پرتو بلاگ
بلاتكلیفی دانشجویان دانشگاه تهران در روزهای آخر اسفند،

آموزش مجازی یا حضوری از دانشگاه تهران اصرار از وزارت علوم انکار

آموزش مجازی یا حضوری از دانشگاه تهران اصرار از وزارت علوم انکار

به گزارش پرتوبلاگ، در حالیکه هنوز یک هفته از صدور اطلاعیه دانشگاه تهران در خصوص مجازی شدن کلاس های درس دانشجویان از 20 اسفند ماه جاری نمی گذرد که سخنگوی وزارت علوم روز گذشته با انتشار توییتی تصریح کرد طبق ابلاغیه معاونت آموزشی این وزارت خانه کلاس های تمامی دانشجویان باید به صورت حضوری برگزار گردد.



به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، همین هفته پیش بود که معاونت آموزشی دانشگاه تهران با انتشار اطلاعیه درباب نحوه برگزاری کلاس های درس دانشجویان این دانشگاه در ایام پایانی اسفند ماه جاری نگرانی هایی را در میان دانشجویان مخالف آموزش مجازی ایجاد کرد.

دانشگاه تهران در متن اطلاعیه خود تاکید کرد؛ باتوجه به نزدیک شدن به ایام پایان امسال، شروع ماه مبارک رمضان و بهره مندی از مزایای شیوه آموزش ترکیبی، برمبنای مصوبه مورخ نهم بهمن ماه جاری‬ هیأت رئیسه دانشگاه، کلاس های درس در کلیه مقاطع تحصیلی و در کلیه واحدهای دانشگاه تهران، از تاریخ ۱۹ تا ۲۸ اسفند ماه سال جاری بصورت برخط (غیر حضوری) و با بهره گیری از سامانه elearn.ut.ac.ir برگزار می شود.

همچنین در ادامه این اطلاعیه آمده بود؛ ارائه تسهیلات رفاهی از قبیل سکونت در خوابگاه، غذا و غیره مشمول ضوابط و مقررات حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه می باشد که مطابق با هماهنگی های به عمل آمده روش استفاده از این تسهیلات در روزهای مذکور بوسیله معاونت دانشجویی اعلام خواهد شد و در مدت مذکور سایر کارهای دانشگاه به روال معمول ادامه خواهد داشت و به قوت خود باقی است.

سه روز از انتشار این اطلاعیه نگذشته بود که این معاونت مجدد با انتشار اطلاعیه ای دیگر به صورتی از تصمیم قبلی خود عقب نشینی کرد و اعلام نمود؛ پیرو اطلاعیه قبلی درباب برگزاری آنلاین کلاس ها در بازه زمانی ۱۹ تا ۲۸ اسفند ماه جاری(بر اساس دستورالعمل ابلاغی دانشگاه درباب آموزش ترکیبی)، باتوجه به درخواست دانشکده ها و گروههای مختلف دانشگاه در خصوص حضور دانشجویان در هفته های پایانی اسفندماه ۱۴۰۲، اختیار تصمیم گیری و برنامه ریزی درباب برخط، هیبریدی یا حضوری بودن کلاس ها در بازه مذکور به هیات رئیسه دانشکدگان، دانشکده، پردیس، مرکز و موسسه محول می شود.

این تاکید دانشگاه تهران درباب برگزاری کلاس های مجازی در ایام پایانی اسفند ماه جاری در حالی صورت می گیرد که علی شمسی پور سخنگوی وزارت علوم روز گذشته طی توییتی در واکنش به این تصمیمات اعلام کرد؛ طبق ابلاغیه معاونت آموزشی وزارت علوم، همه کلاس های درس نیمسال دوم تحصیلی امسال دانشگاه های سراسر کشور در تمامی مقاطع تحصیلی بصورت حضوری برگزار می گردد.

تمایل دانشگاه تهران در برگزاری کلاس های مجازی دانشجویان در بعضی ایام ترم به بهانه های مختلف در حالی صورت می گیرد که برمبنای ابلاغیه وزارت علوم دانشگاه ها مجاز به برگزاری کلاس های برخط نیستند.

دانشگاه تهران اسفند ماه سال قبل نیز تصمیمی مشابه برای برگزاری کلاس های دانشجویان بعد از تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ گرفته بود که این تصمیم در پی اعتراض دانشجویان این دانشگاه کنسل شد.

در واقع دانشجویان مخالف آموزه های مجازی بر این باور هستند دانشگاه ها از این شیوه آموزش برای جبران کسری بودجه خصوصاً بودجه های رفاهی خود استفاده می نمایند.

