پرتو بلاگ
رئیس دانشگاه تهران تاكید كرد؛

سیاست زدگی چالش مهم آموزش عالی

سیاست زدگی چالش مهم آموزش عالی

به گزارش پرتوبلاگ، رییس دانشگاه تهران سیاست زدگی را چالش مهم آموزش عالی دانست و اظهار داشت: این که افرادی بخواهند با درنوردیدن روندهای سیاسی، نسبت به گرفتن مجوز جهت راه اندازی مراکز و موسسات آموزش عالی اقدام نموده و کار خودرا پیش ببرند، مایه وهن آموزش عالی است. بدین سبب نباید اجازه دهیم که سیاست زدگی در آموزش عالی رسوخ کند.


به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، دکتر سید محمد مقیمی در نشست هیات نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استان تهران که در سالن شورای دانشگاه تهران برگزار گردید، از «سیاست زدگی» به عنوان با اهمیت ترین چالش تضمین کیفیت در آموزش عالی نام برد و اظهار داشت: آفت سیاست زدگی دارای سطوح و لایه های مختلفی است. یکی از پایین ترین سطوح این عارضه که در دانشگاه ها و موسسات غیرانتفاعی بیشتر مشاهده می شود، این است که این موسسات گرفتار عارضه قبیله گرایی و فامیل محوری شده و به عبارتی تبدیل به سازمان خانوادگی شده اند.

وی با اشاره به کاهش جمعیت دانشجویی کشور در سالهای اخیر، اضافه کرد: بدین سبب تعداد دانشجویان کمتری جذب دانشگاه های غیرانتفاعی می شوند و اقتصاد آموزش در این موسسات با چالش جدی روبرو شده است. نخستین معیار خیلی از این موسسات، صرفه اقتصادی و کسب سود مالی از کسب وکار آموزش است. شاید کمتر بتوان موسسه ای را پیدا کرد که بگوید هدف اصلی آن ارتقای آموزش عالی در کشور است.
وی افزود: ممکنست نیت های خیرخواهانه هم به عنوان یکی از اهداف فعالیت موسسات غیرانتفاعی مطرح باشد اما وقتی ادامه فعالیت یک موسسه دارای توجیه اقتصادی نباشد، نمی تواند آنطور که باید به فعالیت ادامه دهد و اگر هم ادامه دهد، برای جبران جنبه های اقتصادی، از کیفیت کاهش می دهد.

استاد دانشگاه تهران در عین حال تصریح کرد: شایسته است به این سمت برویم که نوع نگرش به کسب وکارهای حوزه آموزش عالی، متفاوت از دیگر کسب وکارهای اقتصادی باشد؛ پس نباید به آموزش عالی غیردولتی به یک کسب وکار با هدف فقط درآمدزایی و سودآوری اقتصادی نگاه کرد. این رویکرد را در بعضی دانشگاه های غیرانتفاعی مانند دانشگاه علم و فرهنگ وابسته به جهاد دانشگاهی شاهد می باشیم. دانشگاه علم و فرهنگ با وجود این که یک دانشگاه غیردولتی است اما مانند جهاد دانشگاهی که همچنان ماموریت ها و انگیزه های متعالی خدمت در رگ هایش جریان دارد، عمل می کند و حرکت رو به جلویی هم دارد.

مقیمی اشاره کرد: کسانی هستند که با هدف درآمدزایی از آموزش عالی وارد این حوزه می شوند. به نظر می آید کسب وکار در آموزش عالی امروز چندان کسب وکار درآمدزایی نیست. بدین سبب به عنوان یک مشاور کسب وکار باید به آنها بگوییم که بهتر است از این حوزه خروج پیدا کنند و اگر هم تا حالا ورود نکرده اند، اصلا وارد این عرصه نشوند.

رییس هیات نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استان تهران با اشاره به گزارش های این هیات درباره ی وضعیت برخی موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، اظهار داشت: در گزارش ها آمده است که برخی افرادی که مدیریت این موسسات را برعهده دارند از صلاحیت های لازم برخوردار نیستند. در یکی از آنها عضو هیات علمی بازنشسته دانشگاه دولتی که اکنون ۹۶ ساله است، عضو هیات علمی شده است. این وضعیت نشان میدهد که در بعضی موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، فقط شکل و پوسته ای از آموزش عالی حفظ شده است و فاقد کیفیت لازم می باشد.

وی با تأکید بر بحث جدیت در نظارت بر مراکز آموزش عالی، تصریح کرد: حتما لازم است جایی که اسم دانشگاه را به یدک می کشد، حداقلی از استانداردها را داشته باشد. این که افرادی بخواهند با درنوردیدن روندهای سیاسی، نسبت به گرفتن مجوز جهت راه اندازی مراکز و موسسات آموزش عالی اقدام نموده و کار خودرا پیش ببرند، مایه وهن آموزش عالی است. بدین سبب نباید اجازه دهیم که سیاست زدگی در آموزش عالی رسوخ کند. اگر آفت سیاست زدگی در آموزش عالی را حل نماییم، خیلی از موضوعات آموزش عالی در عرصه کیفیت نیز به تبع آن حل می شود.

دکتر مقیمی اضافه کرد: تعدادی از موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی ممکنست به کانون های قدرت وصل باشند و برخی نهادهای سیاسی نیز از آنها حمایت کنند؛ چونکه علاقمند هستند نهاد آموزش عالی در استان و منطقه ای که حوزه انتخابیه شان و یا در قلمرو مدیریتی آنهاست، فعال باشد. پس در مقابل انحلال، برچیده شدن و ادغام موسسات در همدیگر مقاومت می کنند.
وی ادامه داد: هر چند وجود آموزش عالی در هر منطقه ای برای توسعه سواد عمومی مردم و توسعه فرهنگی خیلی باارزش است اما نمی توانیم منافع ملی که یک تصمیم کلان بدنبال دارد را قربانی یک منفعت محلی نماییم.

