برنامه زندگی بعد از زندگی ماه رمضان سال جاری پخش نمی شود
به گزارش پرتوبلاگ، تهیه کننده و پژوهشگر برنامه تلویزیونی «زندگی بعد از زندگی» از پخش نشدن این برنامه در ماه مبارک رمضان اطلاع داد.
عباس موزون، کارگردان و پژوهشگر برنامه تلویزیونی «زندگی بعد از زندگی» روز شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۴ طی سخنانی در نشست تخصصی «تحلیل نقش جنین در گزارش های جهانی NDE (تجارب نزدیک به مرگ): تأثیرات، تأثرات و نتایج» که در مرکز همایش های بین المللی غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار گردید، اظهارکرد: در ماه مبارک رمضان سال جاری فصل جدیدی از این برنامه ساخته نخواهد شد.
وی علت این تصمیم را کارهای غیرتخصصی و غیرمستند برخی افراد در فضای مجازی عنوان نمود و اضافه کرد: این افراد بدون دانش و راستی آزمایی به بازنشر گفت وگوهای مدعیان تجربه های نزدیک به مرگ پرداخته اند؛ جریانی که بگفته او، جدی ترین و خطرناک ترین تهدید برای حقیقت علمی این حوزه است.
نشست تخصصی در قم با محور تجربه های نزدیک به مرگ
موزون اضافه کرد: پیشینه دانشگاهی تجربه های نزدیک به مرگ در فضای دانشگاهی معاصر به حدود ۵۰ سال پیش و تحقیقات «ریموند مودی»، فیلسوف آمریکایی، بازمی گردد. این فیلسوف در رویارویی با دو فرد از دو نقطه متفاوت که تجربه مشابهی از نزدیک به مرگ داشتند، به پرسش بنیادینی رسید که چطور ممکنست دو ذهن بی ارتباط، تجربه ای یکسان ثبت کنند؟ از همین جا تحقیقات گسترده ای در پیوند میان منطق و تجربه انسانی شروع شد و سپس سایر فیلسوفان جهان وارد این عرصه شدند. من نیز درحال مطالعه دقیق کتاب او هستم تا اصول روش شناختی اش را در قالب مطالعات ایرانی به کار گیرم.
چالش تحقیقات پس نگر در ایران؛ لزوم ورود به رویکرد پیش نگر
وی ضمن اشاره به ضعف ساختاری پژوهش های داخلی اظهار داشت: نوع مطالعات ما به طور معمول پس نگر است؛ یعنی بعد از وقوع رویداد به تحلیل آن می پردازیم، در صورتیکه پژوهش های پیش نگر باید پیش از وقوع رویداد شروع شود. برای رسیدن به دقت علمی لازم است شرح حال نویسی بیماران در مراکز درمانی جدی گرفته شود تا نقطه آغاز تحقیقات پیش نگر فراهم آید.
تهیه کنند و مجری برنامه تلویزیونی «زندگی بعد از زندگی» بیان نمود: آن چه در برنامه «زندگی بعد از زندگی» عرضه شد مستند است، اما خیلی از سخنان تجربه گران به علت نبود شواهد کافی حذف شد؛ یکی از علل فقدان مستندات نیز عدم تجهیز بیمارستان های کشور برای پژوهش های پیش نگر است.
فضای مجازی و گسترش روایتهای غیرمستند
این پژوهشگر با انتقاد از کارهای غیرعلمی در فضای مجازی اضافه کرد: بعد از پخش برنامه، افراد فاقد تجربه و تخصص، بدون هیچ پژوهش یا تحصیلات مرتبط، به سراغ کسانی می روند که مدعی تجربه نزدیک به مرگ هستند و گفته های آنان را بدون راستی آزمایی منتشر می کنند. این رفتار سبب ایجاد روایت هایی جذاب ولی غیرواقعی شده است که تنها با هدف جذب مخاطب و لایک صورت می گیرد.
