پرتو بلاگ

هویت نامعلوم ۷۵درصد آشغال های فضایی در مدار زمین

هویت نامعلوم ۷۵درصد آشغال های فضایی در مدار زمین

پرتوبلاگ: آشغال های فضایی كه در مدار زمین حركت می كنند، تهدیدهایی جدی برای ماهواره ها محسوب می شوند و بررسی ناسا نشان میدهد هویت 75 درصد آنها نامشخص است.



به گزارش پرتوبلاگ به نقل از نیواطلس، پژوهشی که برای شناسایی هویت آشغال های فضایی که در مدار ۳۶ هزار کیلومتری زمین حرکت می کنند، انجام شده نشان میدهد هویت و ماهیت ۷۵ درصد از آنها غیرقابل تشخیص است.
این زباله های فضایی عملکرد ماهواره های ناوبری، مخابراتی و بررسی آب و هوا را مختل می کنند. بعضی از این زباله های فضایی تا بدان حد کوچک هستند که کنترل و شناسایی آنها کار ساده ای نیست.
اگر چه حدس زده می شود بخش اعظم این زباله ها همان بخش های قدیمی و از کارافتاده ماهواره ها باشند، اما با گذشت مدت زمان طولانی دیگر نمی گردد ماهیت دقیق خیلی از آنها را تشخیص داد. پژوهشگران هشدار می دهند برخورد و تصادف بعضی از این زباله ها با یکدیگر می تواند آلودگی مدار زمین را بیشتر کند. همچون در فوریه سال ۲۰۰۹ برخورد دو ماهواره از رده خارج موجب خرد شدن آنها و پراکنده شدن صدها قطعه کوچک این دو ماهواره در فضا شد.
بررسی ناسا که با همکاری پژوهشگران انگلیسی، یک نرم افزار ویژه و تلسکوپ ۲.۵۴ متری اسحاق نیوتون در مراکش انجام شده، نشان میدهد ۹۵ درصد از قطعات زباله های فضایی حدود یک متر یا کمتر طول دارند و پس شناسایی، تعقیب و مقابله با خطرات با آنها کار دشواری است.
بررسی تمام این زباله ها هم نشان میدهد شناسایی ماهیت ۷۵ درصد از این زباله ها دیگر ممکن نیست و همین مساله هم چالشی دیگر بر سر راه پاکسازی مدار زمین از وجود زباله های مذکور است. پژوهشگران می گویند حساسیت سازمان های فضایی و دولت های جهان در مورد زباله های فضایی باید افزایش یابد و راهی کم هزینه و دقیق برای جمع آوری این زباله ها یافته شود.


منبع:

1399/07/08
23:31:31
5.0 / 5
1183
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگر , تلسكوپ , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
پرتو بلاگ Parto Blog