رییس دانشگاه تهران، لازمه تحقق حکمرانی خوب در آموزش عالی را حرکت به سمت حرکت های مشارکت جویانه دانست و توضیح داد: لازم است نوع نگرش مدیران ارشد آموزش عالی نسبت به ذی نفعان آموزش عالی اینطور باشد که آنها را به عنوان شریک راهبردی ببینند؛ چون حالت امر و نهی و نگاه سلسله مراتبی، چندان برای تعامل با نهاد دانشگاه جواب نمی دهد. ارزش بخشیدن و اختیار دادن به هیات های نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی در استانها، از لوازم حکمرانی حکیمانه در آموزش عالی است؛ چونکه معتقد هستم با نگاه های بروکراتیک، کار در آموزش عالی به جایی نمی رسد.

رییس دانشگاه تهران با اظهار عقیده درباره ی ضرورت واگذاری قسمتی از اختیارات وزارت علوم به هیات های نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی در استانها، اظهار داشت: اعتقاد دارم در صورتیکه حداقل اختیارات لازم برای برخورد موقت با متخلفان در عرصه آموزش عالی به هیات های نظارت استانی اعطا شود و یا این اختیار به هیات های نظارت تفویض شود که بتوانند تلنگری به موسسات و مراکز آموزش عالی متخلف بزنند و موسساتی که از خط قرمزها عبور می کنند را در فهرست سیاه قرار داده و از توسعه رشته ای مراکز متخلف تا رسیدگی کامل به تخلفات آنها جلوگیری نمایند، شاهد اثربخشی بیشتر هیات های نظارت در حوزه کاهش تخلفات در آموزش عالی خواهیم بود.

استاد دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران از هیات های نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی به عنوان نهادهای حرفه ای مشارکت محور نام برد و اضافه کرد: درست است که دبیرخانه این هیات در دانشگاه تهران است اما این هیات با مشارکت اغلب دانشگاه های برتر استان اداره و سیاست گذاری می شود. هر قدر بیشتر به سمت نهادهایی مانند هیات های نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی برویم و به آنها اتکا نماییم، آفت سیاست زدگی کمتر می تواند دخیل شود.

دکتر مقیمی به دبیر هیات نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استان تهران فرمان داد تا نسبت به آماده سازی گزارش های فصلی از وضعیت آموزش عالی استان تهران بمنظور انتشار و اطلاع رسانی به ذی نفعان اصلی آموزش عالی و عموم شهروندان اقدام نماید.

رییس هیات نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استان تهران همین طور دبیرخانه این هیات را مامور کرد تا رتبه بندی واحدها و مراکز دانشگاهی هر یک از زیرنظام های آموزش عالی در استان تهران بصورت جداگانه انجام گیرد. دکتر مقیمی در این زمینه توضیح داد: به عنوان مثال، واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در استان تهران، مراکز پیام نور در استان تهران، مراکز علمی کاربردی و دیگر زیرنظام ها در این استان و دانشگاه ها و مراکز آموزشی و پژوهشی دیگر زیرنظام ها، در وهله اول در زیرنظام مربوطه خود رتبه بندی شوند و در نهایت رتبه بندی آنها بصورت جامع نیز صورت گیرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر مقیمی ضمن برشمردن مولفه های مدنظر در این رتبه بندی اظهار داشت: این که یک مرکز دانشگاهی به چه میزان در توسعه علمی استان تهران و کشور سهیم بوده و یا این که چقدر موجب توسعه کارآفرینی و اشتغال زایی شده است و یا این که اثرگذاری فرهنگی آن چقدر بوده است، باید در این رتبه بندی مورد توجه قرار گیرد. همین طور میزان رعایت الزامات حرفه ای و میزان اهتمام و توفیقی که در حوزه پاسخگویی به نهادهای بالادستی و ذی نفعان دارند نیز لازم است به عنوان شاخصه در رتبه بندی لحاظ شوند. بطور کلی انتظار می رود در خروجی این رتبه بندی، توفیقات دانشگاه ها به شکلی به افکار عمومی منتقل شود که هم قدرشناسی از خدمات نظام دانشگاهی صورت گیرد و هم موسساتی که تلاش چندانی برای ارتقای خود انجام نمی دهند، شناسایی و معرفی شوند تا تحت فشار افکار عمومی مسیر خودرا اصلاح نمایند.

رییس هیات نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استان تهران همین طور به دبیر این هیات پیشنهاد نمود تا نسبت به طراحی «جایزه کیفیت آموزش عالی در استان تهران» اقدام نموده و نخستین دوره اعطای این جایزه اجرا شود.
دکتر مقیمی در آخر گفت: از آنجائیکه همیشه آقای دکتر زلفی گل وزیر علوم نیز بر کیفیت بخشی آموزش عالی با مشارکت مؤسسات آموزش عالی و به ویژه دانشگاه های برتر تاکید دارند و رویکرد مثبتی که در دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی در ستاد وزارت علوم وجود دارد، امیدوار هستم با اعطای اختیارات بیشتر به هیات های نظارت استانی و سایر حمایت های لازم، زمینه برای مشارکت جدی دانشگاه ها در پروسه تضمین کیفیت آموزش عالی کشور فراهم گردد.



1402/03/30
11:30:26
5.0 / 5
269
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
پرتو بلاگ Parto Blog