پرتو بلاگ
در پژوهشگاه رویان؛

پژوهشگران كشور برای سلول های تپنده قلب بستر زیست مهندسی شده ساختند

پرتوبلاگ: پژوهشگران کشور موفق به ساخت بستری زیست مهندسی شده برای بهبود خاصیت های کاردیوژنیک سلول های پیش ساز قلبی شدند.

به گزارش پرتوبلاگ به نقل از مهر، بیماریهای قلبی یکی از با اهمیت ترین علل مرگ در کشورهای پیشرفته و درحال توسعه به شمار می روند. در سال ۲۰۱۳ بیش از ۱۷.۳ میلیون مرگ بر اثر ضایعات قلبی در جهان صورت گرفت و پیش بینی می شود این تعداد به ۲۳.۶ میلیون در سال ۲۰۳۰ افزایش یابد.
مهندسی بافت قلب روشی برای ترمیم ضایعات قلبی شمرده می شود. پژوهشگران کشور با هدف تولید یک ساختار مناسب جهت استفاده در مهندسی بافت قلب، بستری رسانا و محلول در حلال ارگانیک، متشکل از پلی کاپرولاکتون، ژلاتین و آلژینات را طراحی کردند و خصوصیات آنرا به وسیله روش های آزمایشگاهی مورد بررسی قرار دادند.
بررسی ها نشان داد مناسب ترین نسبت برای پلی کاپرولاتون و ژلاتین ۷۰ به ۳۰ است. بمنظور شبیه سازی انقباضات قلب یک دستگاه بارگیری مکانیکی به کار گرفته شد تا تنش مکانیکی با فرکانس و کشش مناسب را در سلول های پیش ساز قلبی، در جهت ریز لوله های آلژینات، القا کند.
نتایج این پژوهش که در مجله بین المللی (Cell Journal) به چاپ رسیده است، نشان داد، بستر تولید شده از متابولیسم و تقسیم سلول های پیش ساز قلبی حمایت کرده، انقباضات سلولی یک دستی را بعد از گذشت ۵ روز به وجود می آورد. همین طور به وسیله روش های آزمایشگاهی نشان داده شد، میزان بیان ژن های مربوط به سلول های تپنده هماهنگ قلبی، در سلول های جای گرفته در بستر مورد اشاره بیشتر از سلول های کشت یافته در محیط کشت است.
این پژوهش منجر به ساخت بستر مناسبی برای تولید سلول های تپنده هماهنگ قلبی شد که می تواند در آینده نزدیک برای مهندسی بافت قلب مورد استفاده قرار گیرد. دکتر ناصر اقدمی، دکتر ساره رجبی، دکتر بابک اکبری، زهرا شمس و همکارانشان در پژوهشگاه رویان و دانشگاه تهران این تحقیقات را به نتیجه رساندند.

منبع:

1400/03/17