پرتو بلاگ
رئیس دانشگاه اصفهان:

از مزایای آموزش الکترونیکی به درستی استفاده نمی شود

از مزایای آموزش الکترونیکی به درستی استفاده نمی شود

پرتوبلاگ: اصفهان بعد از دوران کرونا در استفاده از آموزش های الکترونیکی گرفتار غفلت شدیم و با وجود زیرساخت های اولیه، از مزایای این تکنولوژی و فناوری بطور شایسته استفاده نمی نماییم.



«هفدهمین کنفرانس ملی و یازدهمین کنفرانس بین المللی یادگیری و یاددهی الکترونیکی» امروز ۸ اسفندماه ۱۴۰۲، به میزبانی دانشگاه اصفهان اجرا شد. این رویداد از تاریخ ۸ الی۱۰ اسفندماه ۱۴۰۲ به دو زبان فارسی و انگلیسی و با همکاری انجمن یادگیری الکترونیکی ایران و بنیاد علمی اکو برگزار می گردد.

در این کنفرانس، حسین هرسیج، رییس دانشگاه اصفهان، ضمن خیرمقدم و تبریک اعیاد شعبانیه اظهار داشت: در عصر حاضر، انقلابی شگرفی در حوزه ارتباطات به وقوع پیوسته که منجر به تغییر و تحولات بزرگی در عرصه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و خصوصاً حوزه آموزشی شده است. این کنفرانس نیز باتوجه به اهمیت تغییر و تحولات مربوط به این تکنولوژی جدید، برگزار شده است.

رئیس دانشگاه اصفهان افزود: می دانیم که ظهور هر تکنولوژی جدید، در مقابل برندهای سنتی یک سری اقدامات نوآورانه دارد. همچنین، امروزه به این امر واقف هستیم که در حوزه آموزش، آموزش الکترونیکی و آموزش اینترنتی به سر می بریم که از آنها نیز با عناوین مختلفی یاد می شود.

هرسیج با اشاره به اینکه در دوران کرونا حداقل به مدت دو سال آموزش الکترونیکی و اینترنتی را تجربه کردیم، اشاره کرد: این آموزش دارای مزایای زیادی است و در آینده به این سو هدایت خواهیم شد؛ ضمن این که نباید از مزایای آموزش سنتی غفلت نماییم، یعنی از نظر من تمام خاصیت هایی که اینترنت و شبکه های اجتماعی شامل می شود، در آموزش سنتی نیز تجلی دارد.

او افزود: آموزش اینترنت محور یا شبکه محور چیزی است که حالا شاهد آن هستیم و این نوع آموزش شامل تغییر و تحولاتی شده که خیلی از محدودیت هایی که در گذشته با آنها مواجه بوده ایم را از میان برداشته است. این آموزش محدود به یک زمان و مکان خاص نیست؛ ضمن این که شاهد یک تنوع و تکثری از نظر منابع در محتوای آموزشی هستیم.

رئیس دانشگاه اصفهان افزود: امروزه خیلی از مواردی که می بینیم و می توانیم مورداستفاده قرار دهیم، بصورت چندرسانه ای وجود دارند، در صورتیکه در گذشته این امکانات فراهم نبوده، یعنی فناوری ارتباطات بصورت یک سویه بوده و الان بصورت دو سویه و چندسویه است؛ این آموزش ها حالت تعاملی پیدا کرده و تمامی افراد می توانند فرستنده و گیرنده این اطلاعات باشند.

هرسیج درباره ی این نوع از آموزش، تصریح کرد: همه ما می دانیم که آموزش های اینترنتی و الکترونیکی از نظر هزینه به چه میزان موثر هستند و ما نباید بدنبال این باشیم که فضایی فیزیکی در دانشگاه ها مهیا نماییم، بلکه باید از این تکنولوژی به نحو شایسته و بایسته استفاده نماییم. در مقطعی از زمان از این فناوری استفاده کردیم، اما بعد از دوران کرونا گرفتار غفلت شدیم. درواقع، با وجود زیرساخت های اولیه، از مزایای این تکنولوژی و فناوری بطور شایسته استفاده نمی نماییم.

او افزود: انتظار من این است که نقاط قوت و ضعف، تهدیدها و فرصت های این حوزه را بررسی نماییم و از مزایای دنیای تکنولوژی، فناوری و نوآوری بیشتر بهره مند شویم.

رئیس دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه دو رویکرد اصلی دانشگاه اصفهان جامعه محوری و تمدن سازی است، افزود: فناوری مشکلات و معضلاتی را داشته که مربوط به فناوری نیست، مانند شکاف دیجیتالی که ارتباط تنگاتنگی با وضعیت اقتصادی و اجتماعی افراد دارد. در زمان کرونا، خیلی از افراد به دلیلهای مادی یا عدم آموزش قادر به استفاده از آن فضای فناورانه نبودند. متاسفانه در این حوزه، استید و دانشجویان سواد لازم را نداشتند و الان نیز از خیلی از امکاناتی که فناوری در اختیار ما قرار می دهد، غافل هستیم. در این راستا، نیاز است که کارگاه های مختلف آموزشی برگزار نماییم تا با توانمندسازی اساتید و دانشجویان، به نحو شایسته از این فناوری استفاده نماییم.

هرسیج تصریح کرد: البته این فناوری مشکلات و چالش هایی مانند ایزوله شدن افراد را نیز بدنبال دارد که باید آنرا حل نماییم، برای اینکه یکی از آفات آن فردگرایی شدید می باشد که فرد با احساس استقلال، توجه کمتری به اساتید آن حیطه می کند.

رئیس دانشگاه اصفهان در آخر تصریح کرد: درواقع، ما به یک نوع آموزش ترکیبی نیاز داریم؛ یعنی نوعی از آموزش که مزایای آموزش سنتی را شامل شود و بتوانیم ارتباط خودرا با اساتید حفظ نماییم و از جانب دیگر بتوانیم از مزایای آموزش الکترونیکی نیز بهره بریم.
همچنین، محمدرضا نیلی، دبیر علمی «هفدهمین کنفرانس ملی و یازدهمین کنفرانس بین المللی یادگیری و یاددهی الکترونیکی» اظهار داشت: در این کنفرانس، در فرایندی دقیق، ۷۸ مقاله با حداقل ۲ داوری و تعداد قابل توجهی از مقاله ها با ۳ داوری پذیرفته شده اند. ۵۰ درصد از مقالات پذیرفته شده به زبان انگلیسی و ۵۰ درصد به زبان فارسی هستند. در این کنفرانس ۳ روزه که حالا شاهد افتتاحیه آن هستیم، علاوه بر مقالات، ۸ گزارش تجربی موفق مربوط به آموزش الکترونیکی در سازمان ها و آموزشگاه ها ارائه شد که ۵ گزارش در کنفرانس ارائه خواهد شد.
نیلی درباره ی خاصیت های برجسته این کنفرانس اظهار داشت: بهره مندی از ۶ سخنرانی کلیدی از کشورهای انگلیس، آمریکا، هلند، استرالیا و ایران از خاصیت های برجسته این کنفرانس است. در این کنفرانس ۴ نشست تخصصی در عرصه های هوش مصنوعی، آینده آموزش و تجارب کشورهای منطقه درباره ی یادگیری الکترونیکی مطرح خواهد شد.
او افزود: طی ۹ نشست موازی، ۵۰ سخنرانی و علاوه بر مقالات، در ۳ نشست موازی، پوسترهای پذیرفته شده بصورت آنلاین توسط نویسندگان به اختصار ارائه خواهد شد. علاوه بر این، مقالات در دو نواحی معتبر ISC و IEEE تایید و نهایی می شوند.




منبع:

1402/12/09
14:55:05
5.0 / 5
220
تگهای خبر: آنلاین , اطلاعات , اقتصاد , الكترونیك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
پرتو بلاگ Parto Blog