پرتو بلاگ
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

تحول در علوم انسانی فرآیند ای است و نه پروژه ای

تحول در علوم انسانی فرآیند ای است و نه پروژه ای

به گزارش پرتوبلاگ، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اعلان اینکه تحول در علوم انسانی فرآیند ای است و نه پروژه ای، اظهار داشت: وضع حالا علوم انسانی اساسا بهتر از گذشته است.


به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در آئین رونمایی از برنامه های درسی بازبینی شده علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی و مراسم قدردانی از مدیران گروههای کشور این دانشگاه، اظهار داشت: اصول تعالی علوم انسانی و اجتماعی دارای سه پیش فرض است، یعنی تحول علوم انسانی فرآیند ای است و نه پروژه ای و وضع حالا اساسا بهتر از پیش است؛ چونکه پروسه کتاب ها و مقالات و نظریه پردازان سیر تکاملی را نشان میدهد.

وی ادامه داد: تعالی علوم انسانی حکمرانی پذیر است و پیش فرض این است که ظرفیت تعالی دانشی، انسانی و مالی علوم انسانی در کشور وجود دارد و اگر درست توزیع نمی گردد، به مفهوم حکمرانی ناپذیر بودن آن نیست.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اصل اول تعالی علوم انسانی، ضرورت توجه به حکمرانی تعالی علوم انسانی و اجتماعی است و حکمرانی غیر از حکومت داری است و باید سیاست گذاری، تنظیم گری و تصدی گری مورد توجه قرار بگیرد.

خسروپناه بیان کرد: بخش دوم، حکمرانی نخبگانی در شروع تحول و حکمرانی شبکه ای در استمرار تحول است، البته مخالف حکمرانی هرمی برای تحول علوم انسانی هستم و معتقدم که در شروع کار باید از نخبگان حکمرانی استفاده نمائیم و سپس آنها شبکه ایجاد می کنند و حکمرانی نخبگان به حکمرانی شبکه ای تبدیل می شود.

وی اظهار داشت: اصل سوم تحول جامع نگر با تأکید بر تحول استادان است، در حقیقت علوم انسانی ارکانی دارد که باید در تحول علوم انسانی به آنها دقت کنیم، در غیر این صورت موفق نمی شویم و به نظرم اصل تحول باید استادمحور باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: اصل چهارم به عنوان اصل ساختاری در قالب تشکیل انجمن های علمی علوم انسانی حکمی شناخته می شود، باید به مرور این انجمن ها راه اندازی شوند تا حکمرانی نخبگانی ساختارمند پیش رود.

خسروپناه بیان کرد: اصل پنجم توأمان بودن تحول در فلسفه علوم انسانی و نظریه های علوم انسانی است که باید آن دو را با هم پیش ببریم، وگرنه موفق نمی شویم. این تحول، پارادایمی و فلسفی در کنار کاربرد و نظریه ای است.

وی ادامه داد: توأمان بودن تحول ثمربخش و زودبازده با تحول در افق های بلندمدت آینده نگر اصل ششم است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: بطورمثال مساله مهم کاربردی کشور عدالت آموزشی است و نمایندگان مجلس از مصوبه کنکوری شورا انتقاد می کنند و می گویند خلاف است، در صورتیکه سؤالات نظریه وقتی از دو گروه پرسیده می شود، جوابی ندارند.

وی اظهار داشت: اصل هفتم، تعامل دانشکده های الهیات، علوم انسانی، قرآن و ادبیات با دانشکده علوم اجتماعی است که اکنون اینطور نیست، در صورتیکه ادبیات مملو از مفاهیم و احادیث و حکمت است.

خسروپناه افزود: نقشی که ادبیات و هنر و معماری و دین در تحول علوم انسانی دارد، بسیار اهمیت دارد. متاسفانه در تحول علوم انسانی، ادبیات تحولی را نادیده گرفته ایم.

لزوم کارآمدسازی مقالات در بخشنامه ترفیع و ارتقاء

وی اظهار داشت: اصلاح بخشنامه ترفیع و ارتقاء اصل هشتم است؛ این که استادان بر انتشار مقاله در ISI تاکید دارند، بد نیست، اما محتوا مهم است؛ این که مقالات علوم انسانی باید کارآمد باشند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: تحول در علوم انسانی در گروی کیفی سازی بخشنامه ارتقای متناسب با نیازهای جامعه است. به وزارت علوم هشدار داده ام که اگر در بخشنامه ارتقاء خاصیت های اختصاصی رشته ها ذکر نشود، آنرا برمی گردانم.

به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وی ادامه داد: اصل نهم کاربست نظریه استادان در اداره کشور است. با وجود این که نظریه های غربی هم باید در کلاس درس تدریس گردد، اما نظریه استادان دانشمند در دانشگاه های کشور و در کتب درسی نیز باید لحاظ شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: اصل تکریم استادان علوم انسانی اصل دهم است که یک صدم حرمت و تکریم در آن دیده نمی شود و مهم تر این که در تصمیم گیری های مختلف کشور مشارکت داشته باشند. نقش علوم انسانی در شورای گسترش و برنامه ریزی وزارت علوم و وزارت بهداشت و جهادکشاورزی و... باید لحاظ شود، چونکه فقط اساتید علوم انسانی می توانند جامعه را اداره کنند، نه مابقی علوم.




1402/05/27
00:11:16
5.0 / 5
227
تگهای خبر: پروژه , دانشگاه , دانشمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
پرتو بلاگ Parto Blog