پرتو بلاگ

شناسایی بیماریهای عفونی با نانوکامپوزیت آراسته به طلا

شناسایی بیماریهای عفونی با نانوکامپوزیت آراسته به طلا

پرتوبلاگ: پژوهشگران دانشگاه توهوکو از ذرات پلیمری کامپوزیتی آراسته شده با نانوذرات طلا استفاده کردند تا ابزار دقیق تری برای آزمایش بیماریهای عفونی عرضه کنند.



به گزارش پرتوبلاگ به نقل از مهر، در مقاله ای که در مجله Langmuir انتشار یافته است، دانشمندان توضیح دادند که بیشتر آزمایش هایی که امروز استفاده می شود مبتنی بر واکنش های آنتی ژن و آنتی بادی است. ماده فلورسانس یا پروب ذرات رنگی به آنتی بادی ها وصل می شود تا نتیجه مشخص شود. هنگامی که آنتی بادی ها به ویروسی مانند SARS-COV-۲ می چسبند، این پروب ها حضور ویروس را اعلام می کنند. استفاده از نانوذرات رنگی به سبب سادگی در اجرای آن و تجهیزات علمی کمی برای انجام آزمایشات بسیار مورد توجه است.
نانوذرات طلا رنگی با ثبات شیمیایی بالا و جذب پلاسمون منحصر به فرد، به شکل گسترده به عنوان پروب در آزمایشات ایمنی سنجی استفاده می شوند. بگفته پژوهشگران، چنین موادی دارای تطبیق پذیری بالایی هستند و رنگ های آنها برمبنای اندازه و شکل تغییر می کند. علاوه بر این، سطح آنها را می توان با بهره گیری از ترکیبات تیول اصلاح کرد.
در آزمایش های معمولی که از نانوذرات طلا رنگی استفاده می نمایند، اغلب باید چگالی نوری نانوذرات طلا را تقویت نمایند، بطوریکه پزشکان بتوانند به آسانی قدرت سیگنال تولید شده توسط تعامل بین آنتی بادی ها و ماده هدف را اندازه گیری کنند. با افزایش میزان نانوذرات طلا می توان تا حدی سیگنال را بهبود داد اما مقدار بسیار زیادی از نانوذرات طلا نیاز است. برای حل این مشکل پژوهشگران چیدمان جدیدی از نانوذرات طلا ارائه کردند.
محققان روش جدیدی به نام رسوب خودسازمانده (SORP) را پیشنهاد کردند. SORP با حل کردن پلیمرها در حلال های آلی کار می کند. پس از آن که حلال آلی توسط تبخیر حذف شد، پلیمرها با هم جمع می شوند و ذرات ریز را می سازند.
هیروشی یابو، یکی از نویسندگان این مقاله می گوید: «با استفاده از پلیمرهای تزئین شده با نانوذرات طلا که توسط SORP جمع آوری شده اند، تصمیم گرفتیم ببینیم چقدر در تشخیص ویروس آنفولانزا موثر هستند و آیا حساسیت بیشتری در تشخیص واکنش های آنتی ژن-آنتی بادی دارد یا خیر. روش ما منجر به چگالی نوری بالاتری نسبت به نانوذرات طلا شد.»
یافته های این گروه نشان داد که می توان از این فنآوری در فضای خارج از لابراتوار نیز استفاده نمود.


منبع:

1403/02/06
11:11:34
5.0 / 5
69
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگر , دانشگاه , دانشمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
پرتو بلاگ Parto Blog