پرتو بلاگ

اعلام آمادگی وزارت علوم برای توسعه زبان فارسی در خارج از كشور

اعلام آمادگی وزارت علوم برای توسعه زبان فارسی در خارج از كشور

به گزارش پرتوبلاگ خوزستان قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: ما در وزارت علوم تحقیقات و فناوری، این آمادگی را داریم که در امتداد توسعه زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور در خدمت اساتید باشیم.


حسین سالار آملی امروز (۲۸ بهمن) در افتتاحیه پانزدهمین گردهمایی ترویج زبان و ادب فارسی که به میزبانی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، ضمن تقدیر از دست اندرکاران برگزاری پانزدهمین گردهمایی بین المللی ترویج زبان و ادب فارسی، اظهار نمود: به اعتقاد من بزرگترین دستاورد جوامع بشر زبان است که می تواند تجربیات، تعامل و دستاوردهایی را داشته باشد. انجمن ترویج زبان و ادب فارسی پرچم دار این مساله در حوزه تخصصی خود است. امسال با وجود اینکه ما دستاوردهای خوبی به دست آوردیم، اما نگرانی هایی نیز داریم که مهم ترین آن تحریم است و دومین نیز بیماری کرونا است که بسیاری را گرفتار خود کرده است.
به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: اعتقاد من این است که توسعه زبان و ادبیات فارسی در امتداد توسعه فرهنگی و پیشرفت کشور است. آنچه جوامع برای خود و آیندگان دارند، تحولات فرهنگی است. زبان فارسی پرچم دار فرهنگ ایرانی است و ما توانستیم هزاران سال این پرچم را برافراشته نگه داریم و باید زبان فارسی را پاس بداریم.
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: زبان را در آثار تاریخی مانند مسجد شیخ لطف الله و امثال آن می بینیم و در همه این آثار گسترده است. زبان و ادب فارسی در بسترهای گوناگون برای مردم دارای ارزش و اعتبار است و مهم ترین آن جامعه نخبه است و منتقل ترین آن وظیفه من و شما است. جامعه علمی می تواند زبان را آنگونه که هست در سطح دنیا توسعه دهد.
آملی با اشاره به اهمیت استقلال دانشگاهیان، اظهار داشت: اعتقاد دارم که جامعه فرهیختگان باید مستقل باشد و خود باید سیاستگذاری کلان کند. نخبگان هستند که می توانند در کوتاه یا طولانی مدت برای توسعه زبان و ادبیات فارسی برنامه ریزی کنند. استقلال دانشگاهیان برای توسعه زبان چه در خارج و چه داخل دارای اهمیت است.
وی با اعلان اینکه ما در وزارت علوم تحقیقات و فناوری، این آمادگی را داریم که در امتداد توسعه زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور در خدمت اساتید باشیم، اشاره کرد: البته شرایط کنونی را نیز باید در نظر گرفت چون ممکنست آموزش غیرحضوری مثمر ثمر نباشد.
به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، همین طور غلامحسین خواجه، رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز با اعلان اینکه پانزدهمین گردهمایی بین المللی ترویج زبان و ادب فارسی از امروز تا ۷ اسفند ادامه دارد، اظهار نمود: زبان فارسی مانند ریسمان مستحکمی است که از گذشته تا حالا اقوام و ملت ها را به هم پیوند داده است. زبان و ادب فارسی در حیات فرهنگی جهان و اسلام نقش مهمی دارد.
وی با اشاره به برگزاری گردهمایی ترویج زبان و ادب فارسی به صورت سالانه، اضافه کرد: خوشبختانه دانشگاه ما میزبان این رویداد است؛ دانشگاهی که دانشجویان زیادی در رشته زبان و ادبیات فارسی تربیت کرده و تعدادی از آنها حالا بعنوان استاد در دانشگاه های کشور مشغول به کار هستند.
خواجه با اشاره به راه اندازی مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان در دانشگاه، اظهار داشت: در سه سال اخیر، با هدف ترویج و آموزش زبان فارسی به دانشجویان و دیگر علاقه مندان خارجی، مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان به راه افتاده است که از برنامه های راهبردی دانشگاه، گسترش این خدمات است.
به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، رئیس دانشگاه در این مراسم پیام دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به این گردهمایی را قرائت کرد.
پانزدهمین گردهمایی بین المللی ترویج زبان و ادب فارسی از امروز (۲۸ بهمن) به صورت مجازی به میزبانی دانشگاه شهید چمران اهواز شروع شد و تا ۷ اسفند با حضور مهمانان خارجی از ۱۰ کشور ادامه دارد.




منبع:

1399/11/29
23:45:03
0.0 / 5
764
تگهای خبر: تحریم , تحقیقات , جهان , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
پرتو بلاگ Parto Blog