پرتو بلاگ
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

دو امری که باید در اولویت آموزش و پرورش باشد

دو امری که باید در اولویت آموزش و پرورش باشد

به گزارش پرتوبلاگ، دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه الگوی حکمرانی آموزش و پرورش و تربیت معلّم باید دو اولویت این وزارت خانه باشد، اظهار داشت: ایراد اصلی در مقوله هایی نظیر تعلیم و تربیت، فرهنگ، صدمه های اجتماعی، نخبگانی و آموزش عالی به حکمرانی برمی گردد.



به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه در نشست هم اندیشی با وزرای ادوار مختلف آموزش و پرورش ضمن بیان این مطلب اظهار نمود: در طول عمر دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی شاهد دستاوردهای زیادی در حوزه های علم و فرهنگ بوده ایم. زمانیکه ستاد انقلاب فرهنگی بوجود آمد سیاست گذاری در دانشگاه ها مدّ نظر بود اما در ادامه که شورایعالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده مقوله فرهنگ هم به دانشگاه افزوده شد. در ادامه اسنادی نظیر سند دانشگاه اسلامی، نقشه جامع علمی کشور، سند مهندسی فرهنگی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نوشته شد.

وی ضمن اشاره به دوره جدید فعالیت دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی بیان نمود: در این دوره چند تغییر و تکامل ایجاد و سبب شد از سند بسندگی فاصله بگیریم، به همین خاطر لازم بود نگاه قرارگاهی در شورا شکل گیرد، هم اکنون دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی چهار ستاد دانش و فناوری، فرهنگی و اجتماعی، تعلیم و تربیت و خانواده و زنان دارد که ذیل آنها میزهایی تعریف شده است و هر میزی ناظر به موضوعی، به فعالیت می پردازد، در ستادها چهار وظیفه راه بینی و رصد، راهبردی یا تدوین سیاست ها، راهبری و راه سنجی دنبال می شود.

دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در خارج از شورایعالی انقلاب فرهنگی مراکز متعدد، کار رصدی انجام می دادند که با ایجاد مرکز ستادی رصد توانستیم با این رصدخانه ها ارتباط داشته باشیم و گزارش های آنها را مورد استفاده قرار دهیم. از طرفی اتاق وضعیت فرهنگ و علم را در این مرکز راه اندازی کردیم تا وضعیت مراکز علم و فناوری و فرهنگ را در کشور مورد بررسی قرار دهیم.

خسروپناه بیان نمود: در جلسات شورایعالی انقلاب فرهنگی وزرا نسبت به مصوبات گزارش می دهند ارتباط خوبی با فعالان مردمی در ستاد تعلیم و تربیت و ستاد فرهنگی – اجتماعی برقرار کرده ایم، هیئت های اندیشه ورز با حضور استادان تشکیل داده ایم که با ستاد علم و فناوری و نوآوری ارتباط دارند.

وی افزود: ایراد اصلی در مقوله هایی نظیر تعلیم و تربیت، فرهنگ، صدمه های اجتماعی، نخبگانی و آموزش عالی به حکمرانی برمی گردد چون که عمدتا حکومت داری می نماییم. حکمرانی در تعلیم و تربیت شامل نظریه پردازی، ایدئولوژی، سیاستگذاری، تنظیم گری و تصدّی گری در این حوزه می باشد، ازاین رو حکمرانی یک فرایند و فناوری نرم است که آغاز و انجامی دارد.

دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مسائل آموزش و پرورش گسترده است اما دو کار باید در اولویت باشد، اولی رسیدن به الگوی حکمرانی آموزش و پرورش است که از نظریه تا سیاستگذاری، تنظیم گری و تصدی گری را شامل می شود، چون که در این حوزه برای دستیابی به الگوی حکمرانی ابهام وجود دارد و اگر این ابهام حل شود و به الگوی حکمرانی آموزش و پرورش برسیم، نقشه راه مشخص می شود.

خسروپناه دومین اولویت را مساله تربیت معلّم دانست و اضافه کرد: در این حوزه باید با تکیه بر تربیت معلّم کار نماییم و اگر این گونه شود خیلی از عرصه های دیگر قابل حل است، ابزارهای فضای مجازی در این حوزه باید مدنظر باشد، سواد رسانه و سواد مجازی در رویارویی مسائل این حوزه باید مورد توجه باشد چونکه با آشفتگی فرهنگی در جهان مواجه هستیم، الگوی حکمرانی باید بتواند به آشفتگی ها پاسخ بدهد.

