ایران انحصار ۴۰ ساله فناوری رادار ثانویه را شکست گام بلند خودکفایی
به گزارش پرتوبلاگ، دبیر ستاد هوافضا، حمل و نقل و شهرسازی معاونت علمی اظهار داشت: سامانه راداری MSSR موفق شد انحصار 40 ساله فناوری رادار ثانویه را در هم بشکند و ایران را در این زمینه به سطح خودکفایی برساند.
به گزارش پرتوبلاگ به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، بتازگی سامانه رادار ثانویه دو کاناله MSSR با حضور رییس جمهور بصورت ویدئوکنفرانس و طی مراسمی با حضور محمد امیرانی، مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، حسین شکری، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان هوافضا، حمل و نقل و شهرسازی، مولوی نماینده مردم آبادان در مجلس، فرماندار ویژه آبادان، معاون استاندار خوزستان و نماینده دفتر امام جمعه، در فرودگاه آیت الله جمی آبادان به بهره برداری رسید.
شکری، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان هوافضا، حمل و نقل و شهرسازی، در حاشیه مراسم افتتاح سامانه MSSR، این سامانه را یکی از دستاوردهای شاخص در راه بومی سازی فناوری های راهبردی صنعت هوانوردی کشور دانست و اظهار داشت: بهره برداری از آن قدمی بلند در راستای تحقق خودکفایی ایران در عرصه رادارهای ثانویه است.
او اضافه کرد: پروژه طراحی و ساخت سامانه MSSR از سال ۱۳۹۸ با حمایت ویژه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری شروع شد. در این فرایند، کارشناسان شرکت فرودگاه ها با همکاری نزدیک مجموعه های فناور داخلی، مراحل طراحی، استانداردسازی و تست های فنی را با دقت دنبال کردند. تست های غائی این سامانه طی بالاتر از پنج ماه انجام شد و با موفقیت به انتها رسید.
به گفته این مقام مسئول، این سامانه بطور کامل در داخل کشور طراحی و تولید شده و شامل اجزایی نظیر آنتن، پدستال، ریدوم، برج، ساختمان استاندارد، سامانه کنترل و مانیتورینگ هوشمند و اینتروگیتور با قابلیت اطمینان بالا است. همچنین، در این سامانه پروتکلهای بین المللی انتقال داده بطور کامل پیاده سازی شده است.
شکری با اعلان اینکه پروژه MSSR موفق شد انحصار ۴۰ ساله فناوری رادار ثانویه را در هم بشکند و ایران را در این زمینه به سطح خودکفایی برساند، اشاره کرد: با تحقق این موفقیت، ایران به جمع کمتر از ده کشوری پیوست که توان طراحی و تولید این فناوری پیچیده و راهبردی را دارند؛ کشورهایی نظیر آمریکا، آلمان، فرانسه، ایتالیا، انگلیس، چین، روسیه و هند. حال جمهوری اسلامی ایران نیز با اتکا به توان داخلی در این لیست قرار گرفته است.
او اضافه کرد: برمبنای برآوردهای فنی، دست کم ۱۹ دستگاه از این سامانه برای پوشش نیازهای عملیاتی شرکت فرودگاه ها مورد نیاز است. هم اکنون، تولید انبوه این محصول در دستور کار قرار دارد و ادامه پشتیبانی از زیست بوم فناوری و اقتصاد دانش بنیان می تواند زمینه ساز تامین کامل نیازهای کشور و همین طور توسعه صادرات این فناوری راهبردی شود.
منبع: partoblog.ir
این مطلب پرتوبلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب