پرتو بلاگ
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد

باید در مقابل فشارهای غیركارشناسی برای توسعه آموزش پزشكی ایستاد

باید در مقابل فشارهای غیركارشناسی برای توسعه آموزش پزشكی ایستاد

به گزارش پرتوبلاگ دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی متوازن سازی ظرفیت های حوزه آموزشی را مبحث مهم و اساسی در برنامه ریزی و عدالت آموزشی دانست و اظهار داشت: با تصویب این مورد در شورایعالی انقلاب فرهنگی و وزرات بهداشت می توان در مقابل برخی فشارهای غیرکارشناسی برای توسعه بی رویه آموزش پزشکی ایستادگی کرد.


به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، دکتر سید سعید رضا عاملی جلسه ۱۴۸ ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ضمن بیان این مطلب اظهار نمود: توجه ما به اصل جمهوری اسلامی باید دقیق و عمیق باشد و ظرفیت های علم و فناوری کشور را به سمت استقرار و قوت و قدرت بیشتر و "ایران قوی" پیش ببریم.
وی خاطرنشان کرد: مرحوم آیت الله العظمی بهجت می فرمودند" انسان وقتی عضوی از بدنش گرفتار درد می شود توجهش فقط به این عضو است و به سایر اعضا کمتر توجه می کند و قدرت توجه به سایر ظرفیت های خودش را ندارد". در جمهوری اسلامی هم گاهی دردهایی داریم و ذهنمان بیشتر متوجه این دردها می شود و توجه به برکات نعمت عظیم انقلاب اسلامی که میراث امام خمینی (ره) و خون شهیدان است کم می شود.
به گزارش مرکز خبر شورایعالی انقلاب فرهنگی، این استاد دانشگاه تهران توضیح داد: رهبر معظم انقلاب ۱۴ خرداد سال قبل مبحث تحول را مطرح نمودند و امام را امام تحول دانستند و فرمودند تحول خواهی امام سبب پیروزی انقلاب شد. این انقلاب در افکار عمومی ایران و جهان نشدنی بود ولی امام خمینی (ره) آنرا محقق کرد و الان پس از ۴۲ سال هم نیازمند تحول هستیم. البته نه تحول غرب زده ها و لیبرال هایی که تحول را منوط به دور شدن از اسلام می دانند، بلکه تحولی که منجر به استقرار و تقویت اقتدار جمهوری اسلامی شود.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه احتیاج به تازه سازی داریم تا اختلالات را مرتفع کرده و مسیر را به سمت تحول ببریم، تصریح کرد: در شورایعالی انقلاب فرهنگی به دنبال تحول در سند نقشه جامع علمی کشور هستیم و نگرانی هم از تغییر ساختار نداریم.
دکتر عاملی افزود: مناسب می باشد فرمایشات رهبر حکیم انقلاب اسلامی در ۱۴ خرداد سال قبل و هم ملاقات ایشان با دانشجویان در رمضان سال جاری که مبحث تحول را مطرح نمودند در اختیار اعضای ستاد نقشه قرار بگیرد تا با شناخت عمیق نقشه جامع علمی را روزآمدسازی نماییم.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: علم و فناوری های جدیدی به وجود آمده و تجمیع ظرفیت های دانشی در سطح بین المللی شکل گرفته است انتقال به هم افزایی شدن بین رشته ها، چندرشته ای شدن، بین رشته ای شدن، فرارشته ای شدن دانش ها، شکل گیری حوزه علوم شناختی، هوش مصنوعی و... همچون مسائل شکل گرفته جدید و تغییر مفاهیم است که در روزآمد سازی نقشه جامع علمی کشور مورد توجه قرار گیرد.
دکتر عاملی در ادمه اظهار داشت: منظومه ماهواره ای که برخی کشورها تلاش هایی برای آن داشته اند و رقابتی در سطح جهانی برای آن شکل گرفته، موضوعی مهم می باشد و بنابراین باید به سمت توانمند کردن ایران در این فضا که رابطه مستقیم با قدرت سایبری دارد، برویم.
وی ادامه داد: برخی به این محیط نگاه سطحی دارند و تصور می کنند که آمریکا خدماتی در اختیار مردم قرار می دهد در حالیکه خیلی از مشکلات همچون تهدید امنیت ملی و علم و فناوری وجود دارد و راهکار مقابله با آن هم تقویت قدرت سایبری ایران است. اگر در این فضا مصرف کننده صرفاً باشیم اساسا خسارت های زیادی را خواهیم دید.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: برخی نگرانی دارند که با تغییر دولت ها، برخی کارهای اساسی بر زمین بماند که تضمین عدم تغییر در امور بنیادی علم و فناوری، وجود شورایعالی انقلاب فرهنگی است که منشاء ثبات تصمیم گیری ها است.