در ادامه حسین مظفر، وزیر آموزش و پرورش دولت هفتم بیان نمود: استفاده از تجربیّات امر عقلانی است اما گاهی سیاست زدگی امکان تبادل نظر را سلب می‎ کند، در حالیکه در گرفتن تجربه نباید سیاسی عمل نماییم باید تجربه ها بشنویم و برای عمل کردن به آنها تصمیم گیری نماییم.

وی افزود: آموزش و پرورش زیرساخت توسعه انسان است، درمانگاه همه دردهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در آموزش و پرورش با اولویت آموزش ابتدایی است.

مظفر تصریح کرد: باید فهم مشترک از مسائل آموزش و پرورش ایجاد شود و توزیع معلّم در مناطق و مقاطع مختلف به صورت عادلانه صورت گیرد.

سید کاظم اکرمی، وزیر آموزش و پرورش دولت‎ های سوم و چهارم هم در این جلسه اظهار داشت: باید شورای نظارت از متخصصان بی طرف، ایران دوست و متدیّن در آموزش و پرورش ایجاد شود، شورایی که بر وزارت خانه اشراف داشته باشد.

وی افزود: تربیت معلّم از اهمیت ویژه برخوردار می باشد در این حوزه باید چاره اندیشی شود. هر کسی آماده معلّمی نیست، برای تربیت معلّمی باید از دانش آموزان مستعد هم استفاده گردد تا ترغیب شوند که این شغل را انتخاب کنند.

این وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به اینکه باید معیارهای انتخاب وزیر مدوّن شود، افزود: تغذیه مجانی با کیفیت در مدارس باید مدّنظر باشد.

علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش دولت دهم در این جلسه با تاکید بر حکمرانی بیان نمود: پس از انقلاب اسلامی ۱۶ وزیر آموزش و پرورش داشتیم یعنی میانگین عمر هر وزیر دو سال بوده است در دو سال مگر وزیر می تواند چه کند؟

وی افزود: در حکمرانی آموزش و پرورش باید نقش دولت را مشخص کنیم؛ تحول در آموزش و پرورش مبتنی بر سه عامل نیروی انسانی، ساختار و تکنولوژی است، اگر یکی از آنها همراه نباشد امکان دارد مانع ایجاد نماید.

این وزیر اسبق آموزش و پرورش اظهار داشت: مخاطب شناسی باید در اولویت باشد، دانش‎ آموزان امروز را نمی شناسیم چونکه این دانش آموزان در عصر دیجیتال به دنیا آمده اند، با فرمول دهه شصت دانش آموزان امروز را اداره می نماییم و این رویکرد نتیجه بخش نخواهد بود. امور تربیتی مدارس احتیاج به تجدید نظر دارد.

فانی افزود: سهم آموزش از تولید ناخالص ملی ۲.۴ درصد است و سهم آن از بودجه عمومی ۱۱.۲ درصد است در حالیکه میانگین جهان در هر دو زمینه بیشتر است.

وی افزود: اهمیت آموزش و پرورش زیاد است چونکه سازمان توسعه پایدار می باشد، کلید توسعه در دست معلّمان است؛ معیشت، منزلت و مدیریت معلّمان باید حل شود. به نظام استخدامی خاص معلّمان نیاز داریم، معلّم کارمند نیست که با او مانند قانون مدیریت خدمات کشور رفتار شود.

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم هم در این جلسه بیان نمود: نقطه اصلی آموزش و پرورش حکمرانی است که باید توانایی حل مسائل به صورت پایدار را داشته باشد. آموزش و پرورش دستگاهی از مسائل حل نشده است.

وی افزود: ابزارهای مهم حکمرانی سیاست گذاری و تنظیم گری است در این حوزه به خوبی عمل نکرده ایم. آموزش و پرورش سنجش تحقق اهداف ندارد در این حوزه باید چاره اندیشی شود.

این وزیر اسبق آموزش و پرورش اظهار داشت: باید فهم مشترکی از مأموریت آموزش و پرورش ایجاد شود. آموزش و پرورش بد طراحی شده است در حالیکه باید روابط و مناسبات بین اجزا تدوین شود. اثرگذاری بر فرهنگ، اقتصاد و جامعه از راه آموزش و پرورش باید مدنظر باشد. نظام انگیزشی آموزش و پرورش باید اصلاح گردد.

به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورایعالی انقلاب فرهنگی، مرتضی حاجی، وزیر آموزش و پرورش دولت هشتم هم در این جلسه بر پرهیز از مداخلات سیاسی تاکید کرد و خواهان ایجاد روندهای سیستماتیک شد.





منبع:

1403/01/03
12:59:47
5.0 / 5
154
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
پرتو بلاگ Parto Blog