پرتو بلاگ

حلزونی كه سر خودرا جدا و بازتولید می كند!

حلزونی كه سر خودرا جدا و بازتولید می كند!

پرتوبلاگ: پژوهشگران ژاپنی دو گونه حلزون دریایی رصد کرده اند که سرخود را از بدنشان جدا می کنند و طی 3 هفته یک بدن کاملاً جدید برای خود بازتولید می کنند.



به گزارش پرتوبلاگ به نقل از دیلی میل، ایده آنکه حیوانی قبل بازتولید کامل بدن خود، سرش را قطع می کند، عجیب به نظر می آید. اما در حقیقت دو گونه از حلزون دریایی چنین قابلیتی دارند.
محققان ژاپنی دوگونه از حلزون دریایی ساکوگلوسا کشف کرده اند که طی ۳ هفته تمام بدن خودرا باردیگر تولید می کنند.
آنها بطور تصادفی متوجه این رفتار حیوان شدند و نمی دانند این حیوان چگونه یا چرا کل بدن خودرا بازتولید می کند. قابلیت بریدن سر خود، احتمالاً به حلزون اجازه می دهد تا انگل های داخلی را از بین ببرد که روی تولید مثل آنها تأثیر می گذارد. البته بگفته آنها برای اثبات آن باید تحقیقات بیشتری صورت گیرد.

طبق مشاهدات، به محض آنکه حلزون سرش را از بدن خود جدا می کند، سر حیوان آغاز به حرکت می کند و محل زخم به سرعت ترمیم می شود.
طی چند ساعت بعد از این رویداد، سر حیوان جلبک می خورد! جالب آنکه تولید باردیگر قلب یک هفته و کل بدن ۳ هفته طول می کشد.

هرچند سر حلزون دریایی یک بدن جدید برای خود تولید می کند، اما بدنی که رها شده نمی تواند برای خود سر جدیدی تولید نماید. این پروسه طی گذر زمان و به کندی انجام می شود. البته حلزون های پیرتر قادر به بازتولید بدن خود نیستند و در نتیجه جدا شدن سرشان، می میرند.
پروفسور یویچی یوسا و سایاکا میتوه از دانشگاه زنان نارا در ژاپن این رویداد را بطور تصادفی رصد کردند.
تحقیق مربوط به این حلزون دریایی در نشریهCell Press انتشار یافته و جزئیاتی مانند زمانبندی و ویدیو های این رویداد را فراهم نموده است. اما درباره شیوه انجام این پروسه عجیب در حیوان توضیحی نداده است.


منبع:

1399/12/23
12:18:19
0.0 / 5
673
تگهای خبر: تحقیقات , دانشگاه , محقق
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
پرتو بلاگ Parto Blog