پرتو بلاگ
با بررسی اطلاعات رسوب شناختی؛

یك پژوهشگر ایرانی نشانه های ابرسیل را در مریخ رصد كرد

یك پژوهشگر ایرانی نشانه های ابرسیل را در مریخ رصد كرد

پرتوبلاگ: یك پژوهشگر ایرانی با كمك همكارانش شواهدی از وجود امواج عظیم در دهانه گیل سیاره مریخ را كشف كرده اند كه نشان دهنده وقوع یك ابر سیل در 4 میلیارد سال قبل است.


به گزارش پرتوبلاگ به نقل از دیلی میل، تحقیق عزت حیدری پژوهشگر ایرانی و همکارانش نشان میدهد حدود ۴ میلیارد سال قبل سیلی وسیع سطح دهانه «گیل» در سیاره مریخ جریان یافته است. این امر احتمال وجود حیات باستانی در سیاره سرخ را افزایش داده است.
این استاد زمین شناسی دانشگاه ایالتی جکسون با همکاری پژوهشگران دانشگاه کرنل، دانشگاه هاوایی و پژوهشگران ناسا روی اطلاعات رسوباتی که مریخ نورد کنجکاوی جمع آوری کرده، تحقیقاتی انجام دادند. پژوهشگران این رویداد را ابر سیل خشمگین نامیده اند که احیانا به سبب برخورد یک سیارک یا شهاب سنگ با مریخ به وجود آمده است. این برخورد یخ های ذخیره شده در سطح مریخ را داغ و جاری کرده است. جریان هایی از آب با عمق ۷۸ فوت و سرعت ۳۲ فوت بر ثانیه در این دهانه جریان یافتند و امواجی عظیم ایجاد کردند که ساختارهایی مشابه زمین به وجود آوردند. بگفته آلبرتو فیرن یکی از مولفان ارشد این پژوهش، روی زمین در محل جریان آب، حیات وجود دارد و احیانا ۴ میلیارد سال قبل نیز در مریخ حیات میکروبی به وجود آمده بوده است. حیدری، دیگر مولف ارشد پژوهش معتقد می باشد ارتفاع امواج آب سیل به ۳۰ فوت بوده است. خاصیت های زمین شناختی مانند تاثیر آب و باد طی گذر ۴ میلیارد سال روی سطح مریخ یخ زده و سطح سیاره را شکل داده است. این پژوهشگران برای اولین بار با بهره گیری از اطلاعات رسوب شناختی مریخ نورد کنجکاوی، ابر سیل را رصد کرده اند.


منبع:

1399/09/07
14:30:57
5.0 / 5
872
تگهای خبر: اطلاعات , امواج , پژوهش , پژوهشگر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
پرتو بلاگ Parto Blog