وی اضافه کرد: کذبیاتِ لذیذ برای این افراد بهتر از مستندات علمی است و همین مورد آنان را به خطرناک ترین دشمنان من و برنامه مبدل کرده است. در چنین شرایطی ترجیح دادم در ماه رمضان سال جاری فصل جدید «زندگی بعد از زندگی» ساخته نشود.
تحلیل فلسفیِ تجربه های نزدیک به مرگ و جایگاه جنین
موزون ضمن اشاره به تحقیقات «ریموند مودی» اظهار داشت: برمبنای نتایج او، بی توجهی تاریخی به تجربه های نزدیک به مرگ در چند عامل خلاصه می شود: پراکندگی تجارب در محیط های خانگی قبل از عصر بیمارستان، فقدان ثبت مستند پزشکان بالینی، و نبود امکان نظارت پیوسته بر بیماران. وی توضیح داد که با حضور دستگاه های نگه دارنده در بیمارستان ها، مرحله میانی مرگ طولانی تر شده و امکان بازگشت از آن افزایش پیدا کرده است. همین مورد خود به افزایش تعداد تجربه گران انجامیده، اما هنوز از دید علم پزشکی، این مطالعات مغفول مانده اند.
این پژوهشگر اظهارکرد: در گذشته افراد به دلیل خونریزی شدید ناگهانی فوت می کردند، اما امروز به مدت طولانی در قسمت مراقبت های ویژه نگه داشته می شوند، به همین دلیل تجربه عبور از مرز میان زندگی و مرگ بیشتر مشاهده می شود.
چالش فلسفی بررسی جنین در ابعاد فقهی
وی به مبحث فلسفی و معنوی جنین پرداخت و اضافه کرد: انسان بر پایه آموزه های دینی، قبل از تولد در عالم روح و عالم ذر وجود داشته و هر جنینی از پیش صاحب شعور است. در تجارب جهانی برای من اثبات شده که انسان برای آمدن به جهان اختیار و انتخاب دارد، و والدین نقش تسهیل کننده یا مانع در این فرآیند را بازی می کنند.
این فعال رسانه ای اضافه کرد: مبحث سقط جنین مساله ای ثانوی است، اما مسیر انسان از عوالم پیشین تا عالم ماده، سیر ناگزیر خلقت است. برمبنای آیه «انا لله و انا الیه راجعون»، انسان در دو عالم از پلی مشترک عبور می کند که نقطه عطف بین مادی و الهی است.
تهیه کننده و پژوهشگر برنامه «زندگی بعد از زندگی» بعد از ۱۸۰ دقیقه سخنرانی به سوالات حاضرین پاسخ گفت.
نوزدهمین پیش نشست علمی همایش بین المللی تحلیل های اخلاقی حامیان جنین با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و دانشگاه علوم پزشکی استان قم میزبان پزشکان زنان و زایمان و تعدادی از کارشناسان مامایی بود.
به طور خلاصه، این فیلسوف در رویارویی با دو فرد از دو نقطه متفاوت که تجربه مشابهی از نزدیک به مرگ داشتند، به پرسش بنیادینی رسید که چه طور ممکنست دو ذهن بی ارتباط، تجربه ای یکسان ثبت کنند؟ من هم در حال مطالعه دقیق کتاب او هستم تا اصول روش شناختی اش را در چارچوب مطالعات ایرانی به کار گیرم.
وی ضمن اشاره به ضعف ساختاری پژوهش های داخلی گفت: نوع مطالعات ما به صورت معمول پس نگر است؛ یعنی پس از وقوع رویداد به تحلیل آن می پردازیم، در صورتی که پژوهش های پیش نگر باید قبل از وقوع رویداد شروع شود. در تجارب جهانی برای من اثبات شده که انسان برای آمدن به جهان اختیار و انتخاب دارد، و والدین نقش تسهیل کننده یا مانع در این فرایند را بازی می کنند.
این فعال رسانه ای افزود: مبحث سقط جنین مسئله ای ثانوی است، اما مسیر انسان از عوالم پیشین تا عالم ماده، سیر ناگزیر خلقت است.
منبع: پرتوبلاگ
این مطلب پرتوبلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب