پرتو بلاگ
پیامكی كه برای دانشجویان و حتی فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد سوالات زیادی را ایجاد كرد؛

نصب پیام رسان داخلی، برای انجام امور دانشجویی!

نصب پیام رسان داخلی، برای انجام امور دانشجویی!

به گزارش پرتوبلاگ دانشگاه آزاد اسلامی، برای ورود آسان تر به سامانه آموزشیار، به دانشجویان نصب پیام رسان ایرانی آی گپ را سفارش کرده! و با ارسال پیامک هایی، دانشجویان را برای نصب این برنامه راهنمایی می کند! این اقدام سبب اعتراض بعضی از دانشجویان و حتی فارغ التحصیلان این دانشگاه شده و این در شرایطی است که سخنگوی دانشگاه آزاد به ایسنا میگوید که دانشجویان می توانند بدون نصب این برنامه کارهای خویش را از راه پیامک و با صرف هزینه پیامک انجام دهند.


به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، دانشگاه آزاد اسلامی، یکی از پرجمعیت ترین دانشگاه های کشور است که مانند هر دانشگاه دیگری، برای رسیدگی به امور دانشگاهی و ارائه تسهیلات برای دانشجویان خود نیاز به یک سامانه جامع و هماهنگ دارد.
در ابتدا هر کدام از واحدهای دانشگاه آزاد زیر نظر سامانه ای جداگانه و مختص به دانشگاه خود، تحت عنوان سامانه "سیدا" امور دانشجویان را انجام می دادند اما از تابستان سال قبل و در امتداد نیاز دانشجویان به استفاده و بهره مندی از خدمات آنلاین و اینترنتی، سامانه جدیدی به نام سامانه "آموزشیار" در این دانشگاه بوجود آمد. این سامانه بمنظور مدیریت یکپارچه امور آموزشی، بصورت هماهنگ و سیستماتیک بین تمام واحدهای دانشگاه آزاد به راه افتاده است.
دانشجویان دانشگاه آزاد برای انجام امور آموزشی خود ملزم به ورود به این سیستم هستند چونکه کارهایی از قبیل ارزشیابی اساتید، انجام امور فارغ التحصیلان، انتخاب واحد و ثبت نام دروس، ارائه برنامه کلاسی، مشاهده نمره ها، ثبت درخواست های مختلف همچون درخواست وام دانشجویی و فرآیندهای دیگر، بوسیله این سامانه انجام می شود.
بعد از ایجاد این سامانه، دانشجویان مشکلات زیادی با این سامانه داشته اند که از میان آنها می توان به روند کُند این سامانه در به روزرسانی اطلاعات دانشجو و همین طور مشکلات زمان انتخاب واحد و عدم ارائه دروس در زمان بندی مشخص و ارجاع دانشجو به زمان حذف و اضافه اشاره نمود ولی چند ماه پیش در اقدامی تامل برانگیز، برای ورود به این سامانه تایید دو مرحله ای تعریف شد و این کد تایید باید به شماره دانشجو در پیامرسان آی گپ ارسال می شد و اگر دانشجویی این پیامرسان را نداشت، باید دو دقیقه صبر می کرد تا بتواند با بهره گیری از راه دوم که همان کد تصویری است به سامانه وارد شود.
این شرایط همچنان به طرز جدی تری ادامه دارد به نحوی که با ورود به سامانه آموزشیار با این دو جمله روبه رو می شویم: "جهت سهولت اطلاع رسانی و دسترسی به خدمات آتی آموزشیار می توانید بوسیله پیامرسان آیگپ اقدام فرمائید"، " دقت نمائید که خدمات و اطلاع رسانی آموزشیار به همان شماره ای که در سامانه ثبت کرده اید ارسال خواهد شد".
در پایین این دو جمله نیز یک لینک برای دانلود سریع این برنامه (آیگپ) گذاشته شده است.
بدین ترتیب دانشجو برای تسهیل در ورود به سامانه آموزشیار باید برنامه آی گپ را نصب کند و در صورتی می توانند بدون نصب برنامه هم وارد سامانه شود که منتظر کد تایید پیامکی باشد که البته زمان بیشتری نیز از دانشجو می گیرد.


