پرتو بلاگ
رئیس دانشگاه تهران:

راه اندازی رشته حکمرانی ورزش باعث تسهیل جریان سازی حکمرانی خوب در کشور می شود

راه اندازی رشته حکمرانی ورزش باعث تسهیل جریان سازی حکمرانی خوب در کشور می شود

به گزارش پرتوبلاگ، رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه سیاست آموزشی در دانشکده حکمرانی با روال سنتی آموزش متفاوت می باشد، اعلام نمود: تدریس در دانشکده حکمرانی به صورت ترکیبی و با حضور توأمان افراد آکادمیک با پیشگامان حوزه تخصصی صورت می گیرد و رشته کارشناسی دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی یک رشته حکمرانی باید هم خانواده با پسوند حکمرانی باشد.



به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، دکتر سید محمد مقیمی در نشست هم اندیشی حکمرانی در ورزش که در محل دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه تهران انجام شد و به گفتگو میان اساتید رشته های مدیریت، کارآفرینی و علوم ورزشی با کارگزاران حال و گذشته ورزش کشور در رابطه با تدوین برنامه های رشته حکمرانی ورزش اختصاص داشت، مباحث خویش را با این سوال کلیدی شروع کرد که تابحال ما با مفهوم مدیریت ورزش سروکار داشته ایم و وقتی امروز از حکمرانی ورزش سخن می گوئیم، این مفهوم جدید چه ارزش افزوده ای می خواهد ایجاد کند؟

وی افزود: حکمرانی یک علم میان رشته ای و متشکل از رشته های مدیریت، روانشناسی، حقوق، علوم سیاسی، علوم رفتاری و اجتماعی و حوزه تخصصی مورد تاکید در حکمرانی است و نیازمند آمیختگی علوم و رشته های مختلف است.

هم ‎اندیشی در رابطه با تدوین برنامه مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری رشته «حکمرانی در ورزش»

استاد دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران در قسمت دیگر سخنانش در عرضه تعریفی از حکمرانی، وجوه تمایز مدیریت و حکمرانی را با یک مثال در حوزه ورزش تشریح و بیان کرد: حکمرانی زمانی شروع می شود که هنوز حتی مدیریت آغاز نشده است و زمانی هم که مدیریت تمام می شود، حکمرانی همچنان استمرار پیدا می کند و امتداد دارد. پیش از این که مدیریت متولی امور شود باید امور، سیاست ها و جهت گیری ها مشخص شده باشد.

وی به ذکر مثالی پرداخت و اظهار داشت: بعنوان نمونه پیش از شکل گیری سازمان که همان تیم ملی است، باید اصول و قواعد، خط مشی ها، صلاحیت کادر فنی و سرپرستی تیم، صلاحیت های فنی و اخلاقی ورزشکاران ملی تعیین شود و سپس مبادرت به تعیین سرمربی، ورزشکار و … کرد. از طرف دیگر، مدیریت وقتی به اثربخشی و کارایی که همانا قهرمانی است، دست پیدا می کند، این نقطه پایانی مدیریت تلقی می شود و تیم ملی با آن ترکیب مربی و بازیکنان، ماموریتش تمام می شود که مجدداً با انتخاب تیم جدید در دوره دیگر، چرخه فعالیت هایش را باردیگر تکرار می کند.

مقیمی افزود: در واقع وقتی تیم به هدف خود دست یافت، ماجرا تمام شده است؛ ولی حکمرانی به این بسنده نمی کند و باید پا را فراتر از این بگذارد. وقتی از منظر حکمرانی نگاه می نماییم، تازه شروع کار است؛ شروع کار از این جهت که فصل بهره برداری از قهرمانی ها فرا می رسد. اما ما چقدر توانسته ایم از قهرمانی ها در ورزش بهره برداری نماییم. شاهد می باشیم که کشورها و جوامع مختلف به چه میزان از دستاوردها و قهرمانی هایشان برای امید و نشاط جامعه یا ایجاد مزایای اقتصادی بهره می برند، اما ما از مقوله ورزش که اینقدر در تمام ارکان جامعه نفوذ کرده است، چقدر توانسته ایم از منظر اخلاقیات و مسائل روانشناختی و اجتماعی بهره برداری کنیم؟

رییس دانشگاه تهران اضافه کرد: معتقدم حکمرانی یک مرحله تکاملی مدیریت است، ازاین رو وقتی صحبت از حکمرانی می نماییم باردیگر بر روی مؤلفه های مدیریت تاکید نکنیم. البته امکان دارد همچنان در مؤلفه های مدیریت توفیق تحقق کامل قواعد مدیریت را نداشته باشیم و شاهد ضعف مدیریت باشیم که باید برای بهبود مدیریت کوشش کرد و این مؤلفه ها را ارتقا داد. اما وقتی صحبت از حکمرانی می نماییم حتما باید مؤلفه های خاص دیگری را علاوه بر عناصر مدیریت به این مجموعه اضافه نماییم. در حکمرانی خیلی نباید به دنبال ابزار باشیم، بلکه حکمرانی بیشتر دنبال ایجاد چارچوب ها و تغییر بینش ها، نگرش ها و رویکردها است.

دولت محوری در حکمرانی ورزش کنار گذاشته شود

مقیمی همینطور در تبیین محورهایی که لازم است در حکمرانی ورزش مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: دولت محوری در حکمرانی ورزش باید کنار گذاشته شود و نگاه نهادهای دولتی یا نهادهای وابسته به وزارت ورزش و جوانان از نگاه عمودی و از بالا به پایین، به روابط افقی با کنشگران و ذینفعان تغییر جهت دهد. باتوجه به نوع نگاه وزارت ورزش و جوانان به سایر نهادهای حاضر در زمینه ورزش، همچون فدراسیون ها، استقلال آنها به صورت کامل به رسمیت شناخته نشده است. اگر می خواهیم حکمرانی را تقویت نماییم باید بر روی نهادهای مدنی و سازمان های مردم نهاد بیشتر تمرکز نماییم. یک اصل و مفروضه ای که بایستی در حکمرانی دقت کنیم، اینست که مدیریت ورزش در وزارت ورزش و جوانان باید نقطه تلاقی سه بخش دولتی، خصوصی و نهادهای مدنی یا تشکل های مردم نهاد باشد و تلاش کند که روابط به شکلی تنظیم شود که نهادهای مدنی و بخش خصوصی را به رسمیت بشناسد و نوع نگاهش از بالا به پایین نباشد.

رئیس دانشگاه تهران، راه اندازی رشته حکمرانی ورزش را مایه تسهیل جریان سازی حکمرانی خوب در کشور دانست و توضیح داد: نهادهای مدنی در حوزه ورزش به صورتی حضور دارند که این را در هیچ بخش دولتی به این شکل نهادینه شده شاهد نیستیم. ازاین رو مسیر آسان تری را در حوزه ورزش داریم که می توانیم خصوصیت های حکمرانی را در آن ایجاد نماییم و آنرا به سایر حوزه های اجتماعی و اقتصادی کشورمان تسری دهیم. به عبارتی ظرفیت هایمان در فضای حکمرانی در حوزه ورزش بیشتر از حوزه های دیگر است؛ چون به شکلی بسترسازی اش فراهم گشته است و این هم شاید با الهام گیری از قواعد بین المللی است که ما را مکلف کرده اند تا فدراسیون ها و نهادهایمان را این گونه تشکیل دهیم. بر این اساس برای موفقیت در زمینه اداره امور ورزش نیازمند این هستیم که حتی حکمرانی خوب را متناسب با چارچوب های فرهنگی و آموزه های دینی ارتقاء دهیم که من آنرا حکمرانی حکیمانه نامگذاری می کنم که متکامل تر از حکمرانی خوب است.

وی با یادآوری این که در قرآن کریم واژه حکمت بیست بار به کار رفته است و یکی از اصلی ترین وظایف انبیا دعوت به سمت پروردگار از راه «حکمت» است، اضافه کرد: بنا بر آیات قرآن، خدا به هر کس بخواهد، حکمت عطا می کند و به کسی که حکمت عطا کند، خیر و نعمت فراوانی داده شده است و در آیات مختلف به بعضی از انبیاء و اولیای الهی همچون لقمان، حضرت داود (ع)، حضرت ابراهیم (ع)، حضرت اسماعیل (ع) و برخی دیگر از پیامبران الهی اشاره می کند. سلامت معنوی در سایه تقوا سبب می شود که انسان به تعادل و تکامل برسد و در دنیا حکیمانه رفتار کند. امیر مؤمنان امام علی (ع) در حدیثی که در غررالحکم آمده است، اوج رفتار حکیمانه را التزام به حق و محق دانسته و می فرمایند: "رأسُ الحِکمَةِ لُزومُ الحقِّ و طاعَةُ المُحِقِّ. ملازمت با حقّ و فرمانبری از صاحب حق (چراغ روشن)، سرآمد حکمت است." در سبک حکمرانی حکیمانه، اقدامات حکمرانان مبتنی بر حکمت است. حکمت زاییده عقل است و تحقق تنظیم گری در حکمرانی خوب، نیازمند عملکرد حکیمانه و تبعیت از عقل و البته عقلی است که مبنای آن معرفت دینی باشد. حکمرانی حکیمانه به معنای حکیمانه اندیشیدن و حکیمانه عمل کردن با بهره مندی از حکمت نظری و عملی است.

