پرتو بلاگ
در پارك علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی ؛

طرح آموزش مهارت های زندگی و افزایش اشتغال پذیری اجرا می شود

طرح آموزش مهارت های زندگی و افزایش اشتغال پذیری اجرا می شود

پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی طرحی با عنوان آموزش مهارت های زندگی و افزایش اشتغال پذیری برگزار می نماید.


به گزارش پرتوبلاگ به نقل از پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی، پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق جمعیت سازمان ملل متحد و با هدف توانمند‏سازی، افزایش اشتغال‏پذیری و تاب‏ آوری روانی اجتماعی زنان و جوانان مبادرت به طراحی و اجرای دوره آموزشی مهارت های زندگی کرده است. به قول دکتر کوروش پرند رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی طرح «بررسی مطالب مهارت های زندگی و برنامه درسی آن برای جوانان و زنان و اجرای طرح آزمایشی آن با هدف توانمندسازی اجتماعی- اقتصادی و تاب آوری» با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، UNFPA و UNDP درصدد تدوین برنامه درسی مناسب در مورد مهارتهای زندگی برای تدریس و اجرا در شهرستان پلدختر از توابع استان لرستان، یکی از شهرستان های صدمه دیده در فاجعه سیل سال ۱۳۹۸ برای بالا بردن میزان تاب آوری ساکنین این منطقه با استفاده از آموزش مهارت های زندگی و در نهایت افزایش اشتغال پذیری در آنها است. به قول رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی این طرح با هدف مستندسازی برنامه ها، اقدام ها و فعالیتهای در رابطه با آموزش مهارت های زندگی در کشور، تحلیل نتایج و طراحی و اجرای برنامه آموزشی متناسب به منظور توانمندسازی، افزایش توان اشتغال‏پذیری و تاب‏آوری روانی و اجتماعی جامعه‌ی هدف طراحی شده است. پرند بعنوان مجری اصلی این طرح اظهار داشت: برپایه گام های پیش‏بینی شده ابتدا تجارب تمامی دستگاه ها، سازمان ها و نهادهایی (وزارتخانه های کشور، آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان بهزیستی، شهرداری های سراسر کشور) که به شکلی به مبحث مربوط بودند مورد بررسی قرار گرفت و اقدام های انجام شده در مورد آموزش مهارت های زندگی جمع‏آوری و تحلیل شد. در گام بعدی برنامه‌ی آموزشی مهارت زندگی تدوین و آماده اجرا شد. بر این اساس ابتدا عناصر برنامه شامل منطق، هدف و برونداد یادگیری، محتوا و فعالیتهای یادگیری از مستندات مربوطه استخراج و اعتباریابی و آماده اجرا شد. وی تصریح کرد: در طراحی این برنامه آموزشی ضمن مرور ادبیات نظری در رابطه با موضوع، تلاش شد تا به شکلی تجارب بومی هم مد نظر قرار گیرد. در ادامه دکتر غلامرضا یادگارزاده عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و از مجریان این طرح سرفصل های آموزشی برای ۱۱ مهارت زندگی شامل "خوداگاهی، همدلی، روابط بین فردی، ارتباط مؤثر، مقابله با استرس، مدیریت هیجان، حل مسأله، تصمیم گیری، تفکر خلاق، تفکر نقاد، و رفتار جرأت مندانه" همچون نتایجی بود که به شکلی با تقسیم‏بندی سازمان جهانی بهداشت جهانی هم هماهنگ بود. به قول یادگارزاده محتوای این برنامه آموزشی در گام سوم تبدیل به سناریو آموزشی شد و با کمک سه مدرس خبره دوره های آموزشی مهارت زندگی، مهارت های خوداگاهی، همدلی، روابط بین فردی، ارتباط مؤثر، مقابله با استرس، مدیریت هیجان، حل مسأله، تصمیم گیری، تفکر خلاق، تفکر نقاد، و رفتار جرأت مندانه تبدیل به فیلمهای آموزشی ۳۰ دقیقه‏ای گردید. در یک گام موازی با گام دوم و با هدف غربالگری جامعه هدف آزمون مهارت زندگی نرم شده برای جامعه ایران اجرا شد و این گام با شناسایی نیازهای آموزشی و هدف غربالگری روانی مخاطبان برنامه آموزشی صورت گرفت. در گام نهایی و با هدف اجرای آموزش در بستر اینترنت و شبکه های تلویزیونی، پلتفرمهای مورد نظر طراحی و آماده اجرا شد. مقرر است فردا ۱۹ بهمن ماه ۱۳۹۹ در پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی بررسی فعالیتهای انجام شده در طرح آموزش مهارت های زندگی، معرفی چارچوب اجرایی طرح، مرور فعالیتهای انجام شده، رفع نقصها احتمالی وهمفکری با ذی نفعان اصلی با حضور صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، مدیر کل سیاستگذاری و اشتغال و مدیر کل هدایت نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، همکاران طرح از دانشگاه های علوم پزشکی ایران، علامه طباطبایی، شهید بهشتی و دو شرکت دانش بنیان همکار صورت گیرد.


منبع:

1399/11/20
13:54:17
0.0 / 5
505
تگهای خبر: اقتصاد , اینترنت , پزشكی , تحقیقات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
پرتو بلاگ Parto Blog