پرتو بلاگ
رییس دانشگاه تهران:

شیوع ویروس كرونا موجب افزایش تقلب دانشجویان شد

شیوع ویروس كرونا موجب افزایش تقلب دانشجویان شد

پرتوبلاگ: رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه ویروس کرونا موجب افزایش تقلب در میان دانشجویان شد، اظهار داشت:  پاندمی کرونا موجب شد که تقاضا برای رشته های علوم پایه و پزشکی افزایش یافته و تقاضا در بعضی رشته ها کاهش پیدا کند. بدین سبب امتحانات پایان ترم نباید ملاک گزینش دانشجویان می شد.


به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، دکتر محمود نیلی احمدآبادی در اولین کنگره ملی دانشگاه و کووید-۱۹ که امروز در دانشگاه شریف برگزار شد، با تاکید بر اینکه تا پیش از کرونا ارتباطات بین المللی دانشگاه ها روند بهتری داشت و ارتباطات فیزیکی مفیدی برقرار می کردیم اما ویروس کرونا مانع این امر شد و تمامی آموزش ها و ارتباطات را به صورت مجازی برقرار کرد، اظهار داشت: تاثیر پاندمی موجب کاهش علاقه مندی دانشجویان، کپی کاری، افزایش تقلب و روی آوردن دانشجویان برای استفاده از خدمات شرکتها جهت شرکت در امتحانات شد.
ایشان سپس اشاره کرد: تغییر قوانین آموزشی در دانشگاه ها و دادن اختیارات به دانشکده ها برای تصمیمات سریع در دوران دانشگاه و سوق دادن آموزش حضوری به مجازی یکی از مهم ترین چالش های دانشگاه ها در دوران کرونا بود.
وی با اعلان اینکه آموزش الکترونیکی دسترسی استادان به دانشجویان را بیش از گذشته توسعه داده، اشاره کرد: این نوع آموزش۴۰ تا ۶۰ درصد وقت کمتری را برای مطالعه دروس احتیاج دارد اما به شدت تحت تأثیر زیر ساخت ها قرار گرفته است.
بگفته رئیس دانشگاه تهران؛ دانشگاه های بزرگ که دارای زیرساخت های فضاهای فیزیکی گرانقیمت بودند در دوران کرونا بیشترین مشکلات اقتصادی را داشتند، مراکز آموزش عالی که فضاهای زیر ساختی و محدودتری داشتند در دوران کرونا مشکلات محدودتری داشته باشند و پیش بینی می شود در آینده کمتر شاهد شکل گیری دانشگاه های بزرگ باشیم و بیشتر این دانشگاه ها به سمت دانشگاه های کوچک تر سوق داده شوند تا بتوانند کیفیت های آموزشی را همانند شیوه گذشته ادامه دهند.
وی با اشاره به اینکه ۱۵۰ دانشجوی دانشگاه تهران به دلیلهای گوناگون امکان دسترسی به زیر ساخت های آموزشی را نداشتند، اشاره کرد: طبق گفته های وزیر ارتباطات در ۵ ماه گذشته دانشجویان ۳.۵ تا ۴ درصد مناطق شهری و روستایی کشور ما امکانات مناسبی برای دسترسی به فضای مجازی نداشته اند و در دانشگاه تهران تعداد محدودی دانشجو از بابت اینترنت جهت شرکت در کلاس های آموزشی گرفتار مشکل بودند.
نیلی در ادامه اضافه کرد: مزیت بزرگ کرونا سوق دادن آموزش های حضوری به سمت مجازی شدن بود برای اینکه سالهای طولانی نگاه منفی به آموزش مجازی وجود داشت. اما کرونا موجب شد تا گام جدی دراین زمینه برداریم و خیلی زود با مشکلات کنار بیاییم. بااینکه کارهای فیزیکی همچنان ادامه پیدا می کنند، اما تمرکز بر ارتباطات و جذب دانشجویان آینده، انعطاف پذیری در دور کاری در آینده با شیوه جدیدی بروز پیدا خواهدنمود و تا به امروز هیچ بخشنامه مصوبی برای دورکاری نداریم.
رئیس دانشگاه تهران اظهار داشت: در این خصوص با وزارت علوم در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم قوانین دورکاری را ایجاد نماییم، در حقیقت دورکاری به مفهوم این نیست که فرد در منزل بنشیند و هر ساعتی که علاقه داشت به فعالیت کاری مشغول شود، بلکه دورکاری یعنی فرد مطابق ساعات حضوری در محل کار در خانه بتواند با کارایی بهتری نسبت به حضوری بودن فعالیت کند.
وی با اعلان اینکه پیش بینی می شود که برای تعدادی از رشته ها مانند علوم پایه، پزشکی تقاضا افزایش پیدا کند و همین طور برای برخی رشته ها تقاضا کاهش پیدا کند، اظهار داشت: امتحانات اختتام ترم نباید ملاک گزینش دانشجویان شمرده می شد و آموزش مجازی موجب شد تا امتحانات مستمر هم بروز پیدا کنند و ویروس کرونا این روند را به خوبی پیاده سازی کرد، همین طور کیفیت برگزاری آزمون یکی از نگرانی های ماست که دانشگاه تهران اهتمام کرد بر این روند از سامانه های جدید بهرنگ بگیرد.
رئیس دانشگاه تهران اظهار داشت: مطابق نظرسنجی های انجام شده ۷۲ درصد دانشجویان در حد متوسط و زیاد از آموزش های مجازی راضی و مابقی ناراضی بودند، همین طور ۷۰ درصد دانشجویان از کیفیت تدریس، پاسخگویی دانشگاه ها رضایت داشتند و ۱۲ درصد آنان از مشکلات اقتصادی ناراضی بودند. در حقیقت بحران کرونا یک مسئله جهانی است که موجب شد دو موضوع همکاری کشورها با یک دیگر و مهم جلوه کردن علم مورد اهمیت قرار بگیرد و نباید به هیچ عنوان از علم در هر شرایطی غافل شویم.



1399/11/02
12:28:18
0.0 / 5
604
تگهای خبر: اقتصاد , الكترونیك , اینترنت , پزشكی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
پرتو بلاگ Parto Blog