پرتو بلاگ
تغییرات آیین نامه پذیرش دانشجوی پزشكی از لیسانس اعلام شد

حذف شرط معدل و محدودیت سنی در آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس

حذف شرط معدل و محدودیت سنی در آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس

به گزارش پرتوبلاگ، دبیر شورایعالی برنامه ریزی علوم پزشکی ضمن اشاره به تغییر آئین نامه پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع کارشناسی در دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام نمود: حذف شرط معدل دیپلم و محدودیت سنی به همراه افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت پذیرش، همچون تغییرات این آئین نامه است.


دکتر غلامرضا حسن زاده در گفتگو با ایسنا، با بیان این که آئین نامه آموزشی بازبینی شده پذیرش دانشجوی دوره دکتری عمومی پزشکی از مقطع کارشناسی در دانشگاه علوم پزشکی تهران مورد بررسی قرار گرفت، تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی تهران بعنوان برگزار کننده آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع کارشناسی، به علت اشکالات و نکات مبهم در آئین نامه، خواستار بازبینی آئین نامه پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع کارشناسی بود. بنابراین این آئین نامه آموزشی در هشتاد و هفتمین جلسه شورایعالی برنامه ریزی علوم پزشکی مورد بررسی قرار گرفت.
وی در رابطه با تغییرات اعمال شده در آئین نامه پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع کارشناسی اظهار داشت: با عنایت به این که شرط سنی یکی از شروط شرکت در این آزمون بشمار می رود و حداکثر سن شرکت در این آزمون ۲۵ سال لحاظ شده است و از سویی این احتمال وجود دارد که افرادی با سن بیشتر متقاضی شرکت در آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع لیسانس باشند؛ بنابراین در تغییرات جدید، شرط سنی حذف گردیده است. چونکه در هیچ جای دنیا، افراد را با درنظر گرفتن شرایط سنی محدود نمی کنند.
دبیر شورایعالی برنامه ریزی علوم پزشکی با اشاره به اینکه تغییرات اعمال شده به شرایط سنی محدود نمی گردد، اظهار نمود: در آئین نامه قبلی افراد با معدل دیپلم ۱۸ یا بالاتر مجاز به شرکت در این آزمون بودند. اما با تغییرات جدید شرط معدل دیپلم حذف شده است؛ چون که این احتمال وجود دارد افراد بنا به هر علتی نتوانسته باشند در دوران دیپلم به خوبی درس بخوانند اما افراد توانمندی در دوران تحصیل مقطع کارشناسی بوده اند. ازاین رو تغییرات را به سمتی برده ایم که افراد بیشتری بتوانند در این آزمون شرکت نمایند.
دکتر حسن زاده در رابطه با افزایش ظرفیت پذیرش آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس اظهار داشت: افزایش ظرفیت ۲۰ درصدی از دیگر تغییرات این آئین نامه است. البته این آئین نامه هنوز به مرحله امضای نهایی نرسیده، بنابراین تغییرات درنظر گرفته شده برای سال تحصیلی آتی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ اعمال نمی شود و برای سال بعد اجرایی می شود.
دبیر شورایعالی برنامه ریزی علوم پزشکی با اشاره به اینکه تصمیم بر اینست که دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنان برگزار کننده این آزمون باشد، اضافه کرد: تصمیم احتمالی درمورد افزایش تعداد دانشگاه های برگزارکننده آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع کارشناسی به پزشکی منوط به گزارش دانشگاه علوم پزشکی تهران است و این دانشگاه، میزان موفقیت و اثرگذاری پذیرفته شدگان را ارزیابی می نماید. همینطور باید به این پرسش «آیا هزینه های صرف شده برای پذیرفته شدگان برای کشور مفید بوده؟» پاسخ داده شود.
دکتر حسن زاده افزود: اگر برگزاری این دوره مثمر ثمر باشد، این احتمال وجود دارد که دیگر دانشگاه های علوم پزشکی بتوانند مجوز برگزاری این آزمون را دریافت نمایند. بازهم تاکید می کنم، دانشگاه علوم پزشکی تهران، پذیرفته شدگان را از منظر مهارتی مورد بررسی قرار می دهد. سنجش مهارت این افراد نسبت به پذیرفته شدگان رشته پزشکی از مقطع دیپلم مورد بررسی قرار می گیرد. این احتمال وجود دارد که عرضه این گزارش حدود یک سال زمان ببرد.
وی با اشاره به اینکه ماندن فارغ التحصیلان در کشور بعد از دانش آموختگی برای ما اهمیت دارد، اظهار داشت: افرادی که از مقطع کارشناسی وارد رشته پزشکی می شوند انگیزه بیشتری برای ماندن در کشور بعد از فراغت از تحصیل دارند.
دبیر شورای آموزش پزشکی اظهار داشت: با عنایت به این که گاها خانواده ها، فرزندان خویش را برای تحصیل در سه رشته پزشکی، داروسازی و دندان پزشکی تحت فشار قرار می دهند و این روزها، تقاضا برای این رشته ها افزایش پیدا کرده است؛ به نظر می آید که برگزاری آین آزمون می تواند میزان تقاضا را تاحدودی تعدیل کند.




منبع:

1402/05/16
10:09:44
5.0 / 5
250
تگهای خبر: پزشكی , دانشگاه , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
پرتو بلاگ Parto Blog