پرتو بلاگ
در یك پژوهش بررسی شد

همه گیری كرونا چه تاثیری بر آموزش عالی ایران داشته است؟

همه گیری كرونا چه تاثیری بر آموزش عالی ایران داشته است؟

بررسی های یک مطالعه نشان داد که همه گیری کرونا تاثیرات متنوع و عمیقی در چهار حوزه آموزش، پژوهش، خدمات اجتماعی دانشگاه و حکم رانی دانشگاه داشته است.


به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، شیوع کرونا در فاصله کوتاهی به یک بحران جهانی در حوزه سلامت تبدیل شد و ابعاد و سطوح مختلف زندگی انسان را دست خوش تحولات بسیاری کرده است. نهاد آموزش عالی هم از قاعده مستثنی نبوده است. از بسته شدن دانشگاه ها تا سرمایه گذاری در آموزش مجازی، همچون اقداماتی هستند که دانشگاه ها در زمان انتشار کرونا با آنها دست وپنجه نرم می کنند.
بنابراین پژوهشگران مدیریت آموزش عالی دانشگاه علامه طباطبائی، با انجام مطالعه ای تأثیر شیوع کووید ۱۹ را بر ابعاد مدیریتی دانشگاه ها بررسی کردند.
برای انجام این پژوهش که با رویکرد کیفی در سال ۱۳۹۹ انجام شد، پژوهشگران با یک نفر از خبرگان دانشگاه های شهر تهران که سابقه مدیریت در دانشگاه (رییس دانشگاه، رئیس دانشکده، معاون آموزشی و مدیر گروه) داشتند، مصاحبه انجام دادند. بعد از پیاده سازی مصاحبه ها، صحبت های خبرگان مورد تحلیل قرار گرفت.
تحلیل مصاحبه ها نشان داد که صحبت ها به چهار دسته عمده «ابعاد و فعالیتهای آموزشی»، «ابعاد و فعالیتهای پژوهشی»، «خدمات اجتماعی دانشگاه» و «حکم رانی و مدیریت دانشگاه» تقسیم می شوند.
از نظر خبرگان شرکت کننده در این مطالعه؛ فعالیتهای آموزشی در پنج بعد «بین المللی و جهانی شدن»، «بومی و محلی شدن»، «تحول دیجیتال»، «نابرابری در دسترسی به آموزش عالی» و «کیفیت آموزش» دستخوش تغییر شده اند.
شرکت کنندگان در این پژوهش معتقدند که همه گیری کووید ۱۹ در بخش پژوهش بر «کیفیت پژوهش»، «بودجه پژوهش»، «رواج پژوهش مجازی» و «پارک های علم و فناوری» تأثیر داشته است.
صاحب نظران معتقدند از نظر خدمات اجتماعی دانشگاه هم در زمان انتشار کرونا گرفتار تغییر شده است. این تغییرات در بخش های «ارتباط دانشگاه با صنعت»، «شبکه سازی اجتماعات محلی» و «مسئولیت پذیری اجتماعی» تأثیر داشته است.
همینطور در این مطالعه عنوان شد که در بخش حکم رانی و مدیریت دانشگاهی، «مدیریت و رهبری»، «قوانین و اسناد بالادستی»، «مدیریت منابع انسانی»، «مدیریت منابع مالی»، «مدیریت بحران» و «مدیریت تغییر» در دانشگاه ها از انتشار کرونا تأثیر گرفته اند.
به قول پژوهشگران این مطالعه؛ هرچند انتشار کرونا بر عوامل خیلی از جمله حذق ترم تحصیلی، حذف واحدهای آموزشی، ناکافی بودن آموزش ها و... تاثیرات مخربی داشته است ولی این شرایط از نظر علمی و پزشکی یک پلت فرم جدیدی داشت که نهاد آموزش را با مسائل جدیدی مواجه کرد و به نظر می آید با یک مدیریت جامع و اثرگذار میتوان سیاست های صحیحی برای دوران پسا کرونا اتخاذ نمود تا از تهدیدهای موجود زمینه و فرصتی برای بازاندیشی و تغییر روال های مدیریت دانشگاهی فراهم نمود.
در انجام این پژوهش، فهیمه ربانی خواه، ولی خانبابایی و غلامرضا ذاکر صالحی؛ پژوهشگران مدیریت آموزش عالی دانشگاه علامه طباطبائی مشارکت داشتند.
یافته های این مطالعه به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «تاثیر شیوع کووید ۱۹ بر ابعاد مدیریتی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی از دیدگاه خبرگان» در فصل نامه طب و تزکیه وابسته به معاونت آموزشی وزارت بهداشت انتشار یافته است.




منبع:

1400/01/23
15:19:30
5.0 / 5
529
تگهای خبر: پزشكی , پژوهش , پژوهشگر , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
پرتو بلاگ Parto Blog