پرتو بلاگ
رئیس دانشگاه علوم پزشكی بقیه الله:

تهیه واكسن از كشور دشمن غیر عاقلانه است

تهیه واكسن از كشور دشمن غیر عاقلانه است

به گزارش پرتوبلاگ رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله اظهار داشت: وقتی به ۹۰ منبع برای تأمین واکسن دسترسی داریم آیا عاقلانه است که از کشوری تهیه نماییم که با ما دشمنی می کند؟



به گزارش پرتوبلاگ به نقل از انجمن اسلامی دانشجویان ۱۳۴۸ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وبیناری با حضور دکتر حسن ابوالقاسمی رئیس دانشگاه بقیه الله و رئیس سابق سازمان خون پیرامون مبحث دوگانه تحریم دارویی و تقدیم واکسن برگزار شد.
ابوالقاسمی اظهار داشت: ما واکسن را از هرجایی که بخواهیم می توانیم تهیه نماییم و اساسا نگاه ما نمی تواند یک نگاه صرفا فنی باشد که ببینیم این بهتر است یا این ارزان تر است. ما باید مجموعه ای از معادلات سیاسی و رفتارهای کشورهای متخاصم و صلاح ملت خودمان را در نظر بگیریم که این واکسن را خریداری نماییم و یا بسازیم.
وی افزود: این اختیاری است که کشور ما دارد و اگر در این حوزه انتقاداتی هست آن شخص یا آگاهی ندارد یا واقعاً سابقه کشور ما در گذشته را نمی داند.
ابوالقاسمی با تشبیه تحریم ایران در سالهای اول و دوم جنگ به دوران شعب ابی طالب تصریح کرد: هرگاه چیزی را خودمان می توانستیم تهیه نماییم آنگاه می گفتند ما برایتان تهیه می نماییم.
وی با ذکر مثالی از زمانی که در سازمان انتقال خون فعالیت می کرد اضافه کرد: بنده به خاطر دارم یک وقتی می خواستیم دستگاهی که به پلاکت پرتو می دهد و فرآورده های خونی را جهت استفاده آماده می کرد را تهیه نماییم، وقتی برای تهیه به غرفه کانادایی ها رفتیم، مرا بیرون کردند و گفتند ما به شما هیچی نمی فروشیم.
وی افزود: من بعدها با آلمان ها وارد مذاکره شدم و وقتی دستگاه را از آلمان ها خریداری کردم صاحب آن شرکت (کانادایی) آمد و به التماس خواست که از آنها خرید نماییم، یعنی ما هرجا به سمت خودکفایی یا خرید از رقیب رفتیم آنتن هایشان به کار افتاد و برای مثال می گفتند به شما ارزان می دهیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله افزود: مثل همین قضیه فایزر که گفتند، ۱۶۰ هزار به شما واکسن می دهیم چون دیده بودند دست کشور ما در خرید از کشورهای دیگر و یا ساخت واکسن باز است. هدف دوم آنها هم این بود که جرمی که آمریکایی ها در این چندسال به ما روا داشته اند را کمی شستشو دهند.
وی با اشاره به اینکه جنایت تحریم دارویی ما در سالهای گذشته با استفاده از تحریم کانال های پولی ما است اضافه کرد: یعنی می گویند که تحریم دارویی نیستیم ولی چون از پولمان نمی توانیم استفاده نماییم انگار تحریم دارویی هستیم. با این تفاسیر آیا درست است که ما بحث صرفا فنی بکنیم که چه واکسنی خوب است و چه واکسنی بد است؟
ابوالقاسمی اضافه کرد: ما باید اول مشخص نماییم که چه کشوری با ما جفا کرده که در رابطه های تجاری و دارویی و غذایی باید این موارد را لحاظ نماییم.
وی افزود: ما باید با کشوری معامله نماییم که به ما جفا نکرده باشند. هم اکنون واکسن های زیادی در دسترس داریم. وقتی به ۹۰ منبع برای تأمین واکسن دسترسی داریم آیا عاقلانه است که از کشوری تهیه نماییم که با ما دشمنی می کند؟
ابوالقاسمی اضافه کرد: دشمنی آمریکا این گونه نیست که با دولت ایران یا نظام ایران باشد، دقیقاً هدفگیری شأن مردم ایران است. در این تردیدی نیست دیگر مظلوم تر از بچه سرطانی داریم؟ شما بروید از دوستان محک و انجمن خون و سرطان بپرسید. هر وقت ما دارویی می خواستیم که در ارتباط با اینها بود کمبود پیش آمد. تا بالاخره از هند و منابع دیگر تهیه کردیم.
وی افزود: اروپایی ها نمی گذارند ما دارو وارد نماییم و به تمام افکار عمومی دنیا دارند دروغ می گویند. می گویند دارو را تحریم نکردیم ولی صد درصد تحریم کرده اند و فقط اعلام نمی کنند. اینکه پول های ایران بلوکه می شود و اجازه خرید دارو با این پول ها داده نمی گردد دلیلی بر این است.


منبع:

1399/11/08
15:38:39
0.0 / 5
775
تگهای خبر: پزشكی , تحریم , دانشگاه , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
پرتو بلاگ Parto Blog