پرتو بلاگ
دبیر دبیرخانه امور اجرایی دانشگاه معین استان تهران خبر داد

تشكیل شورای مدیریت استانی آموزش عالی در همه استانها

تشكیل شورای مدیریت استانی آموزش عالی در همه استانها

به گزارش پرتوبلاگ دبیر دبیرخانه امور اجرائی دانشگاه معین استان تهران از تشکیل شورای مدیریت استانی آموزش عالی در همه استانها آگاهی داد و اظهار داشت: در تمام استانهای کشور همانند استان تهران، شورایی تحت عنوان شورای مدیریت آموزش عالی استانی فعالیت خواهد داشت.


به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، دکتر محمدعلی شاه حسینی در نخستین جلسه «شورای مدیریت آموزش عالی استان تهران» اشاره کرد: آخرین بخشنامه مصوب وزارت علوم، در این خصوص سال قبل منتشر شد که برمبنای سند آمایش آموزش عالی و اسناد بالادستی در زمینه واگذاری اختیارات به استانها این شورا تشکیل شده است. در تمام استانهای کشور شورایی تحت عنوان شورای مدیریت آموزش عالی استانی فعالیت خواهند داشت. رؤسای دانشگاه های دولتی استان و نماینده هایی از دانشگاه های پیام نور، فنی حرفه ای، علمی کاربردی، فرهنگیان و دانشگاه آزاد اسلامی از اعضای این شورا هستند.
وی ادامه داد: در رأس شورای مدیریت آموزش عالی استانی، شورای مرکزی آموزش عالی در وزرات علوم، قرار گرفته است که وزیر علوم، رییس شورا، رییس مرکز سیاست علمی کشور، دبیر شورا و معاونان وزارت علوم و همین طور پنج نفر از رؤسای دانشگاه های دولتی منتخب کشور همچون اعضای آن محسوب می شوند.
دکتر شاه حسینی با اشاره به دستور جلسه شورای مدیریت آموزش عالی استان تهران اظهار نمود: در این نشست، مروری خواهیم داشت بر اهداف شکل گیری، فلسفه وجودی و کارکردهایی که این شورا خواهد داشت. و بخش عمده ای نیز به بررسی اختیارات اولیه ای پرداخته می شود که وزارت علوم، طی مصوبه شماره یک خود ابلاغ کرده است. این مصوبه در دو حوزه آموزشی و پژوهش و فناوری ابلاغ گردیده و برمبنای آن چندین کارکرد کلان به شورای مدیریت استانی واگذار شده است که درباب میزان کاربرد و عملیاتی بودن آن در این نشست بررسی های لازم صورت خواهد گرفت. در نهایت درباره تشکیل کمیته های تخصصی نیز بحث و تبادل نظر انجام می گیرد.
دبیر دبیرخانه امور اجرائی دانشگاه معین استان، تمرکززدایی و واگذاری برخی تصمیم گیری ها و اجرای طرح های مشخص در سطح استان، هم افزایی مؤسسات آموزش عالی واقع در هر استان در امتداد افزایش کارایی و اثر بخشی و ماموریت گرایی، مشارکت هر چه بیشتر مؤسسات در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های آموزش عالی کشور، توجه بیشتر به نیازها و بهره گیری مؤثرتر از فرصت ها، مزیت ها و ظرفیت های استانی، کمک به متناسب سازی و متوازن کردن توسعه مؤسسات آموزش عالی کشور و کاهش بروکراسی ناشی از تصمیم گیری ها در وزارت با واگذاری برخی وظایف به استانها را همچون اهداف تشکیل شورای مدیریت آموزش عالی استانی برشمرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، در بخش دیگر از این جلسه، دکتر غلامحسین رحیمی ضمن تبیین مفهوم منطقه بندی و روند تصویب شورای مدیریت آموزش عالی استانی، اظهار داشت: این نخستین جلسه شورای مدیریت آموزش عالی استان تهران است که انجام می شود. هدف نهایی این است که نوعی تمرکززدایی در آموزش عالی نسبت به وضع موجود صورت بگیرد و تشکیل شورای مدیریت آموزش عالی استان به شکلی این بستر را فراهم و تسهیل خواهدنمود.
وی ادامه داد: امیدوارم با کمک و همکاری که صورت خواهد گرفت، شورای مدیریت آموزش عالی استانی هم بتواند به تدریج بعنوان یکی از ارکان آموزش عالی کشور فعالیت کند. استان تهران یک استان ویژه ای است که باید به آن نگاه ویژه داشته باشیم. پس از تهران، استان اصفهان با دو دانشگاه بزرگ قرار گرفته که رییس شورای مدیریت در این استان دوره ای تعریف شده است، بدین مفهوم که هر یک از دانشگاه های اصفهان و صنعتی اصفهان به مدت دو سال این مسئولیت را بر عهده خواهند داشت.
به گفته ی ایشان، در استانهای دیگر نیز این وظیفه بر عهده دانشگاه جامع و بزرگ آن استان قرار خواهد گرفت. در استان تهران هم هر چند دانشگاه های بزرگ و جامع بسیاری وجود دارد، اما بعنوان دانشگاه مادر کشور، ریاست شورا و مسئولیت دبیرخانه به دانشگاه تهران واگذار شده است.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اعلان اینکه بصورت تعمدی در این بخشنامه وظایف شورا تدوین نشده است، اشاره کرد: وظایف شورا باید، انعطاف پذیر، متغیر، پویا و بر حسب شرایط باشد، بر این اساس در بخشنامه وظایف تدوین نشده است و تصمیم بر آن شد تا به تدریج وظایف مشخص و ابلاغ شود، حتی شورا می تواند با همفکری و هم افزایی تعدادی از این وظایف را به مرور برای خود بوجود آورد.
دکتر رحیمی با تاکید این که وظایف و اختیارات این شورا به هیچ وجه با اختیارات رؤسای دانشگاه ها تلاقی نخواهد داشت، اظهار نمود: هر کجا وظایف شورا با اختیارات رییس دانشگاهی تلاقی داشته باشد، باید به نفع آن دانشگاه مسأله را در نظر بگیریم و کنار بیاییم، ما نمی خواهیم وظایف و یا اختیارات فعلی رییس دانشگاهی مخدوش شود. همین طور اختیارات مربوط به هیأت امنا در این شورا نخواهد آمد، اگر برای رسیدگی موضوعی هیأت امنا اختیاری را دارد و آن موضوع در شورا نیز بخواهد مورد بررسی قرار داده شود، بطور قطع به شکلی باید پیگیری شود تا جایگاه اختیارات و وظایف هیأت امنا در نظر گرفته شود. وی اشاره کرد: اکنون همه دانشگاه های استان به جز دانشگاه های علوم پزشکی عضو این شورا هستند، ما درحال مذاکره با وزارت بهداشت هستیم اگر رؤسای دانشگاه های پزشکی نیز مشارکت داشته باشند، این شورا می تواند همه زمینه های آموزش عالی استان را تحت پوشش قرار دهد و این مساله بطور قطع یک توان افزوده ای را در استان به همراه خواهد داشت.




منبع:

1400/03/15
12:57:44
5.0 / 5
533
تگهای خبر: پزشكی , پژوهش , تحقیقات , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
پرتو بلاگ Parto Blog