پرتو بلاگ
دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی كشور خبر داد

سهم ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در پذیرش كنكور

سهم ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در پذیرش كنكور

پرتوبلاگ: دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور از تشکیل کارگروه اصلاح کنکور در شورایعالی انقلاب فرهنگی اطلاع داد و اظهار داشت: هم اکنون تصمیم بر این شد که 60 درصد وزن به وضعیت تحصیلی در آموزش و پرورش و 40 درصد به کنکور اختصاص داده شود تا توجه به کلاس و آموزش و پرورش افزایش پیدا کند.


به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، دکتر منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در حاشیه جلسه ۱۴۷ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی که بصورت حضوری و مجازی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، اظهار داشت: دستور این جلسه به موضوع مهم ساماندهی کنکور اختصاص داشت.
وی افزود: نخستین نکته این است که بحث های مربوط به کنکور ارتباطی با امسال ندارد و در فرآیند تصویب این ضوابط، زمان اجرائی شدن این سیاست ها هم اعلام خواهد شد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: زمان کافی برای تطبیق با این قوانین به داوطلبان کنکوری داده خواهد شد. کنکور در سالهای طولانی اصلاحاتی نداشته و این موجب بروز لطمه هایی شده است اما در کنار این لطمه ها شیوه فعلی کنکور مزایایی هم دارد که نمی توانیم با حذف صد درصد کنکور موافق باشیم و از سویی نمی توانیم کنکور را به این صورت فعلی ادامه بدهیم.
ایشان سپس به شرح دلیلهای عدم امکان حذف کنکور پرداخت و اظهار داشت: در شیوه فعلی برگزاری کنکور، سوالات یکپارچگی دارند، فرصت رقابت عادلانه است، امکان تخلف بسیار پایین است و در حد صفر است، بازه زمانی برگزاری کوتاه است و بدین سبب هزینه های آن پایین است.
دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور اضافه کرد: اما نسبت به لطمه های کنکور نمی توانیم بی تفاوت باشیم، مهم ترین لطمه کنکور لطمه آموزشی است و یادگیری کنکوری عمق لازم را ندارد و تست محوری سبب شده است تکنیک هایی را آموزشگاه ها به داوطلبان کنکوری آموزش دهند و از آنها خواهش می نماییم از روش های کاسب کارانه پرهیز کنند؛ این تکنیک ها علم را به شبه علم تبدیل نموده است.
دکتر کبگانیان افزود: برمبنای آمار موثقی که به ما داده شده است در کلاس های کنکور و با بهره گیری از یادگیری تکنیک های تست زنی، ۲هزار رتبه اخلاف بین داوطلبان به وجود آمده و در حقیقت آنها مهارت تست زنی آموخته اند و تخصص از بین رفته است.
قائم مقام ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: کنکور در وضعیت موجود لطمه های روانی زیادی داد و نشاط را از جوانان گرفته است. علاوه بر این، اضطراب بسیاری را به جوانان وارد میکند برای اینکه نتیجه یک عمر تلاش خودرا در این آزمون ۴ ساعته می بینند و اگر شکست بخورند تمام تلاششان از بین می رود.
وی افزود: مشکل دیگر کنکور این است که سنجش از پذیرش جدا نیست یعنی بلافاصله بجای اینکه داوطلب نمره علمی خودش را دریافت کند رتبه علمی را دریافت می کند و در شهریور ماه که این نتایج را می گیرد در مهر ماه باید به هر رشته ای که قبول شده است برود.
دکتر کبگانیان افزود: درصد زیادی از این جوانان به رشته مورد علاقه خود نمی روند. برمبنای تصمیمات پیشنهادشده که تعداد امتحانات بیش از یک دفعه در سال شود و این نمره علمی همسان سازی می شود تا ۲ سال اعتبار داشته باشد و این طور نباشد که داوطلب احساس کند فرصت طلایی را از دست می دهد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد: کنکور لطمه های روانی بسیار زیادی دارد؛ لطمه های روشی و سنجش بسیار زیادی هم در کنکور وجود دارد و جوانان به سمت تکنیک تست زنی رفته اند.
وی ادامه داد: لطمه دیگر کنکور لطمه اقتصادی است؛ برخی کلاس های کنکور هزینه بسیار بالا برای هر ساعت آموزش دریافت می کنند. کنکور به قشر متوسط به پایین فشار زیادی وارد میکند و در این کلاس ها هزینه زیادی گرفته می شود.
دکتر کبگانیان افزود: یکی از این سیاست های پیشنهادی برای اصلاح کنکور، تغییر نحوه ورود دانشجویان به رشته پزشکی است. البته کنکور تحصیلات تکمیلی در دستور کار و کار کارشناسی هنوز تمام نشده و مذاکرات ما پیرامون کنکور سراسری است.
دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور اظهار داشت: کارگروهی متشکل از نمایندگان ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور، سازمان سنجش و مرکز سنجش آموزش و پرورش تشکیل شده است؛ البته مجلس هم می تواند نماینده ای داشته باشد.
دکتر کبگانیان اضافه کرد: ایرادی که به طرح ساماندهی کنکور وارد شده، این است که اختلاف معدل استان های محروم و غیرمحروم زیاد است ولی با بررسی هایی که صورت گرفت مشخص شد این اختلاف ها کم و قابل عبور است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: علاوه بر این، این معدل ها برای سالهای قبل است و هنوز تحول و اقدامی در شیوه برگزاری این کنکورها رخ نداده است. از طرفی چون جوانان تا حالا فکر می کردند این معدل نقشی ندارد، آنرا جدی نمی گرفتند ولی جوانان بدانند که تحصیلشان و معدلشان برای ورود به دانشگاه مؤثر است.
وی اشاره کرد: توجه به کلاس و آموزش و پرورش باید بیشتر باشد. اگر بخواهیم سوابق تحصیلی را بگیریم تعداد معدل های ۱۹ و ۲۰ زیاد است ولی آموزش وپرورشی ها هم اعلام نمودند که رنج نمره از ۰ تا ۱۰۰ باشد و سوالات تغییرات محتوایی پیدا خواهدنمود و جای نگرانی نیست.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور اضافه کرد: تصمیم بر این شد که ۶۰ درصد وزن به وضعیت تحصیلی در آموزش و پرورش و ۴۰ درصد به کنکور داده شود تا توجه به کلاس و آموزش و پرورش افزایش پیدا کند.



1400/02/03
20:32:58
5.0 / 5
520
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
پرتو بلاگ Parto Blog