پرتو بلاگ
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی اعلام كرد:

امكان آموزش مجازی دروس عملی علوم پزشكی فراهم گردید

امكان آموزش مجازی دروس عملی علوم پزشكی فراهم گردید

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن اشاره به اقدامات این دانشگاه جهت ارتقای آموزش های عملی و مهارت های بالینی دانشجویان در شرایط کرونایی، از افزایش کمک هزینه دستیاران اطلاع داد.


دکتر محمدمهدی صدوقی در گفتگو با ایسنا، در پاسخ به بعضی از دغدغه های دانشجویان نسبت به پرداخت مطالبات مالی دستیاران، اظهار داشت: در آخرین جلسه هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزایش کمک هزینه دستیاران به میزان ۵۰ درصد تصویب گردید.
او همینطور در مورد دغدغه دانشجویان نسبت به ارتقای کیفیت کلاس های عملی و آزمایشگاهی، اظهار داشت: در ارتباط با واحدهای آزمایشگاه و دروسی همچون آناتومی با استفاده از ویدیو و تشریح مبحث توسط استاد تلاش شده تا حد امکان نقصها و کمبودها در آموزش مجازی برطرف شود؛ بعنوان نمونه در دانشکده های پزشکی و دندانپزشکی امکان آموزش مجازی عملی فراهم شده و اساتید کلاس های عملی خویش را فیلمبرداری کرده و به صورت مجازی عرضه می کنند. همینطور برای بعضی از واحدهای عملی و تکمیل دروس آزمایشگاهی، امکان آموزش حضوری دانشجویان در گروه های کوچک و در فواصل مناسب با هدف رعایت پروتکل ها و فاصله گذاری های فیزیکی، فراهم گشته است.
معاون دانشگاه ضمن اشاره به بهره گیری از روش های نوین آموزشی همچون میز الکترونیکی آناتومی و میز تشریح با هدف ارتقای مهارت و تقویت آموزش دانشجویان، اظهار داشت: با استفاده از این ابزار آموزشی بخش عمده ای از مبحث تشریح به صورت مجازی ارائه می شود.
بکارگیری سیمولاتور در آموزش های تخصصی
وی ضمن اشاره به دیگر تمهیدات دانشگاه برای تقویت مهارت های بالینی دانشجویان، افزود: در آموزش های تخصصی هم دانشگاه از سیمولاتور استفاده می نماید که الان این امکان در بخش چشم فراهم گشته است. بر این اساس دستیاران جراحی قبل از کار با نمونه های واقعی، از راه تمرین نظریه و عملی با این سیمولاتورها مهارت کافی را تحت نظر اساتید کسب کرده و سپس نسبت به درمان بیماران واقعی اقدام می کنند.
راهکارهای ارتقای مهارت بالینی دانشجویان در دوران کرونا
معاون آموزشی دانشگاه نگرانی بعدی را آموزش های بیمارستانی دانشجویان علوم پزشکی، انترن ها، دستیاران و فلوشیپ ها دانست و اظهار داشت: به دنبال انتشار کرونا خیلی از بخش های غیرکرونایی با کمبود بیمار برای آموزش دانشجویان مواجه گشتند، البته دستیاران و فلوها در بیمارستان حضور دارند و در این رابطه تمهیداتی اندیشیده شده که دانشجویان برای آموزش هر بخش ابتدا دروس نظریه را به صورت مجازی پاس کرده و سپس به صورت گروه های کوچک ۵ تا ۱۰ نفر و با رعایت کامل پروتکل ها وارد بخش شده و آموزش های بالینی را هم دریافت نمایند.
وی با اشاره به اینکه افت کیفیت آموزش و مهارت های بالینی در دوره آموزش مجازی یک حقیقت است، اظهار داشت: کسب مهارت و تجربه دانشجو به حضور در بالین و دیدن بیماران و نمونه های بیشتر وابسته بوده که تحقق کامل این مسئله در دوران کرونا مشکل است، با این وجود تمام تلاش دانشگاه بر این است که دانشجویان حداقل های آموزش بالینی را دریافت نمایند.
حفظ حداقل های آموزش بالینی در دوران کرونا
وی با تکیه بر اینکه با وجود کرونا، حداقل های آموزش بالینی برای دانشجویان حفظ شده است، اظهار داشت: البته هر چه بیمار بیشتر دیده شود، تجربه و مهارت دانشجو هم افزایش پیدا می کند؛ با این وجود حتی اگر حداقل ۵۰ درصد آموزش های بالینی هم شکل بگیرد قابل قبول بوده و کمبودهای موجود با کار بیشتر دانشجو و تعامل با اساتید مرتفع می شود.
وی با تکیه بر اینکه اگر در بخش و رشته ای امکان ارائه حداقل ها فراهم نباشد، بخش مذکور به صورت موقت تعطیل می شود، اظهار داشت: بعنوان نمونه آموزش های عملی و در بالین دانشکده دندانپزشکی به خاطر نبود بیمار موقتا متوقف شده و اجرای آن به زمان مقتضی موکول شده است.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در انتها در ارتباط با مشکل طولانی شدن دوره آموزشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران در دوران کرونا هم اظهار داشت: برای این دسته از دانشجویان همچون سایر دانشجویان ترم های آخر، از ابتدا تسهیلاتی فراهم گردید تا بتوانند واحدهای عملی خویش را به صورت حضوری طی کنند، همینطور برای دانشجویانی که کارهای رساله و دفاعشان به آزمایشگاه وابسته بود، اجازه حضور در آزمایشگاه و انجام پروژه صادر شد، در همین راستا خیلی از جلسات دفاع هم به صورت مجازی برگزار گردید و بنابراین تمهیداتی فراهم گردید که تا حد امکان عقب ماندگی از تحصیل ایجاد نشود.




منبع:

1399/09/19
17:40:45
5.0 / 5
596
تگهای خبر: الكترونیك , پروژه , پزشكی , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
پرتو بلاگ Parto Blog