عاملی افزود: متوازن سازی ظرفیت های حوزه آموزشی مبحث مهم و اساسی در برنامه ریزی و عدالت آموزشی است و با تصویب این مورد در شورایعالی انقلاب فرهنگی و وزرات بهداشت میتوان در مقابل برخی فشارهای غیرکارشناسی برای توسعه بی رویه آموزش پزشکی ایستادگی بر مبنای قانون داشته باشیم، البته نقش شورای گسترش وزارت بهداشت بسیار مهم می باشد.
در ادامه دکتر قدسی پور معاون نظارت و ارزیابی علم و فناوری ستاد علم و فناوری در ادامه با اشاره به اینکه دست یابی به ماهواره ها اینترنتی فقط دست یابی به قدرت نظامی نیست بلکه قدرت و نیروی عملیاتی کشورها را توسعه می دهد که کشورهایی به آن دست یافته اند توضیح داد: اخباری پیرامون اینترنت ماهواره ای و پروژه استارلینگ که یک پروژه متعلق به کشور امریکا است انتشار یافته است. در این پروژه ها منظومه ای از ماهواره ها پیرامون زمین قرار می گیرد و اینترنت را در سطح زمین در اختیار همه قرار می دهد.
وی تصریح کرد: پروژه استارلیک در مرحله اول ۱۲ هزار ماهواره و در مرحله دوم ۴۲ هزار ماهواره را در مدار قرار می دهد. کل ماهواره هایی که در اطراف زمین است تا کنون حدود هزار و ۵۰۰ عدد است. هزینه این پروژه ۱۰ میلیارد دلار است.
قدسی پور افزود: برای دریافت این اینترنت نمی توان از گوشی بهره برد و سرعت آن از ۶۰ به ۱۰۰ تا ۱۲۰ رسیده و تا آخر ۲۰۲۱ به ۳۰۰ گیگابیت بر ثانیه می رسد. این پیشرفت ها خیلی سریع رخ می دهد. رسیو آن ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار است و هزینه اشتراک ماهانه آن ۹۹ دلار است و برای مردم عادی به صرفه نیست.
به نقل از ایشان، برای نقاطی که اینترنت ندارند خیلی مناسب می باشد و تابحال ۱۰ هزار کاربر دارد و ۵۰۰ هزار سفارش گرفته تا در آینده به آنها سرویس بدهد و بناست خودرو ها، کشتی ها و هواپیماها از آن استفاده کنند. اینترنت ماهواره ای در بیابان و دریا و هوا که اینترنت نیست خیلی مفید می باشد. رقبایی هم برای این سیستم به وجود آمده اند و پین نخستین ماهواره مشابه خویش را در مدار قرار داده و اروپا ۷.۳ دهم میلیارد دلار برای رسیدن به این پروژه هزینه کرده، آمازون هم مجوز ارسال ۳ هزار و ۲۰۰ ماهواره را گرفته تا با استارلیگ رقابت کنند. روسیه به دنبال ممنوع کردن استفاده از این ماهواره است.
همپنین دکتر علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ۴۰ درصد آموزش عالی در دست دانشگاه آزاد است. درباره تعیین دو شرط وجود ۵۰۰ تخت بیمارستانی و ۱۰۰ هیات علمی برای تاسیس دانشگاه علوم پزشکی در مناطق آزاد خیلی دشوار می باشد و به کلی راه را بسته اند. باید شرایط برای دانشگاه آزاد بگونه ای فراهم گردد که زمینه گسترش آنها ایجاد و حتی در کشورهای دیگر هم گسترش بیابد.
در ادامه دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: علت طرح آمایش دانشگاه ها در وزارت بهداشت این بود که نمایندگان مجلس دائما درصدد بودند وزرا را زیر فشار بگذارند تا دانشگاه جدید تاسیس شود. باید به آبادان اجازه تبدیل شدن از دانشکده به دانشگاه را بدهیم ولی این که باردیگر این اختیار به وزارت بهداشت داده شود درست نیست.
دکتر شهریاری اظهار داشت: مصوبه اولیه به صورت کلی تبدیل شدن دانشکده به دانشگاه را ممنوع کرده بود. ولی پس از آن با عنایت به شدت محدودیت ها گفته شد دانشکده متقاضی مدارک را عرضه کند در شورای گسترش بررسی شود و در نهایت در شورایعالی انقلاب فرهنگی تصویب شود.




منبع:

1400/02/31
15:11:29
5.0 / 5
563
تگهای خبر: اینترنت , پروژه , پزشكی , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
پرتو بلاگ Parto Blog