آیا نصب آیگپ انجام امور دانشجویی را تسهیل می کند؟
این شرایط برای دانشجویان ورودی پیش از ۹۸ نیز وجود دارد. به نحوی که این دانشجویان طی چند وقت اخیر پیامی در خصوص الزام در نصب این برنامه از طرف سامانه آموزشیار دانشگاه آزاد دریافت کرده اند بعنوان مثال، در متن ارسال شده به یکی از مخاطبان ایسنا که از دانشجویان کارشناسی ارشد پیش از ورودی ۹۸ دانشگاه آزاد است، آمده:
"جناب آقای/ سرکار خانم...
باتوجه به عدم تایید شماره تماس شما در سامانه آموزشیار دانشگاه آزاد اسلامی جهت بررسی و تطبیق پرونده تحصیلی خود در اسرع وقت بوسیله لینک زیر اقدام نمایید."
بعد از این پیام نیز یک لینک برای نصب برنامه آی گپ درج شده است.
یکی دیگر از دانشجویان سابق دانشگاه آزاد دراین زمینه به ایسنا اظهار داشت: من ۴ سال قبل از دانشگاه آزاد فارغ التحصیل شدم ولی اخیر پیامکی در خصوص نصب آیگپ دریافت کردم.
دانشجوی دیگری که مشغول تحصیل در رشته مهندسی صنایع واحد علوم و تحقیقات است نیز به ایسنا اظهار داشت: اقدامات دانشجویی ما بدون نصب آیگپ هم انجام می شود. فقط کافی است منتظر شویم تا کد ورود به سامانه برایمان ارسال شود.
یکی از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد در گفت و گو با ایسنا درباب این اقدام دانشگاه آزاد مدعی شد: خیلی از من و هم کلاسی هایم علاقه ای به نصب این پیامرسان نداریم. ولی با این کار دانشگاه مجبور شده ایم که برنامه آیگپ را نصب نماییم. همه ما تصور می نماییم که نصب برنامه آیگپ توسط ما دانشجویان، برای دانشگاه آزاد منافع مالی دارد!
دانشجوی دیگری که مشغول تحصیل در مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی است، اظهار داشت: به نظر من هدف دانشگاه آزاد از سفارش به نصب برنامه آیگپ کاملا مبهم است.
وی افزود: چند وقت پیش، من پیامکی با این محتوا از دانشگاه آزاد دریافت کردم: آقای/ خانم... باتوجه به تغییر وضعیت شما به "نامعلوم" در سامانه آموزشیار دانشگاه آزاد اسلامی بوسیله لینک زیر اقدام فرمایید.
این دانشجو در ادامه اظهار داشت: من با خواندن این پیام که در انتهای آن لینک نصب برنامه آیگپ بود، نگران شدم. چونکه خواندن کلمه "نامعلوم" مرا نگران کرد و تصور کردم که در وضع تحصیلم مشکلی به وجود آمده است. با خواندن این پیام فوراً برنامه آیگپ را نصب کردم ولی با این وجود هم نتوانستم وارد پروفایلم در سامانه آموزشیار شوم. پس نصب این برنامه هیچ تفاوتی برای تسهیل روند کاری من ایجاد نکرد.
این دانشجوی دکتری افزود: سوال من این است که چرا کاملا یک دفعه دانشگاه آزاد پیامی در خصوص نصب یک برنامه به دانشجویان ارسال کرد. البته پیام های دانشگاه برای نصب برنامه چندین بار برایم ارسال شده که به نظرم دریافت چندباره آن آزار دهنده است.
وی افزود: مسئله اصلی این است که ما بوسیله آی گپ شاهد یک سری اخبار عمومی مثلا زمان انتخاب واحد و پیام هایی از این قبیل هستیم که طبیعتاً همه اینها در خبرگزاری ها اطلاع رسانی می شود و کمکی به امور دانشجویی نمی کند.
یکی دیگر از دانشجویان دوره کارشناسی واحد علوم و تحقیقات به ایسنا اظهار داشت: در ابتدا سایت واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد از باقی واحدهای دیگر مجزا بود ولی حدود ۴ ماه پیش سایت علوم و تحقیقات بسته شد و ما وارد سایت آموزشیار شدیم که اصلا کامل نبود. بدین ترتیب ما باردیگر به سایت قبلی بازگشتیم تا این که حدودا ۵۰ روز پیش مجدداً سایت قبلی بسته شد و ما حدود ۴۰ روز هیچ راهی نداشتیم تا نمره های خودمان و یا برنامه هفتگی خودرا ببینیم. از آنجائیکه دانشگاه هم بسته بود و سایتی برای ما وجود نداشت، ما نمی دانستیم باید چه کار نماییم و گرفتار سردرگمی بودیم.