روش های تدریس در دانشکده حکمرانی باید با روش های سنتی فرق داشته باشد

مقیمی در قسمت دیگر سخنانش با اشاره به گذشت یکسال از طریق اندازی دانشکده حکمرانی در دانشگاه تهران، در رابطه با روش اجرا و تدریس در این دانشکده، اشاره کرد: روش های تدریس در دانشکده حکمرانی باید با روش های سنتی فرق داشته باشد. روشی که در دانشکده حکمرانی دنبال می نماییم، اینست که تدریس به صورت ترکیبی و با حضور توأمان افراد آکادمیک با پیشگامان یعنی پیشکسوتان، افراد حرفه ای و قهرمانانی دنبال شود که تجربه عملی در حوزه تخصصی مدنظر دارند. این طور نیست که یک درس توسط نظریه پرداز آکادمیک عرضه شود و عرضه درس دیگر بر عهده پیشکسوت حرفه ای آن حوزه قرار داده شود؛ بلکه این دو سرمایه پرارزش کشور باید آموزش حکمرانان آینده کشور را به صورت تلفیقی و با روش های میزگردی ترتیب دهند.

رئیس دانشگاه تهران اضافه کرد: در دانشگاه تهران آمادگی داریم روش های سنتی تدریس را کنار بگذاریم و در دانشکده حکمرانی باید ابتکاری عمل کردن و کارآفرینانه مدار بودن اجرای رشته ها اصل قرار گیرد. البته علاوه بر دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشکده های دیگر همچون گردشگری هم در این فرایند باید سهیم باشند. بعنوان نمونه رشته گردشگری ورزشی را در دانشکده تازه تأسیس گردشگری به وجود آورده ایم، چونکه با تربیت نیروی متخصص در این رشته می توانیم فرصت های زیادی را برای ورزش و اشتغال و تفریحات سالم، از راه راه اندازی کسب وکارهای کارآفرینانه در ورزش ایجاد نماییم.

می خواهیم حکمرانان را برای آینده تربیت نماییم و نه زمان حال

مقیمی با تأکید بر لحاظ رویکرد آینده پژوهی در تربیت حکمرانان، اظهار داشت: نگاه به آینده باید در تربیت حکمرانان وجود داشته باشد. چون ما می خواهیم حکمرانان را برای آینده تربیت نماییم و نه زمان حال. محیط حرفه ای ورزش در کشورمان به سرعت درحال تغییر است؛ ازاین رو لازم است چشم انداز آینده را در تربیت حکمرانان در نظر داشته باشیم. همینطور لازم است دانشجویان حکمرانی را در اصول و فنون علمی در چارچوب روش شناسی متبحر کنیم؛ چون روش شناسی به ذهن انسان ها سازمان می بخشد. همینطور حکمرانان موفق باید فلسفه بدانند یعنی رویکردهایشان را فراتر از رویکرد های عملیاتی و ابزاری و متناسب با چارچوب های کلان و ذهن تحلیل گر تنظیم کنند. همینطور دانشجویان حکمرانی لازم است با فرآیندهای تدوین و ارزیابی خط مشی آشنایی پیدا کنند تا توان سیاست گذاری و خط مشی گذاری در آنها تقویت شود.

رئیس دانشگاه تهران در تشریح سیاست جذب دانشجو در رشته های مختلف حکمرانی هم اظهار داشت: سیاست مان اینست که اگر داوطلبی می خواهد دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حکمرانی در یک زمینه تخصصی آب، کشاورزی، انرژی، رسانه و... شود، حتما باید مقطع کارشناسی خویش را در یک رشته از مجموعه رشته های تخصصی مربوطه گذرانده باشد. در رشته حکمرانی ورزش هم همچنین است؛ به شکلی که دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری حکمرانی ورزش لازم است مقطع کارشناسی را در یکی از رشته های علوم ورزشی و تندرستی گذرانده باشد و سپس در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، مهارت های مدیریت با مهارت های فنی او هم افزایی بوجود آورد و به یک حکمران جامع الاطراف تبدیل گردد.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه تهران؛ استاد وابسته دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران اشاره کرد: برای توسعه حکمرانی در ورزش باید نوع نگاه مان این باشد که ورزش یک مقوله چند بعدی سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فنی است؛ چونکه گاهی یک رخداد یا رویدادی که در حوزه ورزش اتفاق می افتد، خیلی بر روی جامعه تاثیر می گذارد و بخش های مختلف جامعه از ورزشکاران و حتی از نحوه راه رفتن و سخن گفتن و رفتارهای غیرکلامی آنها هم تقلید می کنند. وقتی ورزش و ورزشکاران حرفه ای تا این اندازه بر فرهنگ سازی جامعه ما اثرگذار هستند، قاعدتاً حکمرانی حکیمانه که باید در وزارت ورزش و جوانان بعنوان سبک غالب حاکم شود، دارای اهمیتی دوچندان می شود.





منبع:

1402/03/27
16:29:27
5.0 / 5
274
تگهای خبر: اقتصاد , بازی , دانشگاه , دستاورد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
پرتو بلاگ Parto Blog