آموزش عالی كرونایی در بوته نقد و نظر،
بجای آموزش مجازی، بگوییم كلاس مجازی
پرتوبلاگ: عضو هیات علمی دانشگاه ˮحكیم سبزواریˮ با اشاره به اینكه ما در دوران كرونا در برگزاری آموزش به صورت مجازی غافلگیر شدیم، اظهار داشت: در شرایط فعلی برگزاری این نوع آموزش در كشور بیشتر یك ادعا است.
دکتر جواد حدادنیا در گفت و گو با ایسنا ضمن بیان اینکه از سال های قبل بحث آموزش مجازی در فضای آموزش عالی شروع شده بود، اظهار نمود: آموزش مجازی از چند سال قبل در کشورهای دنیا شروع شده است. در کشور ما نیز آموزش مجازی چیزی نبود که برای قشر دانشگاهیان ناآشنا بوده باشد.
وی افزود: چیزی که موجب غافلگیری محیط های دانشگاهی در دوران کرونا شد، اهمیت ندادن به سیستم های آموزش مجازی و آنلاین در سال های گذشته بود. وزارتخانه نیز کمتر به این نوع آموزش اهتمام داشت و آموزش مجازی گاهی با بی مهری مواجه می شد.
عضو هیات علمی دانشگاه "حکیم سبزواری" اضافه کرد: متاسفانه پیش از کرونا نگاه ما به آموزش مجازی بعنوان یک آموزش بی کیفیت بود و این امر، سیستم آموزش عالی ما را غافلگیر کرد، وگرنه سیستم آموزش عالی ما در کلان نباید با این غافلگیری مواجه می شد. این نشان میدهد بدنه مدیریتی آموزش عالی توجه کمتری به مسائل جدید دارد.
حدادنیا ضمن اشاره به اینکه هم اکنون زیرساخت ها آماده نیست، اظهار داشت: هنوز هم خیلی از دانشگاه ها در آموزش مجازی گرفتار ضعف هستند. بعنوان مثال مقرر است طی یک روز در یک دانشگاه، صد عنوان درسی ارائه شود. به تبع با چنین زیرساختی، اینکه ما بگوییم در حال برگزاری آموزش مجازی هستیم، بیشتر در چارچوب یک ادعا است.
حدادنیا در ادامه اظهار نمود: ما باید دو موضوع را از هم جدا نماییم، یکی آموزش مجازی و دیگری آموزش آنلاین. شاید در سیستم آموزش عالی ما، تصور خیلی از افراد بر این است که ما باید آموزش مجازی انجام دهیم. این در حالیست که ما قبلا هم کلاس های مجازی داشتیم، دانشجو در دوره های مجازی بدون استاد درس می خواند یا خیلی ناچیز با وی در ارتباط بود و بوسیله تولید محتوای دانشگاه، دروس خودرا دنبال می کرد. ولی در سیستم آنلاین، ما کلاس مجازی داریم. این دو موضوع خیلی با هم متفاوت می باشد. چونکه در سیستم آنلاین همان استاد و همان دانشجویان باید در ساعت مقرر در کلاس درس حضور پیدا کنند. منتها بجای اینکه این کلاس در محیط فیزیکی یک کلاس باشد، باید در یک محیط مجازی اجرا شود.
عضو هیات علمی دانشگاه "حکیم سبزواری" اضافه کرد: متاسفانه سیستم مجازی ما اصلا برای این مساله فکری نمی کند و ما هنوز به دنبال تولید محتوا هستیم و تصور خیلی از مدیران ما چه در سطح دانشگاهی و چه در سطح ملی این است که استاد فقط باید به دنبال تولید محتوا باشد تا دانشجو خودش مطالعه کند. این همان آموزش مجازی است و تصور غلطی است. ما الان در حال پیگیری آموزش آنلاین هستیم.
حدادنیا تصریح کرد: اگر در آمریکا و کانادا آموزش آنلاین را دنبال می کنند، کلاس مجازی برگزار می کنند. در صورتیکه تصور ما این است که استاد در خانه خود بنشیند، محتوایی تولید نماید و در سامانه قرار دهد تا دانشجو خودش به مطالعه دروس بپردازد.
وی با اشاره به شیوه برگزاری کلاس ها اظهار داشت: در کلاس من، صدا و تصویر من و دانشجویان باید وجود داشته باشد. دقیقا مانند کلاس واقعی، فقط در محیط مجازی. ولی مسئله این است که آیا بسترهای ما برای این کار آماده است؟ بستر مخابراتی ما الان خوب است، ولی متاسفانه سامانه های داخل کشور این اجازه را به ما نمی دهند و ما مجبوریم از سامانه های خارجی استفاده نمائیم.
حدادنیا با اعلان اینکه بدنه مدیریتی ما هنوز درک درستی از آموزش مجازی و آنلاین ندارد، اشاره کرد: امروز در غرب تمام کلاس ها آنلاین است. یعنی استاد و دانشجو سر کلاس هستند، ولی در چارچوب فضای مجازی. کاش بجای لغت "آموزش مجازی"، لغت "کلاس مجازی" در بین ما جا بیفتد.
وی با اشاره به عملکرد آمریکایی ها در دوران کرونا اظهار داشت: با شیوع ویروس کرونا و اعلام دولت این کشور در خصوص برگزاری کلاس ها به صورت آنلاین و تعطیلی دانشگاه ها، فضای آموزش عالی این کشور به سرعت به صورت آنلاین تغییر پیدا کرد و از نرم افزارهای خوبی مانند زوم، اسکایپ، نت میتینگ و گوگل میتینگ استفاده کردند. هر دانشگاه با یکی از این شرکت ها قرارداد بست و کار خودرا شروع کردند. مثلا کلاس ۲۶۰ نفره یک استاد آمریکایی در زوم برگزار می گردد و تصاویر تمام دانشجویان در کلاس وجود دارد.
حدادنیا ضمن ضروری دانستن سنجش آموزش عالی در کلاس های مجازی عنوان کرد: سنجش اساتید بسیار پارامتر مهمی است. اگر کلاس مجازی در کشور جا بیفتد، مانند کشورهای دیگر دنیا، سیستم آموزش عالی کشور را تحت تاثیر قرار می دهد.
وی با اشاره به نحوه سازگار شدن با تدریس به صورت آنلاین، اظهار نمود: بلافاصله پس از تعطیلی دانشگاه، من کلاس های خودرا در فضای اسکایپ برگزار کردم و تنها یک وقفه یک هفته ای برای تدریس افتاد.
حدادنیا در نهایت افزود: به زعم من، کیفیت کلاس های آنلاین برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری بمراتب در حال بهبود است. ولی در دانشجویان کارشناسی، این نوع آموزش هنوز هم نیاز به کار و فرهنگ سازی دارد. وقتی ما کلاس مجازی داشته باشیم، نیاز کمتری به برگزاری کلاس های حضوری با آن همه صندلی و تجهیزات خواهد بود. البته کلاس حضوری از نظر روانی و فرهنگی برای دانشجو لازم است تا با استاد ارتباط برقرار کند. بنظر می رسد مدل آموزشی ما باید تغییر پیدا کند.
منبع: partoblog.ir
این مطلب پرتوبلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب