفای نقش می کند، تمامی امکان اقامتی، تفریحی، کارگاهی و فرهنگی فراهم شده و با برنامه ریزی و هماهنگی های صورت گرفته، حضور دانشجویان در محیط های کاری، صنعتی و خدماتی تسهیل می شود.
وی با ابراز این که علاوه بر فراهم سازی زیرساخت های فیزیکی و محتوایی، زیرساخت های قانونی و مقرراتی دراین زمینه هم در وزارت علوم و هم در دانشگاه تهران مهیا شده است، اشاره کرد: معاونت آموزشی وزارت علوم در دوره جاری مدیریتی، رویکردهایی متناسب با تحول و نوآوری در عرصه آموزشی را دنبال می کند و هماهنگی خوبی بین وزارت علوم و دانشگاه تهران وجود دارد.
دکتر مقیمی از تدوین و تصویب مقررات و بخشنامه ها به عنوان یک گام برای تحول آموزشی در دانشگاه ها نام برد و اظهار داشت: ایده های خوبی مطرح و قوانین مربوط به آن تدوین می شود اما بخش بزرگی از ایده ها که آیین مند هم می گردند، پیاده نمی شوند. گاهی تصور می شود صرف این که قانون و مقررات نوشته شد، کار تمام شده است؛ این در حالیست که اجرای مقررات و بخشنامه ها از اهمیت زیادی برخوردار است، چون قانون خوب اگر درست اجرا نشود، نه فقط اتلاف منابع صورت می گیرد، بلکه موجبات بی انگیزگی و سرخوردگی را در ذینفعان فراهم می سازد.
رییس دانشگاه تهران ضمن اعلام آمادگی دانشگاه تهران برای تسهیم تجربیات و خدمات دهی بوسیله پردیس های علم و فناوری به سایر دانشگاه ها اظهار امیدواری کرد که اجرائی سازی برنامه کارورزی در دانشگاه تهران تحول مهمی در نظام آموزش عالی ایجاد نماید و الگویی برای سایر دانشگاه ها شود.
منبع: partoblog.ir
این مطلب پرتوبلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب