پرتو بلاگ
در گفت وگوی پرتوبلاگ با یك شورای عالی انقلابی فرهنگی مطرح شد

از اختلاف نظر با مجلس در مصوباتی مثل کنکور تا دیدگاه رهبری به عملکرد شورا

از اختلاف نظر با مجلس در مصوباتی مثل کنکور تا دیدگاه رهبری به عملکرد شورا

به گزارش پرتوبلاگ، یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اعلان اینکه تعارضی بین مصوبات شورا و مجلس وجود ندارد، اظهار داشت:  اساسا تعارضی با مجلس نداریم آن چه در عمل گاهی اتفاق می افتد مواردی است که حسب یک مصداق و سلیقه در جناح و گروهی روی می دهد و گاهی شائبه های خاص منجر به اتفاقاتی می شود که در منظر عمومی به عنوان اختلاف نظر مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل می گیرد؛ البته این موارد بطور معمول خاص هستند.


عادل پیغامی در گفت و گو با ایسنا، به تشریح جزئیات سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی پرداخت و اظهار داشت: این شورا از محورهای مهم و اساسی حکمرانی فرهنگی در کشور بشمار می رود و می توان در طول چهار دهه تجربه انقلاب اسلامی برای شورای عالی انقلاب فرهنگی سیر تکاملی در نظر گرفت که امروز سیر تطوری خودرا طی کرده است. به طوریکه مقام معظم رهبری در هر دوره از انتصاب اعضا لیستی از تکالیف، چشم انداز و مطالبات مورد درخواستشان را ارائه دادند که حسب منویات فرمایشات ایشان نسل و ویرایش جدیدی از شورای عالی انقلاب فرهنگی شاهد می باشیم.
*مطالبه رهبری از شورای عالی انقلاب فرهنگی ایشان سپس اشاره کرد: در دوره اخیر پیوست حکم معظم له لیستی از مطالبات و ملاحظات راهبردی به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده شده بود و در آخر این مطالبات راهبردی خواسته شده بود که ساختار و وظایف و همچنین اعضای شورای عالی و دبیرخانه حسب مقتضیات روز، تحولات پیرامونی و همچنین دوره ی جدید تغییر و تحول جدی پیدا کند که منجر به ایجاد مجموعه جلساتی توسط اعضا و طرح موضوع در صحن شورای عالی شد و سندی به عنوان سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیرخانه آن در پیش روی ماست که طبیعتا اهتمام کرده با لطمه شناسی نسبت به گذشته و آینده شناسی نسبت به تحولات آینده و جریان شناسی در وضعیت موجود و مساله شناسی هایی که هست به تکمیل ظرفیتهای قانونی و توانمندی های نهادی خودش در مقام اجرا و مسیر سیاستگذاری کلان کشور مبادرت کند.
*ضمانت اجرای مصوبات شورا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این پرسش که آیا ضمانت اجرائی مصوبات این شورا برمبنای سند تحول بهتر شده است؟ اظهار داشت: مقام معظم رهبری در آخرین دیداری که اعضا خدمت شان رسیده بودند به صراحت فرمودند حضور اعضای حقوقی شورا خصوصاً سران سه قوه در شورای عالی از باب تضمین ضمانت اجرائی تصمیمات و مصوبات شوراست. این در گذشته هم سران سه قوه و همین طور سایر اعضای حقوقی من جمله وزرا با حضورشان در جلسات شورا در پروسه تصمیم سازی حضور می یافتند که در مقام اجرا باید مشارکت می کردند.
*موانع اجرای مصوبات شورا پیغامی اشاره کرد: مواردی از مشکلات در اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به چشم می خورد که عمده آن مربوط به اعتبارات و بودجه و برخی ملاحظات ساختاری و اداری است که در اجرا گاهی ملاحظاتی را ایجاد می کرده آن چه در نسل جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی و در سند تحول به آن پرداخته شد تعبیه کارگروه ها و نهادهایی است که بتوانند این پروسه اعمال حکمرانی را در مقام عمل بیشتر مورد توجه قرار گیرد. چه بسا پل های ارتباطاتی و اتصالات تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی را با بدنه اجرائی و مجلس منظم تر و دقیق تر کند.
به گفته ی ایشان، البته تغییر راهبردی دیگر در سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفت که نوعی ورود به عرصه حکمرانی افقی بود، به مدلول پررنگ کردن ظرفیت و کارکرد تشکل های مردمی، جبهه انقلاب اسلامی و انواع مجموعه های غیردولتی و مردمی بود. این به اجرائی شدن بهتر تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی کمک می نماید.
این عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی همین طور تصریح کرد: شکی نیست تک تک اعضای حقیقی و حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی افراد بسیار خبره و برجسته حوزه فرهنگ و علم هستند و دغدغه های حوزه فرهنگ، دانش و فناوری در سوابق و نوشتار مکتوب و تجربه های عملی شان محرز است و به همین جهت انتخاب می شوند. طبیعتا شورای عالی انقلاب فرهنگی و جایگاه بالادستی که در حکمرانی کلان کشور دارد خود به خود این انگیزه ها را تقویت می کند به این جهت که تاریخچه شورای عالی انقلاب فرهنگی به خوبی واضح است و اسناد بالادستی و تصمیمات بالادستی و سیاست های کلانی که وضع شده چگونه بر عرصه حوزه علم و فرهنگ و فناوری تحت تاثیر قرار داده است.
پیغامی با اعلان اینکه جلسات شورا باید جدیت برگزار می گردد و اعضا کمترین غیبت را دارند، اظهار داشت: در یک ساله اول دوره ی جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی معادل چند سال از عملکرد شورای عالی در دوره قبل تشکیل جلسات دادیم که سران قوا هم حضور منظم داشتند. نکته مهمتر که نباید از آن غفلت کرد تعداد شوراهای معین، کمیسیون های تخصصی و شوراهای ستادهای چهارگانه ای است که در دبیرخانه و روزانه تشکیل می شود تا تصمیم سازی برای صحن شود. وقتی صحن هر دو هفته یک دفعه برگزار شده تعداد متناوبی از جلسات کارشناسی و کمیسیون ها و ستادها و شوراها و شورای معین تشکیل شده و این مجموعه اتفاقات نشان دهنده جدیت اعضا در مساله تکالیفی است که بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی نهاده شده است.
*تعارضی بین مصوبات شورا و مجلس وی در پاسخ به ایجاد تعارض بین برخی مصوبات شورا با مصوبات مجلس مثل مصوبه کنکوری نیز اظهار داشت: در راه تکاملی که انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی در نظام تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها و اعمال سیاست های کلی خود داشته اساسا به لیستی از مجامع و شوراهای عالی رسیده و امروزه مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم. برای کسانی که با حقوق اساسی آشنا هستند و پروسه گردش کار، گردش تصمیم سازی، تصمیم گیری کلان و بالادستی راهبردی کشورها می دانند، عملا تعارضی بین مجلس شورای اسلامی یا پارلمان کشورها با شوراهای بالادستی وجود ندارد این موارد در حقوق اساسی تعریف و حل شده است.
*اختلاف مجلس و شورا در موارد خاص اتفاق می افتد پیغامی تصریح کرد: در مصوبات، متون و اسنادی که منجر به تشکیل و تاسیس این شوراها و مجامع بالادستی شده و در راهبردهایی که موسسین این شوراها امامین انقلاب حضرت امام و حضرت آقا ترسیم کرده اند؛ اساسا تعارضی با مجلس نداریم آن چه در عمل گاهی اتفاق می افتد مواردی است که حسب یک مصداق و سلیقه در جناح و گروهی روی می دهد. گاهی شائبه های خاص منجر به اتفاقاتی می شود که در منظر عمومی به عنوان اختلاف نظر مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی دیده می شد. آن این موارد بطور معمول خاص هستند و از شائبه هایی نشات می گیرند هر چند در قالب مجموعه ای از نمایندگان خودش را نشان می دهد؛ حتی منجر به صدور مصوبه ای در مجلس شود ولی اینها دلیل بر این نیست که دو نهاد موازی و معارض در کشور وجود دارد. چونکه در بیشتر کشورهای دنیا این نهادها وجود دارند و از نظر حقوق اساسی هم تقسیم کار بین شان انجام شده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همین طور افزود: در فرمایشات امامین انقلاب هم مرزها و خط کشی ها موجود است هر چند در مصداقی ممکنست رعایت نکرده باشیم. در قانونی بودن شورای عالی انقلاب فرهنگی یا دیگر شوراهای بالادستی شکی نیست. بارها از طرف مجامع قانون گذار کشور مثل شورای نگهبان یا حتی خود مجلس و فرمایشات امامین انقلاب به تصریح و تاکید قانونی بودن و هم دایره اختیارات و این که چه صیانتی از مصوبات اینها وجود دارد اشاره شده است. در فرمایشات امامین انقلاب داریم که مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی قابل نقض توسط محاکم قضایی و یا دیوان عدالت اداری نیست و این تصریح شده است و این نوع تصریحات به صورتی زیست بوم صیانت از آرا و موجودیت مصوباتی اینها را تصویب و تایید کرده و موجودیت بخشیده است.
*مرجع حل اختلاف شورا با سایر نهادها وی در پاسخ به این پرسش که تعارض بین شورا و دیگر مراجع در موضوعات مشترک را چه کسی حل می کند یا به صورتی بین شورای عالی مجاری و صدا و سیما یا بین مجلس و شورا حرف آخر را چه کسی می زند؟ اظهار داشت: هر کدام از شوراها محدوده های مشخصی دارند، طبیعتا محدوده ها در علوم انسانی و مسائل اجتماعی همیشگی است و حوزه های پوششی دارند که تعبیه شده کمیته های مشترک شکل بگیرد. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای فضای مجازی عضو است، وزرا و شخصیت های حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای عالی فضای مجازی و مجمع تشخیص مصلحت عضو هستند و متقابلا همچنین اعضایی از مجلس در شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان عضو حقیقی حضور دارند. اعضایی از کمیسیون ها بر حسب مورد دعوت می شوند. با این الگوها عملا مشکلی در ساختار نداریم اما در مصادیق گاهی موارد اختلاف سلیقه است که برای آن هم کارگروه های مشترک تعبیه شده یا نهایتاً به استزاج و استحضار مقام معظم رهبری در موارد خاص می رسد و از طرف معظم له می شود.
بگفته پیغامی، تا حالا مصداقی نداشتیم که بطورمثال بین شورای عالی فضای مجازی یا بین مجمع و شورای عالی انقلاب فرهنگی اختلاف باشد بطور معمول اختلافات با برخی دستگاه های اجرائی مانند سازمان برنامه و سازمان امور استخدامی پیش می آید آن هم در الزامات مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است در وضعیت اجراست و گاهی با مجلس پیش می آید که در تعارض قوانین است که این امری طبیعی است و عده ای این را خاص جلوه ندهند. در خود مصوبات مجلس ممکنست مصوبه امسال با مصوبه چهار سال قبل تعارضی به چشم بیاید. اساسا ایجاد اداره تنقیح قوانین بابت این است که تعارض های احتمالی را مورد بررسی قرار دهد.
*در مساله کنکور فضاسازی صورت گرفت وی اشاره کرد: مشخصا در مورد مساله کنکور یا موارد دیگر از مصوبات شورا در حقیقت یک نوع فضاسازی های رسانه ای شده بود و مطالباتی که نمایندگان مجلس به جهت شخصی یا کارکردشان احساس می کنند باید به صورتی به آن یا فضای عمومی نشان دهند، منجر به این می شود یک شخص یا گروهی از اشخاص در مجلس نسبت به یک مصوبه ای بخواهند اختلاف نظر خودرا نشان دهند. این موارد بارها پیش آمده به شورای نگهبان رفته و شورای نگهبان هم صیانت کننده و ضامن آن ساختارهای کلان مصوب کشور است و ما بارها آرایی داریم که شورای نگهبان تصریح کرده این مصوبه مجلس به سبب تعرض با مصوبه پیشین شورای عالی انقلاب فرهنگی از اعتبار ساقط و مردود است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در قانون داریم که اختلافات شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شود البته مصوبات مجلس و برخی شوراهای عالی دیگر مانند شورای عالی فضای مجازی بدون نظر مقام معظم رهبری و تنفیذ ایشان بی معناست. تنها شورایی که به صورتی به تنفیذ ایشان بطور مصداقی و موردی ارجاع نشده است بدین سبب که تمام اعضای حقیقی موجود در صحن شورای عالی منتخبین مستقیم حضرت آقا هستند، شورای انقلاب فرهنگی است.
به گفته ی ایشان، درباره ی شورای عالی انقلاب فرهنگی آن چه گفته شده و مورد تاکید مقام معظم رهبری هم است طبیعتا اگر مجلس بر موضوعی ورود کرد، دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی ورود نکند مگر در حد سیاست های کلی آن که همیشه بوده و اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی ورود کرد دیگر مجلس ورود نکند. این گاهی در مصداق این که من سال ۷۴ ورود کردم پس من اولی هستم یا دیگری بگوید سال ۷۱ ورود دیگری داشتم پس من اولا هستم. این موارد طبیعی است و مصداقی پیش می آید. شورای عالی انقلاب فرهنگی مثل مجمع پلیس و افسر مصوبات مجلس شناخته نمی شود اما خود مجلس در مصوبات مختلفی خودش را ملزم کرده و مصوباتش را به رعایت سیاست های کلی ابلاغی شورای عالی انقلاب فرهنگی محدود کرده است که در موارد بسیاری می توان مصداقش را نام برد.
*تاثیر چابک سازی اعضای شورا پیغامی درباب تاثیر چابک سازی اعضا و کم شدن تعداد نفرات شورا نیز اظهار داشت: علت چابکی دبیرخانه، صحن شورا، شورای معین برمی گردد به کم شدن اعضای حقیقی که مورد تایید مقام معظم رهبری هم قرار گرفت. عملکرد این دو ساله چابکی را نشان میدهد. آن چیزی در خواسته مقام معظم رهبری در خصوص این بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی نقش قرارگاهی بیشتری د رعرصه فرهنگ و دانش ایفا کند نسبت به دوره قبل پررنگ تر می بینیم. ترکیب اعضا و تخصص هایی که دارند، موثر بوده است. بطورمثال ما هیچ گاه در شورای عالی انقلاب فرهنگی متخصص اقتصاد نداشتیم. این لیستی از مباحث اقتصاد فرهنگ و علم و فناوری پیش رو باز می کند و به صورتی جوانگرایی در ترکیب شورا از مختصات شورایی است که هم اکنون در جریان است.
*نظر شورا به مصوبه حجاب و عفاف وی به رویکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی به مصوبه ارائه شده به شورای نگهبان راجع به عفاف و حجاب نیز اظهار داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش از این مسائل هوشمندانه پیشگام شد، شاید چهار ماه پیش از فتنه و اغتشاش اخیر پارینه شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع ورود داشت، در خلال خرداد و تیر سال قبل پیش از فتنه بیش از صد جلسه در مجامع مختلف کمیسیون ها انجام شد خروجی های بسیار هوشمندانه و دقیقی هم داشت متاسفانه سیر اجرا و پیش دستی دشمنان در بروز یکسری مشکلات و اغتشاشات سبب شد آن مصوبه که در تکمیل مصوبات قبلی عفاف و حجاب شورای عالی انقلاب فرهنگی بود انجام نشود.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد: این مصوبات حوزه عفاف و حجاب شورای عالی انقلاب فرهنگی در سه دهه گذشته کماکان با اسناد بالادستی بسیار مهم ما پیش روی ما هستند و باید اجرا شود. آن چه امروز در مجلس اتفاق می افتد فقط یک قسمتی از این مواردی است که نیازمند ورود قضایی است. قانون مجلس این مجوز را می دهد که دستگاه قضایی و نظارتی و امنیتی ورود ناظر را در بعضی از رفع ناهنجاری ها را انجام دهد والا کارکرد قانون عفاف و حجاب تمام ابعاد مساله را پوشش نمی دهد و نافی مصوبات و سیاست های کلی و برنامه های قبلی که وجود داشته هم نخواهد بود.
*واگذاری کرسی های آزاداندیشی دانشگاه ها از شورا به فرهنگستان علوم وی در پاسخ به این پرسش که واگذاری کرسی های آزاداندیشی دانشگاه ها از شورا به فرهنگستان علوم برمبنای چه نظریه ای چه دیدگاهی صورت گرفت؟ اظهار داشت: فرهنگستان ها در دنیا یک نهاد علمی هستند که جوامع علمی (ساینس کامیونیتی) و جوامع نخبگانی را نمایندگی می کنند. در ایران چند فرهنگستان داشتیم اما کارکرد لازم را نداشتند در دوره ی جدید نگاهی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح است که فقط فرهنگستان ها را به کارکرد متعارف خودشان که در دنیاست بیشتر نزدیک نماییم. واگذاری یکسری تکالیف همچون مصداقی که در کرسی های آزاداندیشی که اساسا کارکردی است که مربوط به زیست بوم نخبگانی کشور است اتفاق میمون و مبارکی است.
*نظر رهبری به عملکرد شورا وی در جواب این پرسش که یک برآورد این است که رهبر انقلاب از عملکرد شورا در عرصه فرهنگ راضی نبودند این تحلیل را قبول دارید؟ اظهار داشت: صحبت ایشان هم در خصوص این که شورای یک قرارگاه فرهنگی است نشان دهنده توجه ایشان به نقشه راهبری شوراست. نظرتان چیست؟ شورای عالی انقلاب فرهنگی در عرصه فرهنگ موافق بوده است؟ یکسری کلمات داریم که نسبی هستند موفقیت هم مفهومی نسبی است، مقام معظم رهبری مکررا در جملاتی چه در جمع شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادوار مختلف و چه در جمع های دیگر بر عملکرد مثبت شورا تاکید داشتند. این نشان دهنده این است که ایشان به نیمه پر لیوان تاکید دارند، کسی نمی تواند تاکید مقام معظم رهبری را بر نیمه پر لیوان را زیر سوال ببرد اما طبیعتا اقتضائات جدی، لطمه های موجود منجر به نیمه خالی هم می شود نقدی که گاهی اوقات مقام معظم رهبری دارند و اشاراتی که در لطمه شناسی و هویت جمعی شورا دارند یا نیاز به یک نوع اهتمام بیشتر به مسائل جاری به نیمه های خالی برمی گردد بدین سبب موفقیت شورا یک امر نسبی مانند هر نهاد دیگری است.




منبع:

1402/09/24
13:34:24
5.0 / 5
254
تگهای خبر: اقتصاد , دانشگاه , سازمان , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
پرتو بلاگ Parto Blog