پرتو بلاگ
معاون آموزشی وزارت علوم:

دانشگاه ها در ایجاد تمدن نوین اسلامی نقش پررنگ داشته باشند

دانشگاه ها در ایجاد تمدن نوین اسلامی نقش پررنگ داشته باشند

به گزارش پرتوبلاگ، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ گردیده است، اظهار داشت: باید نقش دانشگاه های ما در ایجاد تمدن نوین اسلامی پررنگ باشد.


به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، نشست مشترک مدیران حوزه معاونت آموزشی وزارت علوم و موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی با هدف افزایش سطح تعاملات و ارتباطات دو سویه برگزار شد.
معاون آموزشی وزیر علوم در این جلسه اظهار داشت: حال آموزش عالی در سطح جهان بد است. چون که در نظام آموزش عالی، آموزش فراموش شده است. ما فراموش کردیم که خداوند تزکیه را بر تعلیم مقدم کرده است. اگر این گونه شد در آن صورت خروجی های آن حکمت خواهد بود. علم باید نافع باشد و خیر کثیر داشته باشد و این مطلب مهمی است که ما باید به آن توجه داشته باشیم.
اخلاق محوری و تربیت مهم ترین اشکال نظام آموزش عالی است
وی اظهار داشت: اشکال نظام آموزشی غربی خلآ اخلاق محوری و تربیت است اما ایرانی ها این تجربه را دارند و در نخستین دانشگاه جهان که در ایران تاسیس شد این مورد سرآمد بوده است.
عموعابدینی افزود: چهل سال است دانشگاه های دنیا ریل گذاری خویش را عوض کرده اند و از دانشکده های جمع محور و گروه محور تبدیل گشته اند به دانشگاه های استاد محور. اما نخستین مدیریت دانشگاهی در دنیا ایرانی ها بوده اند و تا زمان دارالفنون دانشگاه های ایران بر اساس برنامه محوری و استادمحوری و شاگردپروری بوده است اما در چهل سال قبل علیرغم تغییر این رویه در دنیا هنوز دانشگاه های ما نسبت به تغییر آن اقدام نکرده اند.
نقش پررنگ دانشگاه ها در تمدن نوین اسلامی
عموعابدینی ضمن اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ گردیده است اظهار داشت: باید تمدن نوین اسلامی ایجاد شود و نقش دانشگاه های ما در ایجاد تمدن نوین اسلامی باید پررنگ باشد. نظام آموزش عالی جمهوری اسلامی را باید به سمت تمدنی ببریم که اساسش تعلیم و تربیت است.
وی ادامه داد: در نظام آموزش عالی کشور مدیون تلاشهای اساتیدی هستیم که عمر خویش را وقف کرده اند و اقتدار کشور مرهون تلاشهای شبانه روزی اساتید و فارغ التحصیلان این اساتید بود است.
معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به اینکه زحمات و تلاشهای صورت گرفته در این مؤسسه و سایر مؤسسات مشابه، باید در تدوین آیین نامه ها و شیوه نامه ها دیده شود، اظهار داشت: باید برای اجرایی شدن این کار کمک نماییم.
انجام طرح های تحقیقاتی و میز کار مشترک با موسسه
عموعابدینی در انتها اظهار داشت: معاونت آموزشی وزارت علوم آمادگی دارد با انجام طرح های تحقیقاتی و میز کار مشترک نسبت به رفع مسائل آموزش عالی با کمک موسسه پژوهش و برنامه ریزی اقدام نماید و ما هم حمایت لازم را در این حوزه انجام خواهیم داد.
رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی هم در این جلسه ضمن تسلیت ایام عزاداری ابا عبدالله الحسین (ع) اظهار داشت: در جهت نقش موسسه بعنوان کانون تفکر آموزش عالی وظایف و کارکردهایی برای موسسه پیشبینی شده است که میتوان به آینده پژوهی و اجرای طرح های پژوهشی بنیادی، کاربردی و توسعه ای، برنامه ریزی کلان، نظریه پردازی، مطالعات تطبیقی، مطالعه روش های برنامه ریزی آموزشی و درسی و طراحی زیر ساخت ها و استقرار نظام های مناسب به منظور ارتقای کیفیت آموزش عالی اشاره نمود.
علی باقر طاهری نیا همینطور آمار آموزش عالی، سند برنامه توسعه، دانش افزایی مدیران و رصد اشتغال دانش آموختگان را از مهم ترین برنامه های مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی برشمرد و افزود: موسسه مسئول تدوین برنامه هفتم توسعه در قسمت علوم، تحقیقات و فناوری بود و مرجع عرضه راهکارهای دانش بنیان برای مسائل روی میز آموزش عالی است.
طاهری نیا از توسعه گروههای پژوهشی موسسه بعنوان یکی از نگاههای تحولی در موسسه نام برد و در مورد جهت گیری های تحولی موسسه افزود: ظرفیت سازی جدید، انجام مطالعات تخصصی به منظور پاسخ گویی به مسایل ارجاعی و توسعه منابع انسانی از راه جذب اعضای هیات علمی جدید و تسهیل فرایند ارتقاء و تبدیل وضعیت همکاران هیات علمی دیگر نگاههای تحولی در موسسه در دوره فعلی بوده است.
ثبت نام بیشتر از ۱۴۰۰ نفر در شبکه متخصصان آموزش عالی
عضو شورای معاونین وزارت علوم در تشریح پنجره های جدید تحولی موسسه هم اظهار داشت: شبکه سازی یکی از اقداماتی است که در این خصوص انجام شده و ایجاد شبکه متخصصین آموزش عالی بعنوان یکی از پنجره های جدید تحولی با بیشتر از ۱۴۰۰ عضو ظرفیت جدیدی است که می تواند بازوی مشورتی وزارت علوم باشد، همینطور افتتاح اندیشکده آموزش عالی با مشارکت بسیج اساتید و ایجاد واحد سنجش نگرش دانشگاهیان از دیگر فعالیتهای صورت گرفته در این حوزه است.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، طاهری نیا اضافه کرد: به جهت اینکه دسترسی مدیران اجرایی را به نتایج طرح های پژوهشی ساده نماییم گزارش ایده پژوهشگران به زبان مدیران اجرای "ازما" طراحی شد و تمامی فعالیتهای پژوهشی موسسه در نهایت یک فرم ازما دارد که با عنایت به تاکید مقام عالی وزارت و حمایت ایشان از این مورد در نظر داریم نسبت به فراگیری آن در سطح مراکز آموزش عالی کشور اقدام نماییم.




منبع:

1402/05/03
08:19:52
5.0 / 5
268
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگر , تحقیقات , جهان
این مطلب پرتوبلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
ساخت بلاگ

پرتو بلاگ Parto Blog