در توضیح این تصمیم محمود کمره ای معاون آموزشی دانشگاه تهران طی گفتگویی با ایسنا ضمن اشاره برنامه این دانشگاه برای شروع آموزش ترکیبی دانشجویان دانشگاه از نیم سال دوم تحصیلی گذشته، اظهار داشت: پس از شیوع ویروس کرونا ویروس و مجازی شدن آموزش دانشجویان در دانشگاه ها، زیر ساخت های نرم افزاری و سخت افزاری مناسبی برای ارائه آموزش های الکترونیکی در دانشگاه تهران برقرار شد و در این جهت تصمیم گرفتیم پس از کرونا نیز از این بستر برای آموزش دانشجویان استفاده نمائیم.

وی در ادامه اشاره کرد: بخشنامه آموزش ترکیبی دانشجویان دانشگاه تهران تابستان ۱۴۰۱ ابلاغ گردید و بر طبق این بخشنامه قرار بود آموزش دانشجویان از ترم اول به این صورت باشد که ۴ هفته اول دانشجویان در دانشگاه حضور داشته باشند و از ۱۲ هفته باقی مانده ۶ هفته از آموزش های بصورت مجازی و ۶ هفته نیز به شکل حضوری ارائه شود.

معاون آموزشی دانشگاه تهران اشاره کرد: آموزش نیم سال اول دانشجویان دانشگاه سال قبل کاملا به شکل حضوری انجام شد اما برمبنای بخشنامه فوق الذکر تصمیم گرفتیم آموزش نیم سال دوم ۱۴۰۱ به شکل ترکیبی باشد بر این اساس کلاس های دانشجویان از ۱۴ فروردین تا ۷ اردیبهشت سال جاری بصورت مجازی برگزار می گردد.

کمره ای اضافه کرد: یکی از دلیلهای دیگری که سبب شد ما آموزش ترکیبی را در نیم سال دوم ۱۴۰۲ اجرائی در نظر بگیریم این بود که هر ساله بعد از تعطیلات نوروز اغلب کلاس های درس خالی از دانشجو بودند و با عنایت به این که دانشجویان از اقصی نقاط کشور در دانشگاه تهران تحصیل می کنند، ممکنست در تهیه بلیط با مشکلاتی مواجه شوند در نتیجه این مساله نیز دلیل دیگر تصمیم ما بوده است.

به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، اواخر مرداد ماه سال قبل بود که شورای سیاست گذاری آموزش ترکیبی دانشگاه تهران بعد از پشت سر گذاشتن تجربه دو ساله آموزش مجازی دانشجویان، بخشنامه ای تحت عنوان «دستورالعمل آموزش ترکیبی» منتشر نمود که در این بخشنامه تاکید گردیده است «باتوجه به اسناد بالادستی، مستندات راهبردی، ماموریت های جدید دانشگاه، بهره مندی از تجارب قبلی اعضای هیات ­علمی و دانشجویان و همین طور استفاده حداکثری از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری به وجود آمده در امتداد حفظ و بهبود کیفیت آموزش و در اجرای وظایف حوزه معاونت آموزشی دانشگاه، دستورالعمل آموزش ترکیبی در دانشگاه تهران تدوین و به اجرا گذاشته می شود"».

بر اساس بخشنامه فوق کلاس های درس در ۴ هفته ابتدای نیم­سال بصورت حضوری و بر حسب نوع درس (نظری، نظری-عملی) در ۱۲ هفته بعد بصورت حداقل ۵۰ درصد حضوری و حداکثر ۵۰ درصد برخط انجام می شود.

همچنین تاکید گردیده است نحوه برگزاری ۱۲ هفته پایانی نیمسال، بعد از اعلام مدرس و تأیید گروه آموزشی مربوط و معاونت آموزشی دانشکده، دانشکدگان، مرکز، مؤسسه و پردیس، جهت اطلاع و بررسی در اختیار معاونت آموزشی دانشگاه قرار گیرد.

دانشگاه تهران در این بخشنامه تاکید کرده است که کلاس های عملی، مشمول این دستورالعمل نمی باشند و بصورت کاملا حضوری برگزار می گردند و حداقل زمان برگزاری کلاس های برخط در هر هفته به ازای هر واحد درسی، متناسب با نوع درس و طبق نظر مدرس خواهد بود. به طوریکه مدت زمان برگزاری کلاس های برخط حداقل ۵۰ دقیقه به ازای هر واحد درسی در هفته است.




1402/12/15
07:35:41
5.0 / 5
207
تگهای خبر: آنلاین , الكترونیك , دانشگاه , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
پرتو بلاگ Parto Blog