این دانشجو افزود: در این بحبوحه، پیامی در خصوص نصب آی گپ از دانشگاه آزاد دریافت کردیم و بجای این که لینکی داشته باشیم که مستقیماً به آموزشیار وصل شویم، لینکی دریافت کردیم که آی گپ را نصب نماییم. آن دسته از هم کلاسی های من که آی گپ را نصب کردند، هیچ تغییری در سامانه آنها ایجاد نشد و پیامی دیدند که پنل کاربری برای آنها ایجاد نشده است.
وی ادامه داد: این شرایط در حالی است که ما پیام هایی هم دریافت کردیم که در آنها گفته شده بود اگر برنامه آی گپ را نصب نکنیم، پنل کاربری ما گرفتار مشکل می شود. در این شرایط از جانب مسئولان دانشگاه هیچ اطلاع رسانی جامعی انجام نشد و به ما نگفتند الزامی در نصب برنامه وجود ندارد.
این دانشجوی واحد علوم و تحقیقات اظهار داشت: من بواسطه شغلم در جریانم که افرادی و مراکزی وجود دارند که شماره های افراد و یک سری گروه های هدف را با قیمتی بالا خریداری می کنند. بعنوان مثال، مشکل مردم با برنامه واتساپ این است که برنامه واتساپ از کاربر خود می خواهد که شماره او را به شرکت های تبلیغاتی بفروشد. سامانه آی گپ هم یک پیامرسان داخلی است و با این کار دانشگاه آزاد، تعداد بالایی از شماره های دانشجو را دریافت می کند و می تواند شماره های ما را به یک سری از مراکز که گروه هدف مورد نیاز آنها دانشجویان هستند، بفروشد!
در پاسخ به اعتراضات و موارد مطرح شده از طرف دانشجویان، دکتر "احمد حیدری" سخنگوی دانشگاه آزاد در گفت و گو با ایسنا اشاره کرد: دانشجویان مجبور به نصب برنامه پیامرسان "آیگپ" نیستند و می توانند این برنامه را نصب نکنند.
وی افزود: اگر ما بخواهیم به دانشجویان اطلاع رسانی نماییم، باید قابلیت برقراری ارتباط با آنها را داشته باشیم. بعنوان مثال، اگر دانشجویی در سامانه آموزشیار درخواست وام می دهد، باید زمان دریافت وام به وی اطلاع رسانی شود. یعنی دانشجو یک درخواستی بوسیله سامانه دارد و سامانه نیز به تبع این درخواست، یک پاسخ برای دانشجو دارد.
وی افزود: در دانشگاه آزاد نیز تصمیم گرفته شده که این پاسخ(پاسخ به درخواست دانشجویان) از یکی از پلت فرم های داخلی به دانشجو ارائه شود برای این منظور آی گپ در نظر گرفته شد.
سخنگوی دانشگاه آزاد با تاکید بر این که دانشجو می تواند برنامه را نصب نکند، افزود: دانشجو می تواند با عدم نصب برنامه، از گزینه ارسال پیامک استفاده نماید که در این صورت برایش هزینه بر است ولی استفاده از سامانه آی گپ و دریافت نتیجه، رایگان است.
وی افزود: اگر درخواست دانشجو بصورت مکاتبه ای باشد، این کار بوسیله پیامک امکان پذیر نیست. یعنی اگر قرار باشد نامه ای برای دانشجو ارسال شود، ارسال نامه بوسیله پیامک ممکن نیست ولی بوسیله سامانه امکان پذیر است. به این ترتیب، با نصب برنامه، کارهای دانشجو در سامانه آسان تر انجام می شود.
حیدری در ادامه اظهار داشت: اگر دانشجو شیوه پیامک را انتخاب نماید، باید برای دریافت پاسخ راه های دیگر را انتخاب نماید. بعنوان مثال با مراجعه حضوری یا ایمیل کارهای خودرا پیگیری کند.
وی با اعلان اینکه برنامه آی گپ منافع مالی برای دانشگاه ندارد، اشاره کرد: با نصب برنامه آی گپ، از دانشجو هزینه ای دریافت نمی گردد. این پیامرسان هزینه ای برای دانشجو ندارد مانند برنامه های دیگر از قبیل واتساپ برای او رایگان است. ولی ما استفاده از یک پیامرسان داخلی را انتخاب کردیم که برای ما سود مالی هم ندارد.
به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، درخواست ها و پیام های مکرر دانشجویان به ایسنا نشان از آن دارد که هنوز هم الزام یا عدم الزام دانشجو در زمینه نصب برنامه آی گپ برای آنها مبهم است و در عین حال خیلی از آنها دلیلی برای نصب این برنامه نمی بینند و نصب این برنامه را مخالف با آزادی دانشجویی خود می دانند.



1400/02/29
23:32:18
5.0 / 5
768
تگهای خبر: آنلاین , اطلاعات , اینترنت , تبلیغات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
پرتو بلاگ